Thursday, October 30, 2014

KHUTBAH JUMAAT - 31 OKTOBER 2014M/ 7 MUHARAM 1436H



UNDANG-UNDANG SYARIAH ADIL UNTUK SEMUA

Khutbah Pertama

اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ 

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَاللهِ! اتَّقُوا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى الله، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ

SIDANG JUMAAT YANG DIHORMATI SEKELIAN

Wahai hamba-hamba Allah! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian, agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhan-Nya dan menjauhi segala yang ditegah-Nya semoga peluang kita menemui hari Jumaat pada hari ini akan menemukan kita kepada janji pengampunan Allah SWT terhadap dosa-dosa kita selama tempoh seminggu yang lalu selama mana kita dapat menjauhi dosa-dosa besar. Janji ini terkandung dalam hadith Rasulullah SAW:

الصَّلواتُ الخمسُ والجُمُعَةُ إلى الجُمُعَةِ ، ورمضانَ إلى رمضانَ ، كفَّارةٌ لِما بَيْنَهُنَّ إذا اجْتُنِبَتِ الكبائرُ[1]



[1] الراوي: - المحدث: ابن تيمية - المصدر: منهاج السنة - الصفحة أو الرقم: 5/198
خلاصة حكم المحدث: صحيح

Bermaksud : Solat lima waktu , Jumaat ke Jumaat dan Ramadhan ke Ramadhan penghapus dosa antara jarak masa berkenaan selama mana dijauhi segala dosa besar.

Marilah sama-sama kita mengekalkan stamina taqwa kita kerana ia adalah benteng yang memisahkan kita dari melakukan segala dosa besar mahupun yang kecil sehingga kita dapat meraih tawaran pengampunan dari Allah SWT.

SIDANG JUMAAT YANG DIKASIHI SEKELIAN,

Kita masih berada di awal bulan Muharam, satu bulan yang dikaitkan dengan hijrah Rasulullah SAW. Hakikatnya hijrah Rasulullah SAW adalah satu usaha praktikal untuk menubuhkan sebuah negara sehingga tertubuhnya negara Islam Madinah. Menubuhkan sebuah negara yang dapat menegakkan sistem Allah dalam pentadbirannya adalah sunnah Rasulullah SAW utama yang wajib diperjuangkan oleh setiap orang Islam tetapi malangnya tidak menjadi tumpuan utama umat Islam berbanding dengan sunnah-sunnah yang lain. Sebuah negara itu penting untuk melindungi Islam, bahkan ada beberapa arahan Allah hanya dapat dilakukan apabila tertubuh sebuah negara seperti hukum qisas dan hudud , jihad dan sebagainya. Ideologi komunis dilindungi oleh negara komunis, ideologi liberal demokratik dilindungi oleh kebanyakan negara barat. Maka sudah sepatutnya Islam juga dilindungi oleh sebuah negara Islam yang tulin. Oleh kerana kebanyakan negara umat Islam dijajah oleh negara-negara penjajah barat maka persoalan menubuhkan negara Islam hanya diambil perhatian oleh segelintir umat Islam yang sedar, sedangkan majoriti umat Islam lain tidak menyedarinya apatah lagi untuk memperjuangkannya.

MUSLIMIN YANG DIKASIHI SEKELIAN.

Ada beberapa kewajaran untuk umat Islam di Malaysia berusaha secara serius untuk memartabatkan Undang-undang Syariah di negara ini antaranya:-

KEWAJARAN PERTAMA : Menurut statistik 2012 penduduk Islam adalah seramai 17.375 juta orang yang mewakili 61.3% berbanding Kristian 2.617 juta (9.2%), Budha 5.62 juta (19.8%) , Hindu 1.77 juta (6.3%) dan selebihnya adalah agama-agama dan kepercayaan lain.

Adakah salah, orang Islam yang berjumlah 17 juta ini dan mewakili 61% meminta hak mereka untuk diadili dengan undang-undang syariah dan ia adalah tuntuan agama seperti mana tuntutan-tuntutan kewajipan agama yang lain. Bayangkan jika semua umat Islam , meruntuhkan tembok-tembok pemisah di antara mereka bersepakat menuntut perlaksanaan undang-undang syariah. Malangnya umat Islam tidak melihat kepentingan perlaksanaan undang-undang ini bahkan mempunyai pandangan yang berbeza-beza sedangkan ia adalah tuntutan agama berdasarkan firman Allah SWT:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَـٰلًا مُّبِينًا ﴿٣٦﴾
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. (Surah al ahzab ayat 36)

SIDANG JEMAAH SEKELIAN,

KEWAJARAN KEDUA : Umat Islam di negara ini mesti merasa cemas dengan berbagai-bagai bentuk jenayah dengan kadar peningkatan yang tidak nampak tanda-tanda surutnya seperti penyalahgunaan dadah, sumbang mahram, buang anak, bohsia, arak, zina, judi, rogol, pornografi, metroseksual , lumba haram, lesbian, gay, murtad, mencaci agama dan sebagainya. Kebanyakan pelakunya pula dari kalangan umat Islam. Di samping usaha mengukuhkan keimanan, berikanlah peluang hukuman seperti pancung, potong tangan, sebat dan rejam menurunkan statistik jenayah-jenayah berkenaan.

حَدٌّ يُعْمَلُ في الْأَرْضِ  خَيْرٌ لِأهْلِ الْأَرْضِ مِنْ أَنْ يُمْطَرُوا أَرْبَعِيْنَ صَبَاحًا[1]



[1] الراوي: أبو هريرة المحدث: السيوطي - المصدر: الجامع الصغير - الصفحة أو الرقم: 3689
خلاصة حكم المحدث: صحيح

Maksudnya: “satu hukum hudud yang diamalkan di bumi lebih baik bagi penduduk bumi daripada hujan yang turun selama 40 pagi”. Bermaksud perlaksanaan hudud akan membawa kemakmuran dan kesejahteraan kepada masyarakat termasuk mereka yang bukan Islam”.

TUAN-TUAN SEKELIAN,

KEWAJARAN KETIGA : Dari sudut perlembagaan orang yang bukan Islam telah lama menerima kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan. Tinggal berbaki lagi penerangan tentang kebaikan undang-undang syariah secara aktif oleh setiap orang islam dalam bentuk penerangan yang asli bukan penerangan untuk hanya untuk ambil hati. Bagaimana mereka boleh menerima sistem perbankan Islam , begitu juga mereka boleh menerima undang-undang syariah kerana sistem hidup Islam adalah membawa rahmat kepada seluruh alam sebagaimana firman Allah SWT:

وَمَآ أَرْسَلْنَـٰكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَـٰلَمِينَ ﴿١٠٧﴾ سورة الأنبياء

Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ  بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ، وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.


Khutbah Kedua

اَلْحَمْدُ للهِ حَمْدًا كَثِيرًا كَمَا أَمَر، أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَاللهِ! اتَّقُوا اللهَ, أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى الله، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

MUSLIMIN YANG DIKASIHI ALLAH SWT,

Marilah kita mengambil iktibar dari kedegilan sekumpulan manusia yang hanya memilih-milih peraturan Allah SWT. Mengamalkan apa yang disukai dan meninggalkan apa yang tidak digemarinya sedangkan kita sebagai hambanya diminta taat kepada peraturannya secara keseluruhannya. Akibatnya mereka hidup dalam kehinaan semasa hidup dan azab yang pedih sedang menanti mereka selepas kematian nanti.

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ ٱلْكِتَـٰبِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَآءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰٓ أَشَدِّ ٱلْعَذَابِ ۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨٥﴾  سورة البقرة

Maksudnya: “Maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.”

Nabi SAW meminta kita jangan sesekali meniru mereka hatta dalam ibadat sekalipun. Contohnya di dalam bulan Muharram ini kita dianjurkan untuk berpuasa pada 9 dan 10 Muharram bersamaan 2 dan 3 November iaitu hari Ahad dan Isnin akan datang. Imam Nawawi menyatakan Nabi SAW menganjurkan untuk berpuasa pada 9 dan 10 Muharram sebagai menyalahi perbuatan orang Yahudi yang hanya membesarkan 10 Muharram kerana Nabi Musa a.s dan Bani Israel diselamatkan Allah dari tentera Firaun namun mereka meninggalkan ajaran Nabi Musa a,s.

Ganjaran bagi mereka yang berpuasa pada 10 Muharram sangat besar iaitu tawaran pengampunan Allah:

 و صِيامُ يومِ عاشُوراءَ ، إِنِّي أحْتَسِبُ على اللهِ أنْ يُكَفِّرَ السنَةَ التِي قَبْلَهُ[1]



[1] الراوي: أبو قتادة المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 3853
خلاصة حكم المحدث: صحيح   

Bermaksud: Puasa pada hari A’syura (10 Muharram), aku mengharapkan agar Allah mengampunkan dosa setahun yang lalu.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ،الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَات،إِنَكَ سَمِيعٌ قَرِيبٌ مُجِيبُ الْدَعَوَات،وَيَاقَاضِيَ الْحَاجَات. 

Ya Allah ya Tuhan Kami; Ampunkanlah dosa dan kesalahan kami semua kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat sama ada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Ya Allah! Ampunkanlah secara khusus dosa-dosa dan kesalahan kedua ibubapa kami, limpahkanlah segala kesejahteraan, segala kedamaian, segala kebahagiaan kepada mereka dalam kehidupan di dunia ini lebih-lebih lagi di hari akhirat kelak.

Ya Allah!! kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayahmu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur lah. Ya Allah, Ya dzal jalali wal ikram; Tunaikanlah hasrat dan hajat kami untuk menjadi insan yang cemerlang dan berkesan, berikanlah kami hidayah, kekuatan, kesihatan, ketaatan yang tidak berbelah bagi kepadaMu. Pemudahkanlah segala urusan kami, limpahkanlah kami rezeki yang engkau redhai. Limpahkanlah juga segala kedamaian, keamanan, keharmonian, kemakmuran dan rahmatMu kepada negeri dan Negara kami ini secara khususnya, dan juga kepada semua Negara umat Islam di seluruh dunia secara amnya.

Ya Allah! Semoga umat Islam semuanya, dari utara hingga ke selatan, dari timur hingga ke barat dapat menjadi hamba yang sentiasa mendapat keampunan dan seterusnya mendapat kejayaan hakiki di dunia ini, apatah lagi pada kehidupan di akhirat yang kekal abadi. Amin, ya Rabbal Alamin.

اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.  



Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com


No comments:

Post a Comment