Friday, January 20, 2017

KHUTBAH JUMAAT - 21 RABI'UL AKHIR 1438 / 20 JANUARI 2017


SEDARILAH BAHAYA SYIAH

Khutbah Jumaat

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿٤﴾
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ عَبْدِكَ وَرَسُلِكَ سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أًجْمَعِينَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ! فَإِنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِيْنَ.

Ayat yang dibacakan tadi dipetik daripada Surah Al-Qasas Ayat 4 yang bermaksud: "Sesungguhnya Firaun telah berlaku zalim di bumi (Mesir) dengan melampaui batas, serta ia menjadikan penduduknya berpuak-puak. Ia menindas sepuak di antaranya dengan membunuh anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya adalah ia dari golongan yang membuat kerosakan".

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Saya menyeru kepada diri saya sendiri dan kepada sidang Jumaat sekalian, marilah sama-sama kita memperbaiki diri dengan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah سبحانه وتعالى yakni dengan melakukan segala titah perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Sebelum meneruskan khutbah, saya ingin berpesan kepada sidang jamaah sekalian agar menumpukan perhatian terhadap khutbah yang akan disampaikan. Mudah-mudahan kita akan beroleh manfaat untuk kebaikan di dunia dan di akhirat. Khutbah pada hari ini akan membicarakan tajuk, "Sedarilah Bahaya Syi'ah".

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh Fir'aun terhadap kaum Bani Israel, kini terjadi terhadap saudara seagama kita. Kita pernah menyaksikan umat Islam disembelih di Ambon, umat Islam menjadi mangsa pembunuhan beramai-ramai di Rohingya, umat Islam dibunuh dengan kejam di Syabra dan Syatila dan kini setiap hari umat Islam menjadi mangsa pembunuhan kejam di Syria.

Dunia seolah-olah tidak menghiraukan nasib rakyat Syria yang sebenarnya telah berpuluh tahun hidup dalam penindasan kerajaan mereka sendiri. Namun, nasib mereka tidak sebagaimana nasib rakyat di negara arab lain sama ada di Mesir, Libya dan Iraq kerana kekejaman terhadap mereka seolah-olah dibiarkan begitu sahaja. Sedar atau tidak, malangnya nasib mereka kerana tidak dizalimi oleh yahudi dan nasrani, tetapi diperangi oleh pemerintah yang kononnya Islam tetapi menganut fahaman sesat dan melampaui batas. Sekadar perbandingan yang boleh dikongsi, mangsa pembunuhan beramai-ramai oleh yahudi zionis di Syabra dan Syatila yang diketuai oleh Ariel Sharon sekitar 5 ribu orang sedangkan penyembelihan yang dilakukan oleh HafizAl-Asad di Hamah, Syria pada tahun 1982 berjumlah hampir 40 ribu orang. Terkini anaknya Basyar Al-Asad telah mengorbankan ratusan ribu rakyatnya dan jutaan yang lain menjadi pelarian.

Sidang hadirin yang budiman,

Penentangan rakyat Syria berlaku semata-mata kerana mereka tidak tahan lagi dengan kezaliman demi kezaliman yang dilakukan yang dilakukan oleh Basyar Al-Asad. Manakala, tindakan balas zalim Basyar Al-Asad demi mengekalkan kekuasaannya. Apatah lagi beliau penganut Syi'ah yang sememangnya mempunyai doktrin membenci dan memusuhi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah. Syi'ah sekian lama memegang keyakinan bahawa umat Islam Ahlus Sunnah Wal Jama'ah adalah golongan yang berdosa kononnya merampas kedudukan khalifah daripada Saiyidina 'Ali رضي الله عنه. Maka itu zaman berzaman Syi'ah sentiasa memusuhi dan memerangi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah.

Walaupun Syi'ah hanya menjadi golongan minoriti di Syria, namun mereka mempunyai kuasa pemerintahan, ketenteraan dan pentadbiran. Mereka menggunakan kuasa bagi menindas dan melenyapkan umat Islam Ahlus Sunnah Wal Jama'ah di bumi Syria.

Kemuncak kekejaman terhadap umat Islam di Syria bermula apabila tempias Arab Spring melanda seluruh dunia arab pada tahun 2011. Syeikh Khalid Hasan Hendawi, pembantu khas kepada Syeikh Yusf Al-Qardhawi mendedahkan bagaimana sehari sebelum kebangkitan rakyat si Syria pada 15 Mac 2011, sekumpulan pelajar di daerah Hauron, telah menulis dan menconteng dinding dengan perkataan "Rakyat Mahukan Kerajaan Dijatuhkan". Akibatnya, lebih dari 10 orang kanak-kanak itu ditangkap dan didera dengan dicabut kuku kaki dan tangan mereka. Apabila ibu bapa dan keluarga mereka datang menuntut dikembalikan anak mereka, dikatakan kepada mereka oleh pasukan keselamatan Syria, lupakan sahaja anak-anak kamu dan buatlah anak yang baru. Jika kamu tidak dapat menerima kenyataan, hantarkan sahaja isteri-isteri kamu dan kami boleh memberikan anak baru untuk kamu.

Maka keluarlah seribu orang awam ke jalan-jalan raya menentang kezaliman ini. Kerajaan Basyar pula, bertindak balas menghantar helikopter polis melepaskan tembakan dari udara sehingga membunuh 14 orang dan mencederakan puluhan yang lain. Akibatnya, semakin ramai rakyat keluar menentang dan semakin melampau Basyar Al-Asad mengganas menghukum rakyatnya sendiri. Sehingga kini berlakulah berbagai kekejaman terhadap umat Islam termasuk penderaan, perkosaan, pembakaran masjid dan kubur para nabi sehinggakan penghinaan seperti kencing dan menjirus arak ke atas Al-Quran.

Sidang jamaah yang berbahagia,

Sebagai umat Islam, kita mempunyai satu senjata yang paling ampuh bagi mengatasi segala masalah yang dihadapi. Rasulullah صلى الله عليه وسلم menyatakan dalam haditsnya:

الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ

Bermaksud: "Doa adalah ibadah".

Kita hendaklah memanjatkan doa ke hadrat Allah سبحانه وتعالى bagi kesejahteraan seluruh umat Islam terutamanya yang berada di Syria. Tidak ada yang mampu menyelamatkan nasib umat Islam kecuali Allah semata-mata. Mudah-mudahan akan ada di antara umat Islam di negara kita yang mengangkat tangannya bermunajat kepada Allah سبحانه وتعالى dan Allah سبحانه وتعالى tidak akan membiarkan doanya begitu sahaja.

Sudah sampai masanya kita berusaha bersungguh-sungguh (berjihad) bagi mengembalikan kekuatan umat Islam. Sampai bila kita berterusan mengharapkan musuh-musuh Islam agar bersimpati dengan nasib kita. Sampai bila kita meletakkan masa depan kita berada di tangan musuh-musuh kita. Sampai bila kita akan terus membiarkan saudara-mara kita berterusan diganyang semahunya sedangkan kita hanya mampu menjadi pemerhati sahaja.

Saudara kaum muslimin sekalian,

Adalah menjadi kewajipan kita sebagai umat Islam yang bersaudara, menyalurkan bantuan yang boleh membantu mereka mengikut kemampuan yang ada. Bagi yang mempunyai lebihan kewangan hendaklah membantu dari segi kewangan. Bagi yang mempunyai kemahiran dan kepakaran, hendaklah memberikan khidmat bagi menyelesaikan masalah umat Islam di seluruh dunia. Allah سبحانه وتعالى berfirman dalam Surah Al-Anfal Ayat 60:

وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ ﴿٦٠﴾

Bermaksud: "Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya".

Sidang hadirin yang budiman,

Umat Islam tidak ada pilihan lain kecuali berpegang kepada aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah. Berbagai masalah yang timbul daripada lahirnya berbagai aliran yang menyeleweng seperti Syi'ah, Mu'tazilah, Liberalisme dan sebagainya. Walaupun bermula daripada perbezaan fikrah, fahaman dan politik, akhirnya melahirkan gerakan yang ekstrim malah mencetuskan keganasan dan ketegangan. Syi'ah telah dibuktikan sebagai satu kelompok yang menyeleweng dan mengganggu ketenteraman umat Islam. Mereka bukan sahaja beramal dengan budaya sesat seperti amalan nikah muta'ah, mendewakan para imam dan mengkafirkan para sahabat Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.



Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيْرًا كَمَا أَمَرَ.  اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله، وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدِيْنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ آلــِهِ وَأَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله! اِتَّقُوْا اللهَ وَكُنُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ.
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Bermaksud: "Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya". (Surah Al-Ahzab: Ayat 56)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Mimbar tidak pernah berhenti menyeru, marilah sama-sama kita menunaikan solat-solat fardhu secara berjamaah. Sesungguhnya solat secara berjamaah itu adalah lebih baik daripada solat secara bersendirian sepertimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلَاةُ الْجَمَاعَةِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاةِ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً.

Bermaksud: "Daripada 'Abdullah bin 'Umar رضي الله عنهما, telah menceritakan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم pernah bersabda: Solat berjamaah lebih utama dua puluh tujuh bahagian daripada solat bersendirian". (Muttafaqun 'alaih)

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا

Bermaksud: "Seandainya mereka mengetahui apa yang terkandung dalam Solatul 'Atamah (yakni solat Isyak) dan Subuh, nescaya mereka akan mendatanginya meskipun dengan merangkak". (Hadith riwayat Al-Bukhari)

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ،   اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ فِي كُلِّ مَكَانٍ وَفِي كُلِّ زَمَانٍ.  

Ya Allah, bantulah saudara Islam kami di Palestin, Syria, Myanmar dan negara umat Islam yang lain. Ya Allah, saudara kami itu dalam keadaan lemah maka kuatkanlah, mereka itu lapar maka kenyangkanlah, aurat mereka dicemari maka tutupkanlah, mereka dizalimi maka bantulah, bantulah segala kekurangan mereka, permudahkanlah segala urusan mereka. Tepatkanlah lemparan serangan mereka kepada musuh-musuh-Mu ya Allah يَا ذَاالْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ.

Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
عِبَادَ اللهِ، اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ. 


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman Google Drive. Klik sini - https://drive.google.com/open?id=0B_U6Muz3zhXMQV9RQVVqcHhHRW8

No comments:

Post a Comment