Friday, October 12, 2018

KHUTBAH JUMAAT TUAN GURU PRESIDEN PAS - 3 SAFAR 1440 / 12 OKTOBER 2018


PERUBAHAN DENGAN KEDATANGAN ISLAM


الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا. أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، الْبَدْرُ الدُّجَى وَالسِّرَاجُ الْمُنِيرِ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا وَأُسْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، إِمَامِ الْمُتَّقِينَ وَقَائِدِ الدُّعَاةِ الْمُجَاهِدِينَ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ وَالتَّابِعِينَ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ.

أَمَّا بَعْدُ:
فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah,

Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Carilah bekalan, maka sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu adalah bertaqwa. Maka demi sesungguhnya berjaya dan selamatlah orang-orang yang bertaqwa kepada Allah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah kita mendengar firman Allah Ta'ala supaya kita mengambil iktibar daripada perubahan yang berlaku dengan kedatangan Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w iaitu perubahan yang berlaku kepada orang-orang arab yang berkunjung ke Makkatul Mukarramah. Firman Allah Ta'ala:

فَإِذَا قَضَيْتُم مَّنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿٢٠٠﴾ وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿٢٠١﴾ أُولَـٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّمَّا كَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿٢٠٢﴾ [سورة البقرة : ٢٠٠ - ٢٠٢]

(Maksudnya): Apabila kamu telah menyelesaikan ibadat hajimu, maka berzikirlah (dengan menyebut) Allah, sebagaimana kamu menyebut-nyebut (membangga-banggakan) nenek moyangmu, atau (bahkan) berzikirlah lebih banyak daripada itu. Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia", dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat. Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada siksa neraka". Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian daripada apa yang mereka usahakan; dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya.

Ayat ini mendedahkan perangai orang-orang arab di zaman jahiliyyah walaupun mereka menunaikan haji di Makkatul Mukarramah yang dilakukan semata-mata kerana adat menghidupkan syi'ar Ibrahim a.s yang mereka banggakan. Mereka datang ke Makkah bertawaf dalam keadaan bertelanjang, berdoa kepada Allah dengan syirik (menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain) dalam keadaan mereka memohon kepada Allah perkara dunia sahaja dan melupakan hari akhirat. Mereka bermegah-megah dengan ayah dan ibu serta nenek moyang mereka. Mereka berbangga dengan keturunan.

Ia berbeza dengan zaman Islam apabila orang Islam telah beriman kepada Allah mengikut ajaran Nabi Muhammad s.a.w, percayakan hari akhirat bahawa kehidupan dunia ini hanya sementara sahaja, kehidupan yang sebenar adalah di akhirat. Allah s.w.t meletakkan manusia di atas dunia untuk menjalankan tugas beribadat kepada-Nya. Firman-Nya:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ﴿٥٦﴾ [سورة الذاريات : ٥٦]

(Maksudnya): Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.

Memperhambakan diri kepada Allah dengan makna melakukan ibadat menyembah Allah s.w.t dengan jasad, roh, harta benda dan nikmat yang diberi oleh Allah s.w.t. Dengan roh dan jasad iaitu sembahyang, berpuasa, berzikir, bertahmid memuja dan memuji Allah s.w.t. Dengan harta benda iaitu menunaikan zakat, menegakkan agama Allah s.w.t dengan yakin dan iman yang sepenuh kepada-Nya.

Dalam masa yang sama Allah meletakkan manusia di alam dunia ini dan Allah mengisytiharkan kepada para malaikat:

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٠﴾ [سورة البقرة : ٣٠]

(Maksudnya): Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmah ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

Malaikat makhluk yang sangat taat kepada Allah s.w.t. Itulah tabiat semulajadinya:

لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴿٦﴾ [سورة التحريم : ٦]

(Maksudnya): Mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.

Itulah sifat malaikat. Mereka berlumba-lumba tetapi mereka adalah makhluk rohani, makhluk alam roh, bukan alam yang nyata. Allah s.w.t menciptakan manusia berada di bumi di atas dunia di alam nyata ini. Tujuannya untuk menjadi khalifah. Dihuraikan oleh ulamak:

اِقَامُةُ الدِّين وَسِيَاسَةُ الدُّنْيَا بِهِ

(Maksudnya): Menegakkan agama dan mentadbir serta mengurus dunia dengannya (agama).

Itulah tugas manusia, menguruskan dirinya sendiri, mengurus keluarganya, mengurus masyarakatnya serta mengurus hasil bumi dan kekayaannya untuk dimakmurkan dengan adil, menjadi tegak kebesaran Allah s.w.t. Dinyatakan sempadan halal dan haram. Sekiranya manusia menjalankan tugas ini dengan betul mengikut perintah Allah s.w.t, manusia menjadi lebih daripada malaikat, mengatasi malaikat Allah s.w.t. Rohaninya beribadat kepada Allah s.w.t, sementara jasadnya menahan hawa nafsu menjalankan urusan bumi dengan sebaik-baiknya.

Malaikat di alam rohani sahaja, tidak ada nafsu makan minum, tidak ada nafsu berkahwin dan tidak ada nafsu hidup dengan benda yang ada di dunia ini. Manusia yang mempunyai nafsu ditugaskan oleh Allah s.w.t dengan peraturan halal dan haram. Apabila manusia meninggalkan perintah Allah s.w.t dan bergantung kepada nafsunya sahaja serta meninggalkan ajaran Islam, menyebabkan mereka tenggelam dalam kehidupan dunia. Mereka tidak menjadi hamba Allah, tetapi menjadi hamba kepada dunia. Bila manusia menjadi hamba kepada dunia, manusia ditenggelamkan oleh dunia. Berlakunya peperangan sesama sendiri, memuaskan hawa nafsu, berebut tanpa mengira halal dan haram, tanpa mengerjakan amal yang soleh, yang dikira hanya untuk senang semata-mata. Mereka tidak tahan menghadapi ujian dan cubaan di dunia ini. Kalau susah tidak sabar, kalau senang tidak bersyukur. Hanya mereka yang beriman yang percaya kepada Allah s.w.t, dalam masa yang sama disuruh memohon pertolongan daripada Allah s.w.t dengan berdoa pada tiap-tiap rakaat sembahyang:

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ [سورة الفاتحة : ٦]

(Maksudnya): Tunjukilah kami jalan yang lurus.

Berdoa selepas menunaikan ibadat, apa sahaja seperti sembahyang, haji, puasa dan lain-lain:

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

(Maksudnya): Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada siksa neraka.

Tetapi di sana ada manusia yang tidak siuman dengan akalnya. Imam Syafi'e pernah menegaskan:

إِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا فُطَنَا
تَرَكُوا الدُّنْيَا وَخَافُوا الْفِتَنَا
نَظَرُوا فِيهَا فَلَمَّا عَلِمُوا
أَنَّهَا لَيْسَتُ لِحَيٍّ وَطَنَا
جَعَلُوهَا لُجَّةً وَاِتَّخَذُوا
صَالِحَ الْأَعْمَالِ فِيهَا سُفُنَا

(Maksudnya): Sesungguhnya dalam kalangan hamba-hamba Allah itu ada orang yang cerdik dan bijak. Mereka tinggalkan dunia dan takutkan punah bencana. Mereka memandangnya kerana tahu (dunia ini bukan tempat hidup yang sebenarnya). Mereka tidak jadikan dunia sebagai tanahair hidup sebenarnya. Mereka jadikan dunia ini lautan. Mereka jadikan amal yang soleh bahtera yang menyelamatkan diri.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بِالْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالْحِكْمَةِ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.


Teks asal khutbah ini boleh dimuat turun dari pautan ini.

No comments:

Post a Comment