Thursday, July 27, 2017

KHUTBAH JUMAAT - 4 ZULQAEDAH 1438 / 28 JULAI 2017


PERANAN UMAT ISLAM DALAM ISU PALESTIN

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، الْبَشِيْرُ النَّذِيْرُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، وَإِمَامِ الْمُتَّقِيْنَ وَقَائِدِ الدُّعَاةِ الْمُجَاهِدِيْنَ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَمَنْ سَارَ عَلَى نَهْجِهِ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.
أَمّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اتَّقُوا اللهَ. وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah,

Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Dan carilah bekalan, sebaik-baik bekalan yakni bagi kehidupan dunia sehingga hari akhirat ialah bertaqwa kepada Allah. Maka sesungguhnya berjaya dan selamatlah orang-orang yang bertaqwa.

Saudaraku muslimin yang dirahmati Allah,

Marilah kita mendengar peringatan dari Allah s.w.t:

وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَـٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ﴿٧٥﴾ الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا ﴿٧٦﴾ [سورة النساء : ٧٦ - ٧٥]

(Maksudnya): Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam) dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas dari kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak, iaitu mereka yang selalu (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari negeri (Makkah) ini, yang penduduknya (kaum kafir musyrik) yang zalim, dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang mengawal (keselamatan agama kami), dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang membela kami (dari ancaman musuh)". Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut (Syaitan). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut Syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.

Walaupun sebab turun Ayat ini berkait dengan penduduk-penduduk Makkah yang beriman yang tidak berhijrah. Mereka ditindas dengan kejam oleh musuh-musuh Islam yang berkuasa di Makkatul Mukarramah. Mereka merayu kepada Allah s.w.t memohon pertolongan untuk menyelamatkan mereka. Lalu Allah s.w.t menurunkan Ayat-Ayat ini kepada Rasulullah s.a.w.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Kita semua mengetahui bahawa kitab suci Al-Quranul Karim bukannya buku cerita atau surat khabar, yang sekadar untuk mendengar kisah dan cerita-cerita di zaman dahulu. Al-Quran adalah petunjuk mukjizat sehingga hari kiamat. Perkara yang disebut di dalam Al-Quran termasuk cerita-cerita dan kisah-kisahnya adalah petunjuk yang berulang sehingga hari kiamat. Termasuk di dalam petunjuk yang kita minta pada tiap-tiap rakaat sembahyang:

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾ [سورة الفاتحة : ٧ - ٦]

(Maksudnya): Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

Jalan yang lurus atau betul itu ialah jalan para nabi-nabi, orang-orang yang benar dan ikhlas mengikut nabi, orang-orang yang mati dalam perjuangan yakni para syuhada' bersama dengan nabi dan orang-orang yang soleh. Sementara orang-orang yang dimurkai oleh Allah ialah orang yang tahu benarnya nabi tetapi tidak mengikut ajaran itu.

Allah s.w.t menegaskan Al-Quran adalah petunjuk sehingga hari kiamat:

إِنَّ هَـٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا ﴿٩﴾ [سورة الإسراء : ٩]

(Maksudnya): Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar.

Saudara kaum muslimin,

Marilah kita menyuluh dengan petunjuk Al-Quranul Karim untuk melihat peristiwa dan perkembangan yang berlaku di hadapan kita. Seluruh dunia menyaksikan bagaimana serangan kejam yang dilakukan oleh negara haram Israel terhadap penduduk Palestin. Palestin adalah tanah suci nabi-nabi 'alaihimus salam yang diamanahkan kepada umat Islam. Pengkhianatan umat Islam terhadap amanah ini menyebabkan Palestin dirampas oleh orang-orang yahudi.

Mereka telah mendirikan negara haram, melakukan kezaliman dan kekejaman, bukan sahaja mereka membunuh nabi-nabi dan rasul-rasul, malah mereka dalah umat yang merosakkan dunia sehingga hari kiamat. Merekalah yang melahirkan berbagai-bagai teori seperti kapitalisme, komunisme, sosialisme dan sebagainya. Mereka juga melahirkan fahaman atheis yang tidak percaya kepada Tuhan, melahirkan golongan hippies yang tidak tahu halal dan haram. Mereka menjadikan manusia seperti binatang.

Hari ini mereka dibiarkan melakukan kezaliman di Palestin. Allah s.w.t tidak mengizinkan sekali-kali mereka melakukan kerosakan di atas muka bumi. Di sana ada jaminan dari Rasulullah s.a.w yang bersabda:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ يَخْذُلُهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ [رواه الترمذي]

(Maksudnya): Akan tetap ada di kalangan umatku kumpulan yang bangun menyatakan kebenaran, mereka tidak boleh dimudharatkan oleh orang-orang yang menentang mereka sehingga datangnya urusan Allah.

Para sahabat radhiAllahu 'anhum bertanya kepada Rasulullah s.a.w:

مَنْ هُمْ يَا رَسوْلَ الله؟

(Maksudnya): Siapakah mereka itu, ya Rasulullah?

Sabda Rasulullah s.a.w:

هُمْ أَصْحَابُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَاَكْنَافُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ.

(Maksudnya): Mereka ialah penduduk Baitul Muqaddis dan di keliling Baitul Muqaddis.

Mereka adalah orang-orang Palestin yang tidak menyerah kalah. Mereka telah menunaikan tanggungjawab dan kewajipan mereka. Bagaimana dengan orang-orang Islam arab dan bukan arab yang berada di keliling mereka? Mereka mengecewakan rakyat Palestin. Mereka tidak membantu dan menolong dengan cara yang sepatutnya sehingga pemimpin-peminpin negara umat Islam tidak berani bercakap dengan tegas. Hanya segelintir daripada umat Islam yang bangkit menyatakan bantahan mereka dalam keadaan tidak mempunyai kemampuan dan kekuatan.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Di zaman orang Islam berada di dalam kemuliaan berpegang dengan ajaran Islam, tidak diizinkan sekali-kali walaupun seorang Islam dianiaya. Peristiwa yang berlaku di zaman khalifah Al-Muktasim di bawah Kerajaan Abasiyyah apabila seorang perempuan Islam berniaga di pasar di sebuah negeri yang bukan Islam yang terjatuh menyebabkan pakaiannya terselak, lalu disorak oleh orang-orang yang bukan Islam, dengan rasa malu dia mengatakan:

وَا مُعْتَصِمَاهُ!

(Maksudnya): Wahai Muktasim, tolonglah aku!

Seorang pemuda Islam yang menyaksikan peristiwa itu datang ke Baghdad mengadap Khalifah Muktasim dan melaporkan bagaimana seorang wanita Islam telah dihina di pasar dan menyeru Khalifah. Lalu Khalifah Muktasim bangun dari kerusinya dan berkata:

لَبَّيْكِ يَا أُمَّاهُ!

(Maksudnya): Ya, wahai ibu!

Lalu baginda menggerakkan tenteranya untuk mengajar sebuah negeri yang menghina seorang perempuan Islam itu.

Sidang jamaah yang dikasihi,

Hari ini beribu-ribu rakyat Palestin dibelasah dan diserang. Tidak ada pemerintah-pemerintah Islam terutamanya yang kaya raya yang berada di keliling negara Palestin itu bercakap dan bersuara dengan cara yang berani dan tegas.

Inilah benarnya apa yang disebut oleh Amirul Mukminin 'Umar ibnu Al-Khattab r.a ketika menyaksikan pembukaan Kota Baitul Muqaddis setelah diminta hadir oleh paderi besar Baitul Muqaddis yang mahu menyaksikan Khalifah sendiri melihat bagaimana kota suci Baitul Muqaddis dibebaskan daripada penjajahan Rom Bizantine. Khalifah 'Umar r.a yang datang ke Baitul Muqaddis menyampaikan ucapan kepada umat Islam pada masa itu, antara lainnya menyatakan:

نَحْنُ قَوْمٌ أَعَزَّنَا اللَّهُ بِالْإِسْلَامِ، وَمَهْمَا نَبْتَغِ الْعِزَّةَ بِغَيْرِهِ أَذَلَّنَا اللَّهُ.

(Maksudnya): Kita adalah umat yang diberi kemuliaan oleh Allah dengan Islam, sekiranya kita mencari kemuliaan selain dari-Nya nescaya kita menerima penghinaan dari Allah.

Inilah barangkali keadaan yang dihadapi oleh umat Islam pada hari ini. Namun, percayalah bahawa Allah s.w.t tidak akan memadamkan cahaya Islam ini walaupun ramai manusia yang membiarkannya.

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿٨﴾ [سورة ااصف : ٨]

(Maksudnya): Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْكِتَابِ وَالسُنَّةِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالْحِكْمَةِ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْذِي نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ. وَأَشْهَدُ اَنْ لاَ إِلَــهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَالصِّفَاتُ الْعُلَى. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الرَّحْمَةُ الْمُهْدَاةُ وَالْبَدْرُ الدُّجَىٰ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنِ اهْتَدَىٰ.
أَمَّا بَعْدُ، 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٠٢﴾ [سورة آل عمران : ١٠٢]

(Maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan kamu menjadi orang-orang Islam.

Muslimin sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Marilah kita mengambil kelebihan yang disebut oleh Rasulullah s.a.w ketika baginda kembali dari medan peperangan, singgah berehat di satu lembah dan bersabda, maksudnya:

Di sana ada beberapa golongan manusia sahabat-sahabat kita yang diberi pahala dan kelebihan oleh Allah s.w.t. Mereka tidak bersama dengan kita, mereka berada di sana yang berdoa, hati mereka bersama-sama dengan kita.

Marilah kita yang menjadi umat Islam yang berada dalam keadaan yang lemah ini bersama-sama dengan saudara-saudara kita yang ditindas di seluruh pelusuk dunia seperti di Palestin, di Mesir, di Syria, di Iraq, di Myanmar, di Asia Tengah dan lain-lain. Kita tidak lupa kepada mereka dengan berdoa supaya mereka diselamatkan oleh Allah serta supaya yang berdakwah dan berjuang diberi kemenangan oleh Allah s.w.t. Allah juga memberi kelebihan kepada orang-orang yang bersimpati dengan orang-orang Islam yang melaksanakan tugas mereka dan kedudukan mereka masing-masing.

Selain doa yang berterusan, kita juga mestilah turut memberi sumbangan kewangan bagi membantu saudara-saudara kita yang sedang menerima ujian hebat yang pastinya hidup mereka kini dalam keadaan kesempitan. Dalam masa kita di sini bermewah-mewah dengan hidangan, mereka di sana dihujani dengan peluru-peluru yang disasarkan kepada mereka. Dalam keadaan kita berbelanja dengan tawaran-tawaran hebat untuk kehidupan seharian kita, mereka di sana dikepung hebat oleh rejim-rejim yang zalim.

Mereka sangat-sangat memerlukan bantuan kita untuk kelangsungan hidup mereka. Maka menjadi kewajipan kita untuk membantu mereka sekadar kemampuan yang ada pada kita masing-masing. Hari ini kita lancarkan derma untuk disumbangkan kepada tabung kemanusiaan Ghaza bagi membantu umat Islam di Palestin. Buktikan rasa kebersamaan kita dengan saudara-saudara kita yang ditindas di bumi anbiya' itu dengan sumbangan sebanyak mungkin dari qaryah kita ini.

Saudara kaum muslimin,

Seterusnya kita tidak lupa untuk sentiasa berselawat kepada Rasul yang membawa petunjuk dan rahmat yang berkekalan sehingga hari kiamat, nabi kita Muhammad s.a.w, di mana Allah s.w.t berfirman:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾ [سورة الأحزاب: ٥٦]

(Maksudnya): Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya sentiasa berselawat ke atas nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawat dan mengucap salamlah kamu ke atasnya.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد.
اللَّهُمَّ ارْضَ عَنِ الصَّحَابَةِ أَجْمَعِيْنَ وَالتَّابِعِينَ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ وَالُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِرَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ.
اللّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِينَ وَالدُّعَاةُ الْمُجَاهِدِينَ وَالْمَظْلُومِينَ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ. اللّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا فِى فَلَسْطِينِ وَفِى مِصْرَ وَفِى بِلَادِ الشَّامِ وَفِى سُوْرِيَّا وَفِي كُلِّ مَكَانٍاللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ. لَا سِيَّمَا الْيَهُودَ وَالْمشْرِكِيْنَ وَ الْصِلْبِيِّيْنَ وَالْعِلْمَانِيِّيْنَ. اللّهُمَّ عَلَيْكَ مَنْ ظَلَمَنَا، اللّهُمَّ عَلَيْكَ مَنْ عَادَانَ، اللّهُمَّ عَلَيْكَ مَنْ كَادَنَا. 

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ سُلْطَانَنَا السُّلْطَانُ نَزْرِين مُعِزُّالدِين شَاه اِبْنِ المَرْحُوم سلطان أَزْلَن محُِبُّ الدِّين شَاه المغفورله وَكَذَلِكَ راج فرمايسوري فيراق دار الرضوان توانكو زَارَ سَالِم. كَمَا نَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ أَنْ تُصْلِحَ أَئِمَّتَنَا وَوُلَاتَ أُمُوْرِنَا، وَاجْعَلْ وِلَايَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.
رَبَّنَا لَا تَدَعْ لَنَا ذَنْبًا اِلَّا غَفَرْتَهُ وَلَا مَرِيضًا اِلَّا شَفَيْتَهُ وَلَا هَمًّا اِلَّا فَرَّجْتَهُ وَلَا دَيْنًا اِلَّا قَضَيْتَهُ وَلَا مَظْلُومًا اِلَّا نَصَرْتَهُ وَلَا حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ هِىَ لَكَ رِضَا فِيهَا صَلَاحٌ اِلَّا قَضَيْتَهَا وَيَسَّرْتَهَا وَبَارَكْتَهَا يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

اللَّهُمَ حَبِّبْ إِلَيْنَا الْإِيمَانَ وَزَيِّنْهُ فِي قُلُوبِنَا، وَكَرِّهْ إِلَيْنَا الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ، وَاجْعَلْنَا مِنَ الرَّاشِدِينَ. اللَّهُمَّ آتِ أَنْفُسَنَا تَقْوَاهَا، وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا، أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلَاهَا. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ، وَمِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ، وَعِلْمٍ لَا يَنْفَعُ، وَدَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ مُنْكَرَاتِ الْأَخْلَاقِ وَالْأَعْمَالِ وَالْأَهْوَاءِ. وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ وَمِنْ فِتْنَةِ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ. اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ رِضَاكَ وَالْجَنَّةَ وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ سَخَتِكَ وَالنَّارِ.

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا. رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ. رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
عِبَادَ اللهِ، اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ. 

Teks asal khutbah ini boleh didapati di sini.

No comments:

Post a Comment