Thursday, December 29, 2016

KHUTBAH JUMAAT TUAN GURU PRESIDEN PAS - 30 DISEMBER 2016 / 30 RABIUL AWWAL 1438


PERINGATAN KEWAFATAN RASULULLAH صلى الله عليه وسلم

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا. أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ وَحْدَهُۥ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، الْبَدْرُ الدُّجَى وَالسِّرَاجُ الْمُنِيرِ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَإِمَامِنَا وَقُدْوَتِنَا مُحَمَّدٍ، نَبِيِّ ٱلرَّحْمَةِ وَشَفِيعِ ٱلْأُمَّةِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُۥ وَنَصَرَهُۥ وَوَالَاهُ.
أَمَّا بَعْدُ:
فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah!

Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Carilah bekalan, maka sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu adalah bertaqwa. Maka demi sesungguhnya berjayalah orang-orang yang bertaqwa kepada Allah.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Setelah kita memperingati peristiwa kelahiran Rasulullah صلى الله عليه وسلم, marilah pula kita mengambil peringatan dengan kewafatan Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Peristiwa kewafatan itu menjadi ujian yang sangat dahsyat dihadapi oleh para sahabat رضي الله عنهم yang sedang bergembira dengan kemenangan Islam setelah Makkah dapat dibebaskan daripada jahiliyyah, qabilah-qabilah arab berduyun-duyun menyerah diri dan menganut agama Islam. Kemenangan itu sangat menggembirakan. Tiba-tiba Allah سبحانه وتعالى telah menguji generasi awal umat Islam. Para sahabat Nabi رضي الله عنهم mengahadapi peristiwa kewafatan Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

Bukan sahaja mereka menerima berita yang sedih, bahkan mereka mengalami ancaman yang sangat dahsyat apabila sebahagian besar qabilah-qabilah arab yang sudah masuk Islam murtad (yakni keluar daripada agama Islam) dan mengangkat senjata untuk menghapuskan Islam yang berpusat di Makkah dan Madinah. Kalangan orang-orang murtad ini disokong oleh kuasa-kuasa besar dunia Parsi dan Rom yang menganggap Islam adalah bahaya bagi mereka. Pada adatnya cahaya Islam dapat dipadamkan, tetapi Allah سبحانه وتعالى telah menjanjikan dengan firman-Nya dalam Ayat 8 Surah As-Shaff:

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿٨﴾

Maksudnya: "Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)".

Di saat yang sangat mencabar ini, Abu Bakr As-Siddiq رضي الله عنه menunjukkan ketokohan dan kehebatannya mengganti dan memimpin negara selepas wafatnya Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Ketika semua para sahabat dalam kesedihan dan kebingungan, Abu Bakr رضي الله عنه bangkit menyampaikan ucapan di masjid Nabawi yang antara lain mengatakan:

اَيُّهَا النَّاسُ، فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ يَعْبُدُ مُحَمَّدًا فَإِنَّ مُحَمَّدًا قَدْ مَاتَ. وَمَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ. وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ ٱلرُّسُلُۚ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ ٱنقَلَبْتُمْ عَلَىٰٓ أَعْقَٰبِكُمْۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ ٱللَّهَ شَيْ‍ئًا ۚ وَسَيَجْزِي ٱللَّهُ ٱلشَّٰكِرِينَ.

Maksudnya: "Wahai manusia, sesiapa yang menyembah Muhammad, Muhammad sudah mati. Sesiapa yang menyembah Allah, Allah Maha Hidup, tidak mati sekali-kali. Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul yang sudah pun didahului oleh beberapa orang rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau dia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), Sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka dia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikit pun dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu)”.

Abu Bakr رضي الله عنه yang dilantik menjadi khalifah yang pertama menyusun bala tentera menghadapi qabilah-qabilah yang murtad. Para sahabat رضي الله عنهم mengalahkan kumpulan yang murtad, termasuk yang diragui kemurtadannya apabila mereka mengatakan zakat tidak wajib, tetapi mereka masih mendirikan sembahyang. Mereka menentang pusat kerajaan Islam di Madinah. Bala tentera Islam yang ditugaskan untuk memerangi kawasan itu sebelum melancarkan peperangan mendengar azan Subuh yang dikumandangkan. Demi mendengar azan itu, mereka menjadi ragu untuk menghadapi kalangan mereka yang masih bersembahyang itu. Lalu mereka pulang ke Madinah menemui khalifah Rasulullah صلى الله عليه وسلم, Abu Bakr رضي الله عنه mengatakan, sesungguhnya Nabi Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:

أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الْإِسْلَامِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ.

Maksudnya: "Aku diperintahkan supaya memerangi manusia sehingga mereka bersaksi bahawa sesungguhnya tiada tuhan melainkan Allah dan bahawa sesungguhnya Muhammad itu utusan Allah, sehingga mereka mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat. Apabila mereka telah berbuat demikian, maka mereka telah memelihara darah mereka dan harta mereka daripada aku, melainkan dengan hak Islam, dan hisab perhitungan amal mereka terserah kepada Allah". (Hadith riwayat Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim)

Abu Bakr رضي الله عنه menegaskan: "Sesungguhnya mereka telah membatalkan hak Allah yang diwajibkan kepada mereka. Sesungguhnya jika mereka menafikan hak yang diberi oleh Allah walaupun seharga tali unta yang kecil dan murah, nescaya aku memeranginya".

Maka para sahabat bangkit memerangi orang-orang yang murtad itu. Ia berakhir dengan Allah menyelamatkan Islam setelah pemerintahan diganti oleh pimpinan Umar bin Al-Khattab رضي الله عنه dan sahabat-sahabat yang kemudian daripadanya, Uthman dan 'Ali رضي الله عنهم.

Allah سبحانه وتعالى mengurniakan kemenangan menumbangkan dua kuasa besar dunia Parsi dan Rom. Islam berkembang ke seluruh pelusuk dunia, timur dan barat menjadi kuasa besar yang tunggal. Allah سبحانه وتعالى menjadikan kehidupan dunia ini mengalami pasang dan surut, rebah dan bangun, menang dan kalah.

Di zaman kerajaan 'Abasiyah, umat Islam mengalami serangan pemikiran. Lahirnya falsafah yang mencipta ajaran-ajaran yang merosakkan aqidah umat Islam. Lebih membahayakan, ajaran ini dianut oleh khalifah-khalifah Islam sendiri yang menjadi fahaman yang dianut oleh negara. Allah سبحانه وتعالى menyelamatkannya dengan bangkitnya ulamak-ulamak Islam. Walaupun ulamak-ulamak ini dihukum pancung, tetapi mereka silih berganti mempertahankan Islam. Ia berakhir dengan ajaran Islam yang sebenar diselamatkan oleh Allah سبحانه وتعالى.

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,

Di zaman mutaakhir yang dialami oleh kita pada hari ini kejatuhan kuasa besar pemerintahan Islam menyebabkan tanahair umat Islam dijajah oleh musuh-musuh Islam. Umat Islam dilemah dan dilumpuhkan serta dilaga-lagakan dan diratah oleh musuh Islam. Berlaku apa yang dinyatakan oleh Nabi صلى الله عليه وسلم:

يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا فَقَالَ قَائِلٌ وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ قَالَ بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمْ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ الْوَهْنَ فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ قَالَ حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ.

Maksudnya: "Umat lain akan mengelilingi dan meratah kamu laksana orang-orang yang mengelilingi hidangan makanan yang lazat". Lalu sahabat bertanya: "Adakah bilangan kita pada masa itu sedikit?" Jawab Rasulullah صلى الله عليه وسلم: "Bahkan jumlah kamu ramai pada hari itu, tetapi kamu seperti buih yang dihanyutkan air banjir dan Allah menghilangkan dari dada musuh kamu terhadap kehebatan kamu dan Allah campakkan ke dalam hati-hati kamu penyakit Al-Wahan". Lalu sahabat bertanya: "Apakah Al-Wahan itu, wahai Rasulullah?" Jawab Rasulullah صلى الله عليه وسلم: "Kasihkan dunia dan bencikan mati".

Inilah penyakit yang melanda umat Islam di zaman mutaakhir sehingga mereka diratah dan dimamah oleh musuh-musuh mereka di seluruh pelusuk dunia. Namun Allah سبحانه وتعالى tidak mengizinkan cahaya Islam dipadamkan. Hanya mereka yang bersama dengan Islam sahaja yang selamat, yang sanggup rebah dan bangun bersama Islam serta tenggelam timbul bersama dengan Islam. Mereka yang menyeleweng daripada Islam, yang melarikan diri di masa surut atau di masa Islam dalam keadaan lemah, tidak selamat di dunia dan tidak akan selamat di hari akhirat.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah kita bersama dengan Islam, pusaka yang ditinggalkan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Firman Allah سبحانه وتعالى dalam Ayat 33 Surah At-Taubah:

أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ﴿٣٣﴾

Maksudnya: "Dialah (Allah) yang telah mengutuskan Rasul-Nya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya".

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيْرًا كَمَا أَمَرَ. اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ عَبْدِكَ وَرَسُلِكَ سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أًجْمَعِينَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ وَكُنُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ. فَقَالَ اللهُ تَعَالَى:
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad صلى الله عليه وسلم), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya”. (Surah Al-Ahzab: Ayat 56)

Muslimin dan Muslimat sekalian,

Marilah pada hari penghulu segala hari ini kita merasakan betapa besarnya nikmat Iman dan Islam yang dikurniakan kepada kita oleh Allah سبحانه وتعالى. Dan hanya kematian di dalam Iman dan Islam sahaja yang diredhai oleh Allah sebagaimana firman-Nya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٠٢﴾  

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan kamu di dalam keadaan beragama Islam”. (Surah Ali-Imran Ayat 102)

Pada hari ini juga hendaklah kita ingat betapa besarnya nikmat persaudaraan Islam yang dianjurkan di dalam Islam. Tanda iman seseorang ialah dia kasih kepada saudara seagama dengannya sebagaimana dia kasih kepada dirinya sendiri. Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Maksudnya: "Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia kasih kepada saudaranya sebagaimana kasihnya kepada dirinya sendiri”. (Hadith riwayat Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim)

Sehubungan itu hendaklah lahir di dalam hati setiap orang Islam perasaan sedih terhadap bala bencana dan kesusahan yang menimpa umat Islam di serata dunia. Sama ada mereka yang ditimpa gempa bumi, dilanda peperangan, kemiskinan dan kebuluran di negara-negara Afrika, dan umat Islam yang sedang dijajah, dizalimi dan dibunuh serta ditindas seperti yang sedang berlaku di Palestin, Mesir, Syria, Iraq, Selatan Thailand, Rohinghya dan sebagainya.

Jika tidak mampu membantu mereka dengan wang ringgit dan tenaga, sekurang-kurangnya melalui doa dan munajat kepada Allah supaya Allah memberi pertolongan kepada mereka dan membebaskan mereka daripada penderitaan dan kezaliman manusia yang dihadapi mereka.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
وَارْضَ اللَّهُمَّ عَنِ الْأَرْبَعَةِ الْحُلَفَاءِ الرَّشِدِينَ، سَادَاتِنَا أَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِيِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ، وَعَنْ أَزْوَاجِ نَبِيِّنَا الْمُطَهَّرَاتِ مِنَ الْأَدْنَاسِ، وَعَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَقَرَابَتِهِ وَسَائِرِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ، وَارْضَ عَنَّا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّحِمِينَ.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.  اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ فِي بِلَادِنَا هَذَا وَفِي رُوْهِيغيَا وفِي الْعِرَاقِ وَفِي فَلَسْطِينِ وَفِي كُلِّ مَكَانٍ وَفِي كُلِّ زَمَانٍ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ.

 اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ. اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ، بِقُدْرَتِكَ وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

Ya Allah! Muliakanlah Islam dan pendukung-pendukungnya, bantulah Islam dan perkembangannya, bantulah pendakwah-pendakwah Islam dan para mujahidinnya. Ya Allah, hancurkanlah kekufuran serta golongan munafik dan musyrikin, binasakanlah musuh-musuh agamamu dan segala sekutunya, engkau eratkanlah hubungan kami sesama Islam. Elakkan kami dari permusuhan yang boleh menyebabkan terlerainya persaudaraan Islam.

Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ، ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ.

عِبَادَ اللهِ، اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.


Teks asal khutbah ini boleh dimuat turun dari laman Google Drive. Klik sini - https://drive.google.com/open?id=0B_U6Muz3zhXMUnlTUzgzM3UzWkk

No comments:

Post a Comment