Thursday, January 12, 2017

KHUTBAH JUMAAT TUAN GURU PRESIDEN PAS - 14 RABI'UL AKHIR 1438 / 13 JANUARI 2017


BANGKIT BERSAMA AL-QURANUL KARIM

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَحْدَهُۥ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَحْدَهُۥ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، الْمَبْعُوْثُ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، ٱلرَّحْمَةِ الْ مُهْدَاةِ وَالنِّعْمَةِ الْمُسْدَاةِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُۥ وَنَصَرَهُۥ وَوَالَاهُ. 
أَمَّا بَعْدُ:
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٠٢﴾ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَ‌ٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾ 

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan kamu menjadi orang-orang Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya". (Surah Ali-'Imran Ayat 102 hingga 103)

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Firman Allah adalah kata Allah سبحانه وتعالى yang diturunkan di zaman Rasulullah صلى الله عليه وسلم kepada generasi awal umat Islam, iaitu mereka yang pertama-tama masuk Islam  bersama dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم lebih daripada 1400 tahun yang lalu. Allah menyatakan betapa nikmat, kurnia dan kebesaran-Nya yang tiada bandingan dan tandingan melalui petunjuk Al-Quranul Karim telah berjaya menyatukan bangsa yang paling ganas dalam dunia iaitu bangsa arab jahiliyyah yang buta huruf lagi keras hatinya.

Mereka berperang di antara satu sama lain, sehingga malu mendapat anak perempuan yang tidak boleh digunakan untuk berperang, hanya menjadi tawanan untuk diabdikan. Kalau melahirkan anak perempuan, dikambus hidup-hidup. Bahkan bukan sahaja kerana peperangan, termasuk kerana tidak percaya kepada rezeki Allah سبحانه وتعالى.

Al-Quranul Karim yang diwahyukan kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah berjaya memasukkan hidayah ke dalam hati orang-orang arab yang keras, jahil dan buta huruf itu. Dengan petunjuk Al-Quranul Karim masuklah iman ke dalam hati mereka. Lalu mereka mengerjakan amal-amal yang soleh dengan petunjuk Allah سبحانه وتعالى dengan ilmu wahyu, ilmu Al-Quranul Karim, kitab mukjizat ini. Bangsa arab yang ganas itu menjadi sebaik-baik umat di atas muka bumi. Firman Allah سبحانه وتعالى:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ... ﴿١١٠﴾

Maksudnya: "Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)". (Surah Ali-'Imran Ayat 110)

Sehingga mereka menjadi bangsa yang memimpin dunia yang menjatuhkan dua kuasa besar dunia dan menundukkan kuasa-kuasa besar yang lain serta menyebarkan Islam ke seluruh pelusuk dunia. Semua negeri-negeri yang dilalui oleh mereka meranapkan ajaran-ajaran yang lain daripada Islam. Itulah kehebatan Al-Quranul Karim apabila orang arab beramal dengannya.

Betapa pentingnya menegakkan Al-Quranul Karim petunjuk Allah سبحانه وتعالى. Allah سبحانه وتعالى menunjukkan kita pada hari ini orang-orang arab menjadi bangsa yang berpecah, berperang dan berbunuh di antara satu sama lain. Dengan kekayaan yang melimpah ruah apabila mereka meninggalkan Al-Quranul karim dan petunjuk Allah سبحانه وتعالى, mereka berpecah menjadi bangsa yang paling bodoh, berperang di antara satu sama lain. Kekayaan yang diberi oleh Allah سبحانه وتعالى digunkan untuk membeli senjata-senjata daripada kilang-kilang senjata yang datang dari seluruh pelusuk dunia digunakan untuk berperang sesama sendiri dengan berbunuh sesama sendiri. Dengan kekayaan mereka melakukan maksiat, menjadi orang-orang yang lupa daratan, hanya segelintir sahaja yang masih berpaut dengan Al-Quranul Karim dalam keadaan yang menderita. Itulah contoh yang hidup yang ditunjukkan di hadapan kita pada hari ini.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah dengan penuh kesedaran dan keinsafan kita melakukan muhasabah atau perhitungan diri kita sendiri di tempat ini sejauh mana kita berpegang dengan Al-Quranul Karim. Sekiranya kita yang telah Islam meninggalkan petunjuk Al-Quranul Karim akan menerima nasib yang sama. Marilah kita menjadikan amaran daripada Allah سبحانه وتعالى untuk bangkit bersama Al-Quranul Karim. Allah berfirman pada Ayat 104 hingga 105 Surah Ali-'Imran:

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿١٠٤﴾ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١٠٥﴾

Maksudnya: "Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar".

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْكِتَابِ وَالسُنَّةِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالْحِكْمَةِ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.


Teks asal khutbah ini boleh juga di muat turun dari laman Google Drive. Klik sini -> https://drive.google.com/open?id=0B_U6Muz3zhXMZkxmNGxacVdEVFE

No comments:

Post a Comment