bersama kepimpinan ulamak




Program Terdekat. Jom Para Naqibat Kita Hadirkan Diri




Friday, May 20, 2016

KHUTBAH JUMAAT - 13 SYA'ABAN 1437 / 20 MEI 2016


MENGUKUHKAN PERPADUAN DEMI AGAMA ISLAM

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَ‌ٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾

Bermaksud: "Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (Agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenangkanlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam) maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyyah) lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga), demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu Ayat-Ayat keterangan-Nya sampai kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya". (Surah Ali-Imran Ayat 103)

أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أًيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ، اِتَّقُوْا اللهَ اُوْصِيْكُمْ وَاِيّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang jamaah yang dirahmati Allah,

Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan sidang Jumaat sekalian, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah سبحانه وتعالى dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Sebelum memulakan khutbah, saya ingin berpesan kepada sidang Jumaat sekalian agar menumpukan perhatian terhadap khutbah yang bakal disampaikan. Fahami dan hayatilah isi kandungan serta jangan bercakap-cakap dan membuat bising. Mudah-mudahan kita memperolehi keredhaan di sisi Allah سبحانه وتعالى. Mimbar pada hari ini akan membicarakan khutbah yang bertajuk: "Mengukuhkan Perpaduan Demi Agama Islam".

Saudara-saudaraku yang dikasihi Allah,

Keamanan dan kesejahteraan adalah dua perkara yang cukup bermakna dan tidak mampu dinilai dengan wang ringgit. Dengan keamanan inilah, kita mampu untuk melaksanakan segala perintah Allah سبحانه وتعالى dengan tenang dan tenteram tanpa merasa bimbang. Hal ini berbeza sama sekali dengan saudara-mara kita yang berada di Palestin. Syria dan negara-negara Islam bergolak yang lain. Kehidupan mereka dihantui dengan hujanan bom dan tembakan peluru tanpa henti. Telinga mereka telah lali dengan ribuan letupan setiap hari. Mata mereka sudah kering untuk menangisi kesyahidan ahli keluarga yang dicintai. Hati mereka cukup tabah menempuh liku-liku duniawi. Adakah kita semua gembira dengan situasi sebegini? Adakah kita sanggup mengharungi dugaan bertali arus bak lautan tidak bertepi?

Apabila kita perhatikan usaha pertama baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم untuk membina masyarakat di Madinah ialah dengan mendirikan masjid sebagai asas perpaduan. Seterusnya, baginda menyatukan dua golongan yang telah beratus tahun bermusuhan sesama sendiri iaitu golongan Aus dan Khazraj, lalu dikenali golongan ini sebagai Anshar. Baginda juga telah menyatukan golongan yang datang daripada Makkah yang diberi nama golongan Muhajirin. Maka hasilnya, terbentuklah satu masyarakat yang bersatu padu yang disatukan dengan ikatan ukhuwwah Islamiyah bercirikan kehendak Allah dan Rasul-Nya. Sebagaimana firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Al-Hujurat Ayat 10:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ .... ﴿١٠﴾

Bermaksud: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelagah) itu".

Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,

Islam adalah agama paling sempurna yang mendapat keredhaan oleh Allah سبحانه وتعالى, manakala baginda Nabi صلى الله عليه وسلم diutuskan sebagai rahmat bagi umat akhir zaman. Hati dan perasaan bukanlah sesuatu yang boleh dibeli dengan wang ringgit mahupun harta kekayaan. Namun, apabila hati manusia tersebut diikat dengan Islam dan Iman, maka ianya akan tertambat dan bertaut menjadi satu. Ini merupakan nikmat kurniaan yang terbesar daripada Allah kepada hamba-Nya yang beriman. Hal ini telah dirakamkan oleh Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Al-Anfal Ayat 63:

وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿٦٣﴾ 

Bermaksud: "Dan yang mempersatukan hati mereka. Walaupun kamu membelanjakan semua harta kekayaan yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

Hadirin sidang Jumaat sekalian,

Seperti mana peribahasa yang biasa kita dengar, bersatu teguh bercerai roboh adalah merupakan ungkapan ke arah perpaduan. Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم sendiri sangat menitik beratkan nilai-nilai perpaduan seperti kasih sayang, hormat menghormati dan bertolak ansur sesama Islam. Antaranya dalam hadith baginda nabi صلى الله عليه وسلم yang mahsyur:

عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Bermaksud; "Daripada Anas bin Malik رضي الله عنه; Sesungguhnya Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda: Tidak beriman seseorang kamu dengan iman yang sempurna, sehinggalah ia kasih kepada saudaranya sebagaimana ia kasih kepada dirinya sendiri". (Hadith riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Maka jelaslah bahawa perpaduan ini termasuk dalam urusan agama dan amat dituntut di dalam Islam. Manakala sifat yang suka kepada permusuhan dan perbalahan sesama Islam amatlah dibenci Allah dan Rasul-Nya. Sebagaimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:

إِنَّ أَبْغَضَ الرِّجَالِ إِلَى اللهِ اْلأَلَدُّ الْخَصِمُ

Bermaksud: "Yang paling Allah benci ialah yang keras kepala dalam perbalahan". (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

Cubalah kita lihat sendiri perjalanan kehidupan masyarakat Islam pada hari ini. Dalam hadith ini Rasulullah صلى الله عليه وسلم memberitahu kita bahawa Allah teramat benci manusia yang apabila berbalah, dia melampaui batas bahkan menolak kebenaran hanya semata-mata ingin menegakkan hujjahnya sendiri walaupun ianya menyimpang dari kebenaran. Berkeras kepada dengan hujjah sendiri lalu berusaha menegakkan benang yang basah dengan memperturutkan nafsu amarah. Inilah juga antara sifat dan tabiat orang munafik seperti yang termaktub dalam Surah Al-Baqarah Ayat 204:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ ﴿٢٠٤﴾

Bermaksud: "Dan di antara manusia ada mengagumkan engkau dengan tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia dan dia bersaksikan Allah (bersumpah dengan mengatakan bahawa Allah berada di pihaknya), padahal dia adalah orang yang amat keras permusuhannya (terhadapmu wahai Muhammad)".

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Perdamaian sangat dianjurkan oleh Islam. Manusia yang memusuhi perdamaian adalah mereka yang telah memasuki perangkap syaitan dan konco-konconya. Perasaan dendam kesumat dan taksub tidak mengira tempat menjerumuskan seseorang ke kancah permusuhan dan perpecahan. Musuh-musuh Islam pastilah amat suka jika umat Islam berpecah belah dan bercakaran sesama sendiri. Tetapi jikalau musuh ingin menghulurkan perdamaian hendaklah kita juga melakukan perdamaian sebagaimana firman Allah سبحانه وتعالى di dalam Surah Al-Anfal Ayat 61:

۞ وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿٦١﴾

Maksudnya: "Dan jika pihak musuh cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Berwaspadalah daripada sebarang bentuk ashobiyyah iaitu semangat kebangsaan atau perkauman yang menyokong kumpulannya dengan melulu. Jika dahulu ashobiyyah boleh diertikan taksub kepada kaum sendiri, bangsa sendiri atau kumpulan sendiri. Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya: "Bukanlah dari kalangan kami sesiapa yang menyeru kepada ashobiyyah, buka dari golongan kami mereka yang berpegang atas ashobiyyah dan bukan dari golongan kami sesiapa yang mati atas dasar ashobiyyah". (Riwayat Abu Dawud)

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Jika orang Islam bersatu pasti kekuatan dan kemenangan akan berpihak kepada kita. Tetapi, jika umat Islam berpecah, pasti ada golongan yang cuba menangguk di air yang keruh untuk mengambil kesempatan di atas kelemahan kita umat Islam. Lihatlah betapa ruginya umat Islam akibat perpecahan tersebut.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْذِي عَلَّمَ وَأَنْعَمَ، وَهَدَنَا بِالْقُرْآنِ لِلَّتِي هِيَ أَقْوَامُ، أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ سَيِّدُ الْخَلَائِقِ وَالْبَشَرِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أًجْمَعِينَ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اِتَّقُوْا اللهَ وَكُنُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ. وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأً فِيهِ بِنَفْسِهِ وَثَنَّى بِمَلآئِكَتِهِ الْمُسَبِّحَةِ بِقُدْسِهِ. فَقَالَ اللهُ تَعَالَى مُخْبِرًا وَآمِرًا: 
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Bermaksud: "Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya". (Al-Ahzab: 56)

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم. 
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ. 

Ya Allah, ya Tuhan kami, kamimemohon agar dengan rahmat dan perlindungan-Mu, negara dan negeri kami ini dan seluruh rakyatnya dikekalkan dalam keamanan dan kesejahteraan, tanamkanlah rasa kasih sayang di antara kami, kekalkanlah perpaduan di kalangan kami, semoga dengannya kami sentiasa hidup aman damai, makmur dan selamat sepanjang zaman.

Ya Allah, bukakanlah hati kami untuk melaksanakan ibadat zakat sebagaimana yang telah Engkau fardhukan. Berkatilah hidup hamba-Mu yang melaksanakan tuntutan zakat dan para pewakaf yang telah menginfaqkan harta mereka ke jalan-Mu. Sucikanlah harta dan jiwa mereka, lindungilah golongan fuqara dan masakin daripada kekufuran dan kefakiran yang berpanjangan.

Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ،
عِبَادَ الله، اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman Google Drive. Klik sini.


3 comments:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
      berikan 4D/ angka [] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((_082 313 669 888_)))insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275 JUTA , wassalam.


      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....


      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


      1"Dikejar-kejar hutang

      2"Selaluh kalah dalam bermain togel

      3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


      4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


      5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya

      tapi tidak ada satupun yang berhasil..



      KLIK DISINI 4d 5d 6d




      Solusi yang tepat jangan anda putus asah... AKI ALIH akan membantu

      anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:

      butuh angka togel 2D/ ,3D/, 4D/ 5D/ 6D/ SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO

      MAGNUM / dijamin

      100% jebol

      Apabila ada waktu

      silahkan Hub: AKI ALIH DI NO: (((_082 313 669 888_)))


      ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D/


      ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/6D/



      ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/6D/



      ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/ 6D/



      ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



      ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D 6D/






      ..(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..
      «´
      _ ¨`»082 313 669 888
      ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..


      الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل








































      Delete
  2. saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan








    saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

    ReplyDelete

KULIAH SETIAP AHAD MINGGU KEDUA




Kempen Tiga B