Dewan Ulamak PAS Perak begitu kesal dengan pandangan dangkal Mufti
Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mengatakan mana-mana pihak yang cuba
menentang kerajaan yang sah boleh dianggap sebagai penderhaka kepada negara. Ianya
seoalah-olah menganggap pihak kerajaan adalah maksum dan tidak mungkin
melakukan sebarang kesalahan sama sekali.
Beliau seolah-olah tidak langsung memahami sistem demokrasi
apabila mengatakan ‘Kalau tidak puas hati, failkan petisyen ke mahkamah.
Mengapa mahu tunjuk perasaan? Malang bagi seorang yang memegang jawatan
tinggi dalam kerajaan begitu cetek pengetahuannya tentang demokrasi apabila
menyangka hanya mahkamah sahaja satu-satunya cara dan kaedah menunjukkan rasa
tidak puas hati terhadap kerajaan. Apakah beliau begitu naïf sehingga tidak
menyedari mengenai kewujudan Akta Perhimpunan Aman yang telah diluluskan
sendiri oleh Kerajaan Barisan Nasional yang didokonginya selama ini.
Di antara kenyataan beliau yang boleh dianggap sebagai gambaran
kecetekan ilmunya dalam bidang ini adalah :
Sebarang usaha untuk
menentang kerajaan yang sah, itu namanya penderhaka. Menentang secara aman pun
dianggap sebagai penderhakaan kepada Negara, apatah lagi, jika ada yang mahu
melakukannya dengan keganasan.”
Dari sudut agama istilah
penderhaka di sebut sebagai Bughah. Beliau beberapa kali
menegaskan bahawa tindakan yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat sebagai tindakan
Bughah dan wajib dijatuhkan hukuman sebagaimana yang ditetapkan oleh Allah.
Allah menjelaskan dalam surah al-Hujurat ayat 9 :
“Dan sekiranya dua kumpulan orang beriman
saling berperang maka damaikanlah antara kedua-duanya, jika salah satu kumpulan
telah menceroboh ke atas kumpulan yang lain maka perangilah kumpulan yang
menceroboh itu sehingga ia kembali kepada Allah (dengan meninggalkan perbuatan
menceroboh). Jika ia telah kembali, maka damaikanlah kedua-duanya dengan adil,
dan berlaku saksamalah, sesungguhnya Allah suka orang-orang yang melakukan
kesaksamaan.”
Ulamak Feqah berselisih pendapat dalam mendefinisikan Bughah. Di
antara pendangan ulamak adalah seperti berikut :
1.
Mazhab Hanafi mentakrifkannya sebagai ‘orang-orang
yang keluar daripada mentaati pemimpin yang sah secara tanpa hak (tidak sah)’
(Hasyiyah Ibn `Abidin, 3/426; Syarhu Fath al-Qadir, 4/48).
2.
Mazhab Maliki pula mentakrifkannya sebagai ‘sekumpulan
orang Islam yang menentang pemimpin tertinggi (al-Imam al-A`zom) atau
timbalannya untuk tujuan menghalang sesuatu hak yang wajib ke atasnya
(al-Bughah) atau kerana pemimpin itu telah melakukan kesalahan.’
(Syarhu al-Zurqani, m.s. 60).
3.
Mazhab Syafie pula memberikan bermaksud ‘orang-orang
Islam yang menentang pemimpin secara kekerasan dan meninggalkan ketaatan atau
enggan menunaikan hak yang wajib ke atas mereka, dengan syarat mereka
(al-Bughah) itu memiliki kekuatan senjata, mempunyai alasan penentangan dan
mempunyai ketua.’ (Nihayah al-Muhtaj, 8/382).
4.
Mazhab Hanbali pula mentakrifkannya sebagai ‘orang-orang
yang keluar daripada mentaati pemimpin walaupun yang tidak adil, dengan alasan
yang patut (ta’wil sa-igh) dan mereka mempunyai kekuatan senjata walaupun tidak
mempunyai ketua.’ (Asna al-Matolib, 4/111).
5.
Mazhab al-Zahiri pula, ‘menentang
pemimpin yang sah atas alasan yang salah dalam hal agama atau menentang kerana
tuntutan keduniaan.’ (al-Muhalla, 11/97, 98)
6.
Syiah Zaydiyyah mentakrifkannya sebagai ‘orang
yang berpegang bahawa pihaknya betul dan pemimpin salah lalu dia memeranginya
dengan kumpulan yang ada kekuatan senjata.’ (al-Rawdh al-Nadhir, 4/331).
Dr. Abdul Qadir `Awdah menyatakan, “para
ulama Islam tidak sekata dalam membuat takrifan tentang al-Bughah kerana mereka
berselisih pendapat tentang syarat-syarat (bukan tentang rukun-rukun) sesuatu
kumpulan itu boleh dikatakan melakukan pemberontakan terhadap kerajaan yang
sah. Walau bagaimanapun mereka bertungkus-lumus berijtihad untuk melahirkan
suatu takrif yang disepakati yang meliputi rukun-rukun asasi yang menyebabkan
sesuatu penentangan itu dikira pemberontakan (al-Baghyu). Maka satu takrif atau
definisi yang disepakati oleh seluruh ulama Islam tentang al-Bughah ialah ‘penentangan
terhadap pemerintah secara kekerasan.’
Di antara takrif yang popular di kalangan
ahli-ahli Feqah adalah sebagaimana berikut :
هُمْ مُخَالِفُوا الإِمَامِ بِخُرُوجٍ عَلَيْهِ
وَتَرْكِ الاِنْقِيَادِ أَوْ مَنْعِ حَقٍّ تَوَجَّهَ عَلَيْهِمْ بِشَرْطِ شَوْكَةٍ
لَهُمْ وَتَأْوِيلٍ وَمُطَاعٍ فِيهِمْ
“Mereka (bughah) adalah golongan yang menyalahi
imam dengan keluar atasnya, dan meninggalkan ketaatan atau mencegah diri dari
melakukan kewajipan yang wajib dilakukan oleh mereka; dengan syarat mereka
mempunyai ketenteraan dan mempunyai ta’wil dan mereka ada orang yang ditaati.
Merujuk kepada situasi pada hari ini, selagi mana segala tindakan
yang dilakukan oleh mana-mana rakyat, apatah lagi ianya dijamin oleh
Perlembagaan Persekutuan malah dibenarkan melalui akta yang diluluskan oleh kabinet,
maka istilah Bughah ini tidak timbul sama sekali. Bughah hanya boleh
dibincangkan bila mana membabitkan tindakan kekerasan oleh pihak yang berkumpul
dan tindakan membawa saputangan dan sedikit garam bagi mengurangkan kesan gas
pemedih mata tidak sama sekali munasabah untuk dianggap sebagai senjata.
Sekiranya peluang untuk pihak pembangkang
bersuara secara sah disekat sedangkan itu adalah hak mereka yang wajib ditunaikan
pemerintah, maka jika ada di kalangan mereka yang tidak mampu bersabar lalu
keluar beramai-ramai di jalan raya secara aman tanpa senjata, ketika itu mereka
tidak dikira sebagai al-Bughah dan pemerintah tidak berhak menghalang mereka
untuk bersuara dan menyatakan bantahan.
Oleh kerana memberikan rakyat bersuara
secara sah itu merupakan kewajipan, maka kerajaan yang tidak menunaikan
kewajipan itu adalah kerajaan yang fasiq dan zalim. Mentaati pihak yang fasiq
dan zalim adalah tidak wajib, bahkan rakyat wajib mencegahnya daripada terus
berlaku fasiq dan zalim. Perkara ini disebutkan oleh Ibn `Abidin dalam kitabnya
al-Durr al-Muhtar yang terkenal dengan nama Hasyiyah Ibn `Abidin (3/430) bahawa
:
“Keengganan untuk mentaati pemerintah dalam
perkara maksiat bukanlah al-baghyu (pemberontakan), sebaliknya adalah menjadi
kewajipan setiap muslim untuk tidak taat dalam maksiat, kerana tiada ketaatan
melainkan dalam perkara makruf….”
Tindakan rakyat keluar berdemontrasi untuk
menyuarakan tentang ketidakadilan pemerintah dalam membuat pendakwaan di
mahkamah, rasuah, penyelewengan wang rakyat, penyalahgunaan kuasa, skandal
pihak atasan, kenaikan harga minyak dan sebagainya adalah satu perjuangan dan
mereka adalah pejuang kebenaran, penyeru makruf pencegah mungkar dan tidak
sekali-kali menjadi Bughah, pemberontak atau penceroboh. Pihak pemerintahlah
yang sebenarnya telah memberontak dan menceroboh hak rakyat untuk berhimpun
secara aman di bawah jaminan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, perlembagaan
negara dan seluruh agama di dunia.
Sebagai Mufti yang sepatutnya menjadi
pendamai antara pemerintah dan rakyat, apabila rakyat mendakwa tentang
kezaliman dan penyelewengan pemerintah, maka menjadi kewajipan para Mufti agar
menasihati pemerintah agar menghapuskan dulu kezaliman dan penyelewengan itu
jika ada. Selepas itu barulah membantu pemerintah menyeru rakyat supaya kembali
taat dan bukannya mendesak dan menghasut pemerintah agar menekan dan menghukum
rakyat.
Rakyat wajib kembali taat kepada
pemerintah (selepas kezaliman dan penyelewengan dihapuskan). Jika mereka
enggan, maka pemerintah berhak memerangi mereka. Tugas para Mufti adalah
sebagai pemdamai bukan pemecahbelah antara rakyat dan pemerintah.
Kenyataan liar seperti ini bukanlah pertama kali dilontarkan oleh
beliau kerana sikap berat sebelah yang ditunjukkannya telah menghakis sedikit
demi sedikit penghormatan masyarakat terhadap beliau. Tanpa disedari sikap
berat sebelah yang ada di hatinya telah mendedahkan kepada masyarakat terhadap
kegagalan beliau menguasai beberapa sudut ilmu yang selama ini terhijab
daripada pandangan umum.
Oleh yang demikian, demi menjaga nama baik beliau, Dewan Ulamak
Pas Perak mengharapkan agar pada masa akan datang, beliau hanya bercakap
mengenai perkara-perkara yang benar-benar difahami dan dikuasainya sahaja.
Serahkan sahaja perkara yang beliau tidak fahami dan tidak melibatkan diri
kepada pihak yang lebih arif agar di penghujung usia beliau, dapat dikenang
sebagi ilmuan dan tokoh Islam yang hebat, berani dan wira penyatuan ummat di
Negara ini, bukan tokoh upahan yang bergerak mengikut telunjuk pemerintah
walaupun meninggalkan kebenaran yang sepatutnya diperjuangkan oleh orang
seperti beliau.
والله أعلم بالصواب
DEWAN ULAMAK INI TERLALU BIJAK. ANDA MENGULAS ATAU ANDA MENGELAURKAN KESEPAKATAN DARI SUARA MAJLIS ULAMA. JANGAN AMBIL PANDANGAN SYIAH DLM PENULISAN INI.MOGA KITA BERSATU. JANGAN CEPAT CARI SALAH.
ReplyDeleteHARAP DALAM BLOG INI TIDAK MEMBUSUKKAN ORANG, MENGHINA ORANG... APAPKAH KITA KUMPULAN YG TERLALU MULIA...TAK BAIK ... IKUT CARA NABI DALAM BERDAKWAH.
ReplyDeleteBetul tu.... terutma dalam kolom Isu Semasa (43)... apakah ini dakwah...udah-udah tu....
ReplyDelete