Friday, January 20, 2023

KHUTBAH JUMAAT TUAN GURU PRESIDEN PAS - 27 JAMADIL AKHIR 1444 / 20 JANUARI 2023

 MAKNA BERKAT

ٱلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا.

أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، الْبَدْرُ الدُّجَى وَالسِّرَاجُ الْمُنِيرِ.

اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، نَبِيِّ الرَّحْمَة وَشَفِيعِ الْأُمَّةِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ وَنَصَرَهُ وَوَلَاهُ.

أَمَّا بَعْدُ:
فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah,

Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya). Carilah bekalan, maka sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu adalah bertaqwa kepada Allah. Maka sesungguhnya berjaya dan selamat (di dunia sehingga akhirat) orang-orang yang bertaqwa kepada Allah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah kita mendengar dan memahami peringatan daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala:

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ٩٦ ]سورة الأعراف : ٩٦[


(Maksudnya): Dan sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berjanji kepada hamba dan makhlukNya memberi keberkatan yang banyak. Perkataan berkat maksudnya membawa kebaikan kehidupan dunia dan pahala di hari akhirat, memberi kebahagiaan dunia dan kebahagiaan akhirat, membawa kebaikan dunia dan kebaikan akhirat. Perkataan berkat tidak ada dalam istilah agama lain, tidak ada dalam istilah ideologi-ideologi ciptaan manusia, tetapi dia ada pada janji Allah Subhanahu wa Ta'ala. Dan Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak sekali-kali memungkiri janjiNya. Ia mesti ditunaikan, sama ada janji dunia atau janji akhirat.

Dijanjikan kebaikan, bukan sewenang-wenang, bukan mudah untuk bercakap tentang berkat dan menerima keberkatan. Mestilah dengan syarat yang ditetapkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Syaratnya adalah ءَامَنُواْ (amanu - mereka itu beriman) dan وَاتَّقََوْاْ (wattaqau - dan bertaqwa kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala). Mesti beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan percaya kepada semua petunjuk Allah Subhanahu wa Ta'ala yang dibawa oleh nabi-nabi dan rasul-rasul 'alaihimus sholatuwas salam yang disebut di dalam kitabNya, percaya kepada hukum syariatnya, percaya kepada janji dunia dan janji akhirat, perkara dunia dan perkara akhirat, perkara nyata dan perkara yang baik, percaya adilnya Allah Subhanahu wa Ta'ala, mulianya Allah Subhanahu wa Ta'ala, sempurnanya Allah Subhanahu wa Ta'ala tiada bandingan dan tiada tandingan.

Seterusnya dinyatakan kepercayaan itu dengan bertaqwa kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Taqwa yang seringkali kita mendengar tiap-tiap minggu di dalam khutbah Jumaat dan di dalam khutbah-khutbah yang lain. Taqwa adalah sifat yang ada di dalam hati manusia, hati perasaan dan akal yang menggerakkan anggota manusia, sama ada menunaikan perkara yang baik yang diwajibkan dan yang diizinkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dan meninggalkan yang haram yang dilarang oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam seluruh kehidupan kita, dalam urusan ibadat dan urusan cara hidup kita semuanya mematuhi perintah Allah Subhanahu wa Ta'ala dan meninggalkan segala laranganNya. Sekiranya syarat ini tidak dilakukan dan tidak disempurnakan, maka tidak berhak mendapat berkat yang dijanjikan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Seringkali kalangan manusia mendabik dada berbangga dia sudah berbuat yang baik mengikut hukum dan perasaannya sendiri, bukan petunjuk Allah Subhanahu wa Ta'ala. Allah Subhanahu wa Ta'ala membinasakan umat-umat di zaman dahulu yang diberi kehebatan tamadun kebendaan yang membanggakan, kemewahan harta yang banyak, bangunan-bangunan yang teguh dan kuat, tetapi mereka tidak beriman dan tidak bertaqwa kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, bahkan mereka melawan nabi-nabi dan rasul-rasul yang diutuskan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dan menolak petunjuk yang ada di dalam kitab Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Allah Subhanahu wa Ta'ala memberi tempoh kepada mereka dalam masa yang lama supaya bertaubat, tetapi mereka degil tidak mahu bertaubat. Lalu mereka dihukum oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dengan dibinasakan dalam sekelip mata sahaja. Semua kemewahan dunia itu tidak ada faedah sedikit pun, seperti harta Qarun yang banyak, pembangunan Fir'aun yang megah, pembangunan Rom dan Parsi.

Begitulah yang berlaku di zaman kita ini, segala kemajuan dan pembangunan yang tiada berkat tidak memberi apa-apa faedah dunia dan apa-apa faedah akhirat. Bahkan akan merosakkan diri sendiri. Hukuman Allah Subhanahu wa Ta'ala itu tidak semestinya dalam bentuk bencana alam atau taufan seperti di zaman Nabi Nuh 'alaihis salam, ribut yang melanda kaum 'Ad, tempikan yang mematikan kaum Tsamud, laut yang menenggelamkan bala tentera Fir'aun atau pelbagai kesusahan hidup seperti kenaikan harga barangan, kesusahan mencari pekerjaan, rezeki yang sempit dan sebagainya. Itu adalah akibat kejahatan manusia sendiri.

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ٤١ ]سورة الروم : ٤١[


(Maksudnya): Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).

Kita saksikan kesusahan di darat, kesusahan di laut, kemalangan atau penyakit dan tekanan hidup merupakan bencana akibat tangan-tangan manusia sendiri yang menunjukkan tiada keberkatan. Walaupun harta banyak, tubuh sihat tetapi tidak ada manfaat, sedangkan keberkatan itu datang semuanya ada manfaat. Kalau susah mendapat pahala sabar, kalau senang mendapat pahala syukur. Tetapi mereka tidak beriman dan bertaqwa, susahnya tidak sabar dan senangnya tidak syukur. Hidupnya tidak membawa kebahagiaan di dunia, apa lagi kebahagiaan di akhirat.

Keimanan dan taqwa adalah syarat yang paling penting. Allah Subhanahu wa Ta'ala memperingatkan NabiNya Shallallahu 'alaihi wasallam:

وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ٤١ ]سورة الزمر : ٦٥[


(Maksudnya): Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu daripadamu: "Demi sesungguhnya! Jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) tentulah akan gugur amalanmu, dan engkau akan tetap menjadi dari orang-orang yang rugi.

Kalau rasul imannya tidak betul, ditolak oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala sebagai satu peringatan, bagaimana kita yang bukan rasul, untuk dapat berkat dalam keadaan iman yang tidak betul? Betulkan kepercayaan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, buktikan dengan taqwa mengikut perintah dan meninggalkan laranganNya, cari harta yang halal, kerja yang baik, bukan kerja yang buruk atau jahat, harta dan kekayaan yang haram.

Sabda Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam:

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ لَا يَقْبَلُ إِلَّا طَيِّبًا وَإِنَّ اللَّهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِينَ فَقَالَ يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ وَقَالَ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ يَا رَبِّ يَا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ. ]رواه مسلم[


(Maksudnya): Wahai manusia, sesungguhnya Allah itu Baik, tidak diterimaNya melainkan yang baik. Sesungguhnya Allah memerintah kepada orang-orang yang beriman dengan apa yang Dia perintah kepada para rasul. Firman Allah Ta'ala: Wahai rasul-rasul, makanlah daripada benda-benda yang baik lagi halal dan kerjakanlah amal-amal soleh, sesungguhnya Aku Maha Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. Dan firmanNya lagi: Wahai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar hanya kepadaNya kamu menyembah. Kemudian Rasulullah menyebut: Seorang lelaki yang jauh perjalanannya sehingga kusut masai dan berdebu rambutnya kerana banyaknya perjalanan. Lalu dia berdoa kepada Allah, wahai Tuhan, wahai Tuhan. Sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, diberi sejak kecil lagi dengan benda-benda yang haram. Maka bagaimana Allah memperkenankan doanya?

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بِالْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالْحِكْمَةِ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.


Teks asal khutbah ini boleh dimuat turun dari pautan ini.

No comments:

Post a Comment