Friday, March 31, 2017

KHUTBAH JUMAAT TUAN GURU PRESIDEN PAS - 3 RAJAB 1438 / 31 MAC 2017


USAHA KEMBALI KEPADA SYARI'AT ALLAH

Khutbah Pertama

ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ ٱلْكِتَٰبَ لِيَكُونَ لِلْعَٰلَمِينَ نَذِيرًا. أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَحْدَهُۥ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، الْبَدْرُ الدُّجَى وَالسِّرَاجُ الْمُنِيرِ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، نَبِيِّ ٱلرَّحْمَةِ وَشَفِيعِ الْأُمَّةِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُۥ وَنَصَرَهُ وَوَالَاهُ.
أَمَّا بَعْدُ:
فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Carilah bekalan (bagi kehidupan dunia sehingga akhirat), maka sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah bertaqwa kepada Allah. Maka sesungguhnya berjaya dan selamatlah orang-orang yang bertaqwa kepada Allah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah kita mendengar petunjuk Allah s.w.t untuk menjadi orang-orang yang bertaqwa.

ذَ‌ٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾ [سورة البقرة : ٢]


(Maksudnya): Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.

Ini menunjukkan bahawa Al-Quranul Karim bukan sahaja petunjuk yang benar, betul dan adil bagi menyelesaikan masalah manusia daripada dunia sehingga hari akhirat, bahkan tidak ada yang boleh menandinginya, sama ada dalam perkara agama atau perkara dunia. Firman Allah Ta'ala:

إِنَّ هَـٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا ﴿٩﴾ [سورة الإسراء : ٩ ]

(Maksudnya): Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar. 
   
Kita menyaksikan dunia pada hari ini menghadapi masalah-masalah yang banyak seperti masalah politik, masalah ekonomi dan masalah akhlak yang melanda masyarakat laksana banjir yang tidak boleh ditahan. Puncanya kerana meninggalkan petunjuk Allah s.w.t. Allah s.w.t yang menjadikan seluruh alam yang kita puji pada tiap-tiap raka'at sembahyang:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  (Segala puji bagi Allah Tuhan yang mentadbir seluruh alam ini)

)Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang) الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ   

Rahmat-Nya yang tidak terhingga melimpah ruah kepada seluruh alam ini termasuk manusia. Segala hukum dan petunjuk yang ada di dalam Al-Quran adalah rahmat daripada Allah s.w.t. Hanya orang-orang yang bertaqwa kepada Allah s.w.t sahaja kembali kepada Al-Quran dan menerima Al-Quran sebagai petunjuk.

Kita menyaksikan setelah umat Islam dilanda oleh ajaran-ajaran yang berkait dengan kehidupan mereka dibawa masuk oleh penjajah. Walaupun penjajah asing sudah pulang ke negara mereka meninggalkan umat Islam menjadi bangsa yang merdeka, tetapi mereka meninggalkan undang-undang, peraturan dan cara hidup mereka.

Apabila umat Islam menerima pesaka penjajah ini dan meninggalkan petunjuk Al-Quranul Karim, menyebabkan timbul masalah kepada mereka. Dunia yang serba moden ini mendapat maklumat yang mudah dari seluruh pelusuk dunia. Disaksikan kegagalan berlaku di seluruh pelusuk dunia, tersebarnya maksiat dan jenayah serta berbagai-bagai masalah melanda kehidupan manusia, termasuk di negara yang paling kaya dan paling maju dengan serba serbi kemudahan dapat diadakan, tetapi mengalami masalah yang lebih dahsyat daripada negara-negara yang mundur. Puncanya meninggalkan petunjuk Allah s.w.t.

Di masa mutaakhir ini terdapat kesedaran dalam kalangan umat Islam untuk kembali semula kepada Islam dan mahu menyaksikan syari'at Islam dilaksanakan. Walaupun masih ada kepungan-kepungan dan sekatan-sekatan, mereka berusaha untuk memecahkan kepungan dan sekatan itu bagi membolehkan syari'at Allah s.w.t dilaksanakan.

Di antaranya usaha meminda perlembagaan yang boleh dipinda, iaitu Akta 355 bagi mengangkat Mahkamah Syari'ah bagi membolehkan syari'at Islam diperkenalkan dengan kadar yang terhad mengikut bidang kuasa yang ada. Ia disokong oleh seluruh kumpulan umat Islam yang berbeza fahaman politik, latarbelakang pendidikan sama ada yang berpendidikan agama atau berpendidikan barat. Mereka mahu menyaksikan syari'at Islam diberi jalan untuk dilaksanakan.

Dalam keadaan ini, kita menyaksikan tentangan daripada orang-orang yang bukan Islam. Ada yang menentang dengan sekeras-kerasnya yang menunjukkan mereka mengikat Islam daripada dilaksanakan, walaupun dikemukakan hujjah-hujjah yang banyak. Terdapat dalam kalangan mereka ini semata-mata menentang apa sahaja yang berjenama Islam, tidak mahu Islam dilaksanakan semata-mata bermusuh dengan Islam sebagaimana yang disebarkan oleh kuasa-kuasa besar dunia yang takut kepada kebangkitan semula umat Islam pada hari ini. Golongan ini ada di dalam negara kita. Mereka mengerahkan semua kumpulan untuk menentang usaha kembali kepada syari'at Islam.

Malangnya terdapat segelintir orang Islam yang dapat diheret sama oleh mereka untuk menentang usaha menegakkan Islam ini. Mungkin yang diheret ini adalah munafik ataupun bebal dan jahil tentang agama. Kedua-duanya adalah menjadi halangan.

Apa yang penting kepada kita adalah memahamkan kalangan yang bukan Islam yang menentang ini. Allah s.w.t telah memberi peringatan kepada kita.

وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ [سورة البقرة : ٢١٧]

(Maksudnya): Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekufuran), seandainya mereka sanggup.

Marilah kita sedari peringatan Allah s.w.t ini dengan meneguhkan keyakinan kita kepada Islam, petunjuk yang benar yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُن لِّلْخَائِنِينَ خَصِيمًا ﴿١٠٥﴾ [سورة النساء : ١٠٥]

(Maksudnya): Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْكِتَابِ وَالسُنَّةِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالْحِكْمَةِ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ. وَأَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَحْدَهُۥ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَرْسَلَهُ اللهُ بَشِيْرًا وَنَذِيْرًا بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ، فَأَدَّى الْأَمَنَةَ، وَبَلَّغَ الرِّسَالَةَ، وَنَصَحَ لِلْأُمَّةَ وَجَاهَدَ فِى اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، نَبِيِّ ٱلرَّحْمَةِ وَشَفِيعِ ٱلْأُمَّةِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُۥ وَنَصَرَهُۥ وَوَالَاهُ.
 أَمَّا بَعْدُ:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٠٢﴾ 

(Maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan kamu menjadi orang-orang Islam.

Marilah kita berpegang teguh dengan pesanan Rasulullah s.a.w supaya kita sentiasa bersama Islam sehingga mati. Itulah yang menyelamatkan kita di dunia sehingga hari akhirat.

Seterusnya kita tidak lupa untuk sentiasa berselawat kepadanya kerana perintah Allah di dalam Al-Quran:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾ [سورة الأحزاب : ٥٦]

(Maksudnya): Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya sentiasa berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawat dan mengucap salamlah kamu ke atasnya.

Sabda Rasulullah s.a.w:

مَنْ صَلَّى عَلَىَّ وَاحِدَةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ عَشْرًا.  [رواه البخارى]

(Maksudnya): Sesiapa yang berselawat ke atasku dengan satu selawat, nescaya Allah akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh selawat.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، والْمسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ.


اللّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِينَ وَالدُّعَاةُ الْمُجَاهِدِينَ وَالْمَظْلُومِينَ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ. اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا فِى مِصْرَ وَفِى فَلَسْطِينِ وَفِى بِلَادِ الشَّامِ وَفِى بَنْغَلَادِيشِ وَفِى بُرْمَا وَفِي كُلِّ مَكَانٍ.

اللّهُمَّ دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّين. اللّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِ أَعْدَائِنَا وَنَعُوذُبِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ. اللّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمۡ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلَابِكَ، يَاقَهَّارُ يَاجَبَّارُ يَامُنْتَقِمُ. اللّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَاهَازِمَ الْأَحْزَابِ اِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ.

اللّهُمَّ عَلَيْكَ مَنْ ظَلَمَنَا، اللّهُمَّ عَلَيْكَ مَنْ كَادَنَا. اللّهُمَّ عَلَيْكَ مَنْ خَذَعَنَا. اللّهُمَّ افْقِنَا فِيمَا شِئْتَ، يَا مَالِكَ يَوْمِ الدِّينِ. اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ. صِرَاطَ الَّذِينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ.

اللَّهُمَّ اَصْلِحْ اَئِمَّتَنَا وَوُلَاةَ اُمُورِنَا وَسُلْطَانِنَا. اللَّهُمَّ اجْعَلْ وِلَايَتَنَا فِى مَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ. اللَّهُمَّ أَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِنَا وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا.

رَبَّنَا لَا تَدَعْ لَنَا ذَنْبًا اِلَّا غَفَرْتَهُ وَلَا مَرِيضًا اِلَّا شَفَيْتَهُ وَلَا هَمًّا اِلَّا فَرَّجْتَهُ وَلَا دَيْنًا اِلَّا قَضَيْتَهُ وَلَا مَظْلُومًا اِلَّا نَصَرْتَهُ وَلَا حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ هِىَ لَكَ رِضَا فِيهَا صَلَاحٌ اِلَّا قَضَيْتَهَا وَيَسَّرْتَهَا وَبَارَكْتَهَا يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

اللَّهُمَ حَبِّبْ إِلَيْنَا الْإِيمَانَ وَزَيِّنْهُ فِي قُلُوبِنَا، وَكَرِّهْ إِلَيْنَا الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ، وَاجْعَلْنَا مِنَ الرَّاشِدِينَ. اللَّهُمَّ آتِ أَنْفُسَنَا تَقْوَاهَا، وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا، أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلَاهَا. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ، وَمِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ، وَعِلْمٍ لَا يَنْفَعُ، وَدَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ مُنْكَرَاتِ الْأَخْلَاقِ وَالْأَعْمَالِ وَالْأَهْوَاءِ.

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا قَدَّمْنَا وَمَا أَخَّرْنَا، وَمَا أَسْرَرْنَا، وَمَا أَعْلَنَّا، وَمَا أَسْرَفْنَا، وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا، أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ اِنَّا كُنَّا مِنَ الظَّالِمِينَ.

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا.

رَبَّنَا اجْعَلْنَا مُقِيمِ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِوَالِدَيْنَا وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ. رَبَّنَا اَحْيِنَا مُسْلِمِينَ وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ، وَأَلْحِقْنَا بِالصَّالِحِينَ.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.


عِبَادَ اللهِ، اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ. 


Teks asal khutbah ini boleh dimuat turun dari sini - https://drive.google.com/open?id=0B_U6Muz3zhXMU0k2czdLeGVMdEk

No comments:

Post a Comment