Friday, October 17, 2014

KHUTBAH JUMAAT - 17 OKTOBER 2014M/22 ZULHIJJAH 1435H



“BERSATULAH MENTAATI PERINTAH ALLAH”

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا (الفتح:٢٩)

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَاللهِ! اتَّقُوا اللهَ, أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى الله، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Umat Islam pada hari ini berada dalam keadaan terancam dari berbagai sudut. Di seluruh alam kita melihat Umat Islam di ancam dengan peperangan dan kelaparan yang melampau. Di negara ini kita melihat ancaman terhadap Islam dari berbagai sudut kehidupan. Walaupun Umat Islam di negara ini tidak menghadapi masalah peperangan dan kelaparan namun tidak ada jaminan bagi kita merasa selamat daripadanya jika berbagai kelemahan berterusan melanda kita.

Akibat kelemahan Umat Islam seluruh dunia, kita melihat begitu ramai saudara kita menjadi mangsa. Sekian lama Umat Islam dianiaya dan diperlakukan semahunya oleh penganut agama lain, Islam masih lagi dianggap sebagai penyebar keganasan tanpa diberi ruang untuk membela diri. Berbagai kejahatan dan kezaliman yang dilakukan oleh penganut agama lain terhadap Islam, namun Umat Islam juga yang dipandang serong walaupun tidak melakukan sebarang kesalahan apatah lagi untuk membalas dendam. Inilah hakikat yang terjadi kepada golongan yang lemah di persada dunia, kerana dunia tanpa ketundukan kepada Syariat Allah akan menjadi medan bagi manusia melempiaskan serakah nafsu mereka.

Sidang Jumaat Sekelian,

Apa yang berlaku terhadap Umat Islam di seluruh dunia, juga akan melanda Umat Islam yang ada di negara ini. Jika beginilah keadaan kita di negara ini pada hari ini, maka kita akan lebih mudah dipermainkan oleh musuh-musuh Islam. Satu demi satu kita kita dicabar dan satu demi satu kita terpaksa melepaskan hak kita. Di saat kita masih dianggap pemegang majoriti, di saat orang kita masih dominan dalam hieraki pemerintahan dan tatkala Islam masih menjadi agama Persekutuan, Umat Islam masih mendapat layanan yang tidak sewajarnya di negara ini. Kita dituntut menghormati hak penganut agama-agama lain, dalam masa yang sama setakat manakah mereka menghormati agama kita. Kita didesak memberikan kebebasan kepada mereka untuk mengamalkan agama mereka, sedangkan kita sendiri dipandang serong bila berhasrat untuk melaksanakan agama kita sepenuhnya. Lihat sahajalah apa yang berlaku dalam kes penganjuran Pesta Arak “Oktoberfest” yang diadakan baru-baru ini. Walaupun tidak ada mana-mana agama yang mengatakan adanya kebaikan dalam penganjuran pesta mabuk seperti itu, namun ianya tetap diadakan dengan alasan kebebasan mengamalkan agama masing-masing. Apa yang lebih malang, ada sebahagian dari Umat yang menjadi pengkhianat dalam mempertahankan penganjurannya.

Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah,

Suasana seperti tidak akan berlaku sekiranya Umat Islam dihormati oleh penganut agama lain. Namun penganut agama lain tidak sama sekali akan menghormati kita jika kita sentiasa berpecah belah dan berbalah sesama sendiri. Daripada sekecil-kecil perkara sehinggalah urusan menentukan siapa menjadi Menteri Besar, kita gagal bersatu dalam mempertahankan Syariat Allah. Kita masih meletakkan pemikiran dan hawa nafsu dalam membuat keputusan. Kita masih lagi memilih-milih dalam mentaati Allah dan Rasul pada perkara yang kita sukai dan kita meletakkannya ke tepi pada perkara yang tidak kita gemari.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Perpaduan amat penting dalam kita menghadapi saat yang amat genting ini. Kegagalan kita untuk bersatu padu telah diambil kesempatan oleh musuh-musuh Allah untuk menambahkan lagi kelemahan kita. Musuh-musuh Allah ini kebanyakannya tidaklah sekuat mana. Kita pernah menguasai mereka sebelum mereka merasai kemajuan tamadun yang mereka kuasai pada hari ini. Namun apabila umat Islam tidak bersatu padu maka mereka tidak langsung merasa gerun dengan kita. Untuk kembali menguasai mereka, kita mesti bersatu untuk saling menguatkan antara sesama kita, bukan tekan menekan antara satu sama lain. Kita perlu mewujudkan rasa gerun di hati mereka bukan sekadar mengambil hati mereka. Allah Subhanahu Wata'ala berfirman dalam surah Al-Anfal ayat 60:

وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ ﴿٦٠﴾

"Dan bersedialah untuk menghadapi mereka (musuh-musuh Islam) dengan segala jenis kekuatan yang termampu, daripada kuda-kuda perang yang ditambat untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedangkan Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah nescaya akan disempurnakan balasannya kepada kamu dan kamu tidak akan dizalimi".

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ  بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ، وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.



Khutbah Kedua

اَلْحَمْدُ للهِ الْقاَئِلِ :
عَسَى اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الَّذِينَ عَادَيْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً وَاللَّهُ قَدِيرٌ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (الممتحنة:٧)
Semoga Allah akan menjadikan perasaan kasih sayang antara kamu dengan orang-orang yang kamu musuhi dari kerabat kamu itu dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa (atas tiap-tiap sesuatu), dan Allah Maha pengampun, lagi Maha Mengasihani.

اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.

عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Saudara Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Marilah kita berdoa agar Allah akan memberi kekuatan kepada kita bagi menyemai benih-benih kasih sayang antara sesama kita samada yang sentiasa berkawan apatahlagi yang sering bermusuhan. Sesungguhnya Allah Maha BerKuasa melakukannya dan Allah Maha Pengampun bagi yang melakukan kesilapan. Kasih sayang adalah asas dan teras kepada perpaduan yang hakiki dan diredhai.

Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah,

Marilah kita mencontohi kehidupan Rasulullah saw dan para sahabat yang sentiasa berkasih sayang sesama mereka atas dasar ketaqwaan. Namun apabila berhadapan dengan dengan orang-orang kafir mereka begitu tegas dan mempertahankan Syariat Allah. Keghairahan mereka berdakwah tidak pernah dijadikan alasan untuk menuruti kehendak nafsu orang-orang kafir. Mereka menjadikan Islam dihormati dan digeruni bukan Islam yang boleh dipersendakan semahunya. Marilah kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar dengan mengambilnya daripada Para Ulamak pewaris nabi.

اللهم اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ. اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ
اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ . اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ. اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ. 

Ya Allah kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayahmu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur lah.

اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرْوْهٌ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ.  



Teks asal klhutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com


No comments:

Post a Comment