Friday, May 6, 2016

KHUTBAH JUMAAT - 28 REJAB 1437 / 6 MEI 2016


ISRAK DAN MIKRAJ: PERINGATAN KEPADA MANUSIA

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ﴿١﴾

اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، بَلَّغَ الرِّسَالَةَ وَأَدَّى الْأَمَنَةَ وَنَصَحَ لِلْأُمَّةَ وَجَهَدَ فِى اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَتَرَكْنَا عَلَى الْمَحَجَّةِ الْبَيْضَآءِ لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا لَا يَزِيْغُ عَنْهَا إِلَّا هَالِكٌ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. 
فَيَاعِبَادَ الله، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ.  

Muslimin yang dirahmati Allah,

Saya menyeru agar kita bersama-sama meningkatkan ketaqwaan kepada Allah سبحانه وتعالى dengan melaksanakan perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Marilah kita memperbanyakkan zikir kepada Allah سبحانه وتعالى dan memperbanyakkan selawat serta berusaha melaksanakan segala sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Mudah-mudahan ianya akan memberi manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.

Muslimin yang berbahagia,

Kita kini berada di penghujung bulan Rejab. Di dalamnya pernah berlaku suatu peristiwa penting iaitu Israk dan Mikraj pada tanggal 27 Rejab, satu peristiwa yang menguji keyakinan umat Islam terhadap risalah kenabian baginda صلى الله عليه وسلم.

Allah سبحانه وتعالى telah menunjukkan kasih-Nya kepada baginda صلى الله عليه وسلم melalui peristiwa Israk dan Mikraj setelah berbagai kesukaran dan halangan yang dialami oleh baginda dalam usahanya menyampaikan risalah Islam kepada umat manusia. Suatu ketika baginda telah dipulaukan oleh kaumnya, baginda juga telah diuji dengan kehilangan orang yang disayanginya, bahkan baginda juga telah dicederakan dan dilukai oleh orang-orang yang memusuhinya. Rintihan daripada ujian-ujian inilah maka anugerah kemuliaan telah diberikan oleh Allah سبحانه وتعالى kepada baginda melalui peristiwa Israk dan Mikraj.

Israk dan Mikraj merupakan satu perjalanan yang telah mempertemukan baginda dengan para anbiya' disepanjang perjalanannya sehinggalah akhirnya baginda telah diperkenankan bertemu dengan Allah سبحانه وتعالى untuk menerima kefardhuan solat lima waktu sehari semalam. Selain daripada ini, peristiwa ini juga telah memaparkan banyak perkara kepada kita tentang gambaran nikmat dan azab kehidupan selepas kematian, gambaran termasuk mereka yang ingkar dan berbuat maksiat kepada Allah سبحانه وتعالى. Kesemua itu telah dipertontonkan kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan telah diperjelaskan oleh Jibril عليه السلام yang mengiringi perjalanan tersebut.

Antara gambaran azab siksaan yang telah dipertontonkan kepada baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم disepanjang pengembaraan tersebut ialah:

1. Peristiwa sekumpulan manusia yang menghentak kepala mereka ke batu. Ini adalah gambaran orang-orang yang lalai mengerjakan solat.

2. Peristiwa sekumpulan manusia yang memakan tumbuh-tumbuhan berduri. Ini pula merupakan gambaran mengenai orang yang enggan mengeluarkan zakat.

3. Peristiwa sekumpulan manusia yang memakan daging busuk sedangkan di tangannya ada daging yang baik. Ini pula gambaran orang-orang yang melakukan perbuatan zina.

4. Peristiwa sekumpulan manusia yang meletakkan bebanan demi bebanan di atas belakangnya sedangkan dia sudah tidak mampu lagi untuk memikulnya. Inilah gambaran orang-orang yang tidak layak memegang suatu amanah tetapi sanggup mengambil amanah tersebut sedangkan dia tidak mampu untuk melaksanakannya.

5. Peristiwa sekumpulan manusia yang berenang di dalam lautan darah sedangkan mulutnya diisi dan dipenuhi dengan batu. Inilah gambaran orang yang memakan riba.

6. Peristiwa yang tidak kurang dahsyatnya juga ialah mengenai sekumpulan manusia yang mencakar-cakar wajah mereka dengan kuku yang tajam, kemudian mereka mengambil cebisan daging mereka sendiri dan memakannya, kemudia mereka pula mengambil daging orang lain yang berbau busuk lalu memakan daging tersebut. Inilah gambaran orang-orang yang mengumpat dan memburuk-burukkan orang lain.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Selain daripada gambaran-gambaran yang telah disebutkan, terdapat banyak peristiwa yang telah dipertontonkan kepada baginda صلى الله عليه وسلم pada malam tersebut. Ada peristiwa yang baik dan tidak kurang pula peristiwa yang amat menakutkan.

Sesungguhnya peristiwa yang dipertontonkan kepada baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم pada malam Israk dan Mikraj sebenarnya adalah sebagai peringatan kepada umat Islam agar menghindarkan diri mereka daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah سبحانه وتعالى dan juga Rasul-Nya.

Apa yang berlaku pada sebahagian masyarakat kita pada hari ini seolah-olah tidak mengambil peduli dengan peringatan-peringatan daripada peristiwa Israk dan Mikraj. Sebilangan masyarakat Islam kini sudah merasa selesa walaupun sering meninggalkan solat yang telah difardhukan ke atas mereka. Sebahagian yang lain pula sentiasa sibuk dengan urusan-urusan kerja ketika mana umat Islam yang lain sentiasa patuh mengerjakan tuntutan solat. Ini telah diperingatkan dalam Surah Maryam Ayat 59:

۞ فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا ﴿٥٩﴾

Bermaksud: "Maka datanglah sesudah mereka, keturunan-keturunan yang melalaikan solat dan menurut hawa nafsu, maka mereka bakal menghadapi azab (di dalam neraka)".

Sidang jamaah yang dirahmati Allah,

Pada hari ini semakin berleluasanya perbuatan maksiat yang berlaku dalam masyarakat kita, malah sukar untuk dibendung, Perbuatan zina, pelacuran, rogol dan lain-lain lagi telah acap kali didedahkan dalam akhbar-akhbar. Perbuatan-perbuatan terkutuk ini yang melibatkan umat Islam, baik yang muda mahupun yang tua, baik yang telah bersuami isteri apatah lagi yang muda remaja. Kenapakah mereka sanggup meratah daging yang busuk dan menjijikkan selama-lamanya di akhirat kelak hanya untuk memuaskan keinginan nafsu yang sementara di dunia ini? Apa yang nyata, orang-orang seperti ini tidak pernah mengambil peduli tentang segala bentuk ancaman yang datang daripada Allah سبحانه وتعالى disebabkan nafsu serakah yang telah menguasai diri mereka. Firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Al-A'araf Ayat 179:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿١٧٩﴾

Bermaksud: "Sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka jahannam kebanyakkannya daripada jin dan manusia, mereka mempunyai hati (tetapi) tidak tidak dipergunakannya untuk memahami (Ayat-Ayat Allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (bukti keesaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengar (ajaran dan nasihat). Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai".

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿٨٩﴾

Bermaksud: "Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu pun. Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (daripada syirik dan penyakit nifaq)". (Surah As-Syu'arak Ayat 88 - 89)

أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ.

Sidang jamaah yang dirahmati Allah sekalian,

Sesungguhnya setiap perkara yang datang daripada Allah سبحانه وتعالى itu mempunyai maksud dan tujuannya yang tersendiri. Walaupun maksud dan tujuan tersebut kita yakin bahawa kesemuanya adalah untuk kebaikan makhluk ciptaan-Nya yang wujud di alam ini terutamanya umat manusia. Maka begitulah juga keadaan dengan apa yang telah digambarkan dalam peristiwa Israk dan Mikraj. Sesungguhnya apa yang telah ditumjukkan oleh Allah سبحانه وتعالى kepada baginda صلى الله عليه وسلم dan umatnya ini seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa berusaha memperbaiki firi pada setiap masa sebelum tibanya hari  yang dijanjikan Allah سبحانه وتعالى, hari yang tiada manfaat baginya harta dan juga anak-pinak, hari yang tiada penaung bagi setiap insan melainkan naungan Allah سبحانه وتعالى iaitu hari perhitungan di padang mahsyar.

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Bermaksud: "Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya". (Al-Ahzab: 56)

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.

Ya Allah, bukakanlah hati kami untuk melaksanakan ibadat zakat sebagaimana yang telah Engkau fardhukan. Berkatilah hidup hamba-Mu yang melaksanakan tuntutan zakat dan para pewakaf yang telah menginfaqkan harta mereka ke jalan-Mu. Sucikanlah harta dan jiwa mereka, lindungilah golongan fuqara dan masakin daripada kekufuran dan kefakiran yang berpanjangan.

Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ،
عِبَادَ الله، اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang Google Drive. Klik sini.

No comments:

Post a Comment