bersama kepimpinan ulamak




Friday, January 15, 2016

KHUTBAH JUMAAT - 5 RABIUL AKHIR / 15 JANUARI 2016



TEMAN BERTAQWA MEMBAWA KE SYURGA

Khutbah Pertama

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿١٣﴾
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ.

Ayat yang dibacakan tadi dipetik daripada Surah Al-Hujurat Ayat 13 yang bermaksud: "Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah mencipta kamu dari lelaki dan perempuan. Dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan suku kaum supaya kamu saling berkenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya".

Muslimin yang dirahmati Allah,

Saya berpesan kepada diri saya dan sidang Jumaat sekalian, marilah kita mempertingkatkan ketaqwaan kepada Allah سبحانه وتعلى dengan mentaati segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Sebelum memulakan khutbah, saya ingin berpesan kepada sidang Jumaat sekalian agar menumpukan perhatian terhadap khutbah yang bakal disampaikan. Fahami dan hayati isi kandungan serta jangan bercakap-cakap dan membuat  bising. Mudah-mudahan kita memperolehi keberkatan dan keredhaan Allah سبحانه وتعلى di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan membicarakan khutbah yang bertajuk: "Teman Bertaqwa membawa Ke Syurga".

Sidang Jumaat sekalian, 

Allah menciptakan makhluk di muka bumi ini berpasang-pasangan, begitu juga manusia tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh mengelak daripada berkawan dan berteman. Jika ada manusia yang tidak berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, mereka dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Islam menggalakkan umatnya saling bersahabat kerana Allah. Rasulullah صلى الله عليه وسلم menyatakan bahawa apabila ingin mencari sahabat, maka carilah sahabat yang selalu mendekatkan diri kepada agama, budi pekerti dan berakhlak baik, tidak fasik dan tidak sekadar melihat pada hal keduniaan sahaja. Jika dia seorang yang berpegang teguh kepada agama maka kita juga akan menjadi sepertinya. Namun jika sebaliknya, rugilah kehidupan kita di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه daripada Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلْ

Bermaksud: "Seseorang itu mengikut agama sahabat karibnya. Oleh itu, hendaklah seorang daripada kamu memikirkan siapa yang akan dijadikan sebagai sahabat karibnya." (Riwayat Al-Imam Ahmad)

Natijah memilih sahabat ini dapat kita fahami pula di dalam hadith yang lain yang diriwayatkan oleh Ima Al-Bukhari رحمة الله عليه daripada Abdullah bin Qais, Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالسَّوْءِ كَحَامِلِ الْمِسْكِ وَنَافِخِ الْكِيرِ فَحَامِلُ الْمِسْكِ إِمَّا أَنْ يُحْذِيَكَ وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُ رِيحًا طَيِّبَةً وَنَافِخُ الْكِيرِ إِمَّا أَنْ يُحْرِقَ ثِيَابَكَ وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ رِيحًا خَبِيثَةً

Bermaksud: "Teman yang baik dan teman yang buruk ibarat seorang penjual minyak wangi dan seorang tukang besi. Penjual minyak wangi mungkin akan memberimu minyak wangi atau kamu dapat membeli minyak wangi darinya, dan jika tidak engkau tetap mendapatkan bau harum darinya. Sedangkan (berteman) tukang besi boleh jadi (percikan apinya) membakar pakaianmu, dan jika pun tidak, engkau tetap mendapatkan bau asapnya yang kurang enak". (HR Al-Bukhari)

Di dalam kitab Fathul Bari, Imam Ibnu Hajar Al-Asqolani رحمه الله mengatakan: "Hadith ini menunjukkan larangan berteman dengan mereka yang dapat merosakkan agama mahupun dunia kita. Hadith ini juga mendorong seseorang agar bergaul dengan mereka yang dapat memberikan manfaat dalam agama dan dunia".

Islam juga memberi perhatian kepada persoalan persaudaraan dengan menyuruh umatnya sentiasa menjaga dan memelihara ukhuwwah. Hal ini kerana ukhuwwah merupakan asas kekuatan, keimanan dan ketaqwaan umat Islam. Sebagai umat Islam kita hendaklah sentiasa berkasih sayang sesama manusia khususnya umat Islam. Perkara ini merupakan landasan ke arah mewujudkan masyarakat yang harmoni, bersatu padu dan saling bekerjasama antara satu sama lain. Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم dalam hadith riwayat Al-Bukhari:

الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ وَمَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Bermaksud: "Seseorang muslim adalah saudara kepada muslim yang lain, ia tidak boleh menzalimi dan menghinanya. Barangsiapa yang membantu memenuhi keperluan saudaranya, nescaya Allah akan membantunya dalam memenuhi keperluannya. Barangsiapa yang membantu meringankan kesusahan seseorang muslim, nescaya Allah akan meringankan kesusahan pada hari kiamat nanti. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat nanti".

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Antara kemanisan hidup ini adalah apabila seseorang memiliki sahabat yang setia tanpa sebarang kepentingan. Namun, hal yang seperti ini amat sukar untuk diperolehi di dunia ini. Sekalipun ramai yang mendakwa dia adalah sahabat setia kita. Tetapi terbukti berhubung apabila ujian datang melanda. Memiliki teman yang jujur dalam erti kata yang sebenar adalah nikmat kehidupan. Bahkan baginda Nabi صلى الله عليه وسلم menjamin bahawa sesiapa yang mempunyai teman tanpa kepentingan tertentu melainkan kerana Allah semata-mata, maka dia akan mencapai kemanisan iman. Sabda baginda dalam hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim:

ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ

Bermaksud: "Tiga perkara yang sesiapa memilikinya, dia akan mendapat kemanisan iman. (Pertama) Hendaklah Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai mengatasi selain kedua-duanya. (Kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang kerana Allah. (Ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran sepertimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka".

Manisnya madu kelulut tidak dapat digambarkan oleh perkataan buat sesiapa yang tidak pernah merasa kemanisannya. Manakala manisnya iman, hanya pemiliknya yang dapat mengecapi kenikmatan dan kehebatannya. Antara tiga ciri tersebut, baginda صلى الله عليه وسلم menyatakan bahawa dengan mencintai seseorang hanya kerana Allah akan terasalah kemanisan iman.

Sidang Jumaat sekalian,

Kita selalu mendengar cerita berkenaan pengkhianatan sesama sahabat dalam perniagaan, pekerjaan dan politik. Amat rapuhnya persahabatan jika dibina atas dasar kepentingan diri masing-masing. Tanpa iman, maka tiada kasih sayang hakiki dalam persahabatan. Carilah teman dan sahabat atas dasar iman. Jika kita pernah merasai kemanisan iman dan persahabatan yang dibina atas dasar iman, maka kita akan tahu bahawa persahabatan palsu itu rasanya amat pahit dan meloyakan. Firman Allah سبحانه وتعلى dalam Surah Az-Zukhruf Ayat 67:

الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ ﴿٦٧﴾

Bermaksud: "Sahabat handai pada hari tersebut yakni hari kiamat akan bermusuhan antara satu sama lain kecuali golongan yang bertaqwa".

Ayat ini menyatakan bahawa pada hari akhirat nanti, mereka yang pernah bersahabat bukan atas dasar taqwa akan bermusuhan sesama sendiri apabila melihat azab Tuhan yang terhasil daripada dosa persahabatan dan pakatan yang pernah mereka lakukan di dunia. Sebab itulah kita sering diingatkan supaya berhati-hati dalam memilih kawan. Kawan yang baik akan membawa kebaikan, sebaliknya yang jahat membawa kemudharatan.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ، فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ . 


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ، أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، وَحَبِيْبُهُ وَخَلِيْلُهُ سَيِّدُ الْإِنْسِ وَالْبَشَرِ.  اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِمًا كَثِيْرًا. فَيَاعِبَادَ الله، اتَّقُوا اللَّهَ، اُوْصِيْكُمْ وَاِيّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat sekalian,

Mengakhiri khutbah pada hari ini, marilah kita sama-sama menghayati firman Allah سبحانه وتعلى di dalam Surah Al-Kahfi Ayat 28:

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿٢٨﴾

Bermaksud: "Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran serta ia menurut hawa nafsunya dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran".

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Bermaksud: "Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya". (Al-Ahzab: 56)

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.

Ya Allah, bukakanlah hati kami untuk melaksanakan ibadat zakat sebagaimana yang telah Engkau fardhukan. Berkatilah hidup hamba-Mu yang melaksanakan tuntutan zakat dan para pewakaf yang telah menginfaqkan harta mereka ke jalan-Mu. Sucikanlah harta dan jiwa mereka, lindungilah golongan fuqara dan masakin daripada kekufuran dan kefakiran yang berpanjangan.

Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ،
اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ. 


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman Google Drive. Klik sini.


2 comments:

  1. Assalamualaikum....mohon teks khutbah rumi ini disediakan dalam format .pdf supaya lebih mudah di download. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
      berikan 4D/ angka [] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888)))
      insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 2750 JUTA , wassalam.


      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....


      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


      1"Dikejar-kejar hutang

      2"Selaluh kalah dalam bermain togel

      3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


      4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


      5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
      tapi tidak ada satupun yang berhasil..



      KLIK DISINI 4d 5d 6d




      Solusi yang tepat jangan anda putus asah... AKI ALIH akan membantu
      anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
      butuh angka togel 2D/ ,3D/, 4D/ 5D/ 6D/ SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
      100% jebol
      Apabila ada waktu
      silahkan Hub: AKI ALIH DI NO: [[[0823 1366 9888]]]


      ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D/


      ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/6D/



      ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/6D/



      ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/ 6D/



      ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



      ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D 6D/

















      Delete

KULIAH SETIAP AHAD MINGGU KEDUA




Kempen Tiga B