Friday, October 28, 2016

KHUTBAH JUMAAT - 27 MUHARRAM 1438 / 28 OKTOBER 2016


PERANAN IBU BAPA TERHADAP KECEMERLANGAN ANAK-ANAK

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي شَرَحَ صُدُوْرَنَا لِلْإِسْلَامِ، وَشَرَّفْنَا أُمَّةً خَيْرَ الْأَنَامِ. اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله! اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Mimbar yang mulia ini mengulangi pesanan taqwa untuk diri saya dan sidang jamaah sekalian, dengan kita melakukan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Pesanan ini sangat penting untuk diulang-ulang dan dihayati khususnya di zaman kita yang begitu mudah lupa kepada Allah. Bahkan hubungan kita lebih rapat dengan Facebook, What'sapp, Televisyen dan sebagainya berbanding solat, pembacaan Al-Quran, zikir dan perkembangan nasib umat Islam seluruh dunia bahkan di negara kita sendiri. Sebelum meneruskan khutbah, saya ingin berpesan kepada sidang Jumaat sekalian agar menumpukan perhatian terhadap khutbah yang bakal disampaikan. Semoga kita tidak tergolong dalam kalangan umat yang lalai dan beroleh kejayaan di dunia mahupun di akhirat. Mimbar pada hari ini akan menyampaikan khutbah yang bertajuk "Peranan Ibu Bapa Terhadap Kecemerlangan Anak-Anak".

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Anak adalah anugerah yang tidak ternilai bagi mereka yang telah berumah tangga. Sedetik kedengaran tangisan bayi yang dilahirkan, sejuta kesyukuran yang tidak terhingga kerana telah diberi nikmat dan peluang oleh Allah سبحانه وتعالى untuk bergelar sebagai ibu dan bapa. Azan dan iqamah dilaungkan agar kalimah pertama yang didengari oleh si bayi adalah kalimah tauhid yang suci. Mudah-mudahan anak yang telah dikandungkan isteri menjadi anak yang teguh ikatan aqidahnya.

Namun, tanggungjawab mendidik tidak terhenti setakat itu sahaja kerana anak-anak sentiasa memerlukan bimbingan. Jangan biarkan mereka merintih untuk dibimbing kerana sebenarnya itulah tanggungjawab ibu bapa. Ibarat nakhoda yang bijak mengemudi kapal supaya selamat tiba ke destinasi, begitulah cabaran melayari samudera kehidupan dalam membina institusi kekeluargaan. Firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah At-Tahrim Ayat 6:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴿٦﴾

Bermaksud: "Wahai orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarnya manusia dan batu (berhala), neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya), mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan".

Sidang Jumaat yang dimuliakan,

Ibu bapa perlu berperanan sebagai guru di rumah iaitu membimbing dan menggalakkan anak-anak untuk mengulangkaji pelajaran dan menyiapkan kerja-kerja sekolah. Ibu bapa wajar memberikan perhatian sepenuh masa bersama anak-anak. Janganlah pula kita mengganggu pembelajaran anak-anak dengan aktiviti-aktivi melalaikan seperti menonton televisyen, melayari internet, berbual kosong dan sebagainya. Dorongan dan bimbingan di rumah akan membentuk daya tahan anak-anak dalam menghadapi cabaran pendidikan yang kompleks.

Ibu bapa perlu insaf bahawa tahap pencapaian pendidikan anak-anak kita masih lagi rendah berbanding dengan bangsa-bangsa lain. Setiap kali keputusan peperiksaan UPSR, PT3, SPM, STPM dan STAM dikeluarkan, anak-anak kita masih lagi ketinggalan, terutamanya dalam kursus-kursus sains dan professional. Mudah-mudahan pengembelingan usaha sama antara ibu bapa dan guru-guru serta umat di sekelilingnya akan mengangkat kembali martabat pendidikan dalam kalangan anak-anak kita untuk lebih berjaya.

Hadirin sidang Jumaat yang berbahagia,

Dalam kita terlalu memberi penekanan terhadap kecemerlangan akademik anak-anak, jangan pula kita abaikan pendidikan agama dan peribadinya. Ibu bapa perlu komited dengan perintah Allah سبحانه وتعالى terutamanya solat. Perintah ini perlu disertakan dengan konsep dakwah bilhal oleh ibu bapa sendiri. Pembudayaan ibu bapa terhadap amalan solat berjamaah, membaca Al-Quran, membelek buku-buku agama, insha Allah akan dapat menyuburkan iman dan taqwa dalam diri anak-anak.

Amat malang, apabila kita dapati ramai anak-anak yang tidak menunaikan solat hanya kerana lebih sibuk melayani rakan-rakan dan urusan mereka sahaja. Lebih malang lagi, ada di kalangan anak-anak remaja yang hanya pulang ke rumah untuk tidur dan makan semata-mata. Sepatutnya di rumah menjadi benteng pertahanan terakhir keluarga daripada anasir-anasir yang bertentangan dengan Islam, tetapi benteng ini telah runtuh dan musnah akibat kita bertindak sambil lewa serta lalai dalam mendidik anak-anak.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Bersempena musim peperiksaan awam akan berlangsung 7 November ini, terutamanya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), mimbar menyeru agar semua pihak bersama-sama memberi semangat kepada anak-anak yang terlibat. Berilah tumpuan yang sepenuhnya agar anak-anak merasai kebersamaan dalam mengharungi peperiksaan ini nanti. Semua pelajar dan anak-anak adalah berpotensi untuk cemerlang. Pelajar yang cemerlang tidak semestinya datang daripada keluarga yang berpendidikan tinggi atau berlatar belakangkan sosio-ekonomi yang baik, tetapi usaha yang berterusan untuk meningkatkan kecemerlangan diri menjadi penyumbang utama kepada kejayaan.

Mimbar menasihati pelajar-pelajar yang akan menghadapi peperiksaan ini, haruslah bersedia dari segi fizikal, mental, emosi dan rohani. Kesihatan yang baik perlu diberi perhatian bermula daripada persediaan mengulangkaji hinggalah ke dewan peperiksaan di samping menjauhkan diri dari aktiviti lasak yang boleh membawa kecelakaan. Tetapkan iman, minda dengan fikiran positif dan jangan ada perasaan menyerah kalah sebelum berjuang. Justeru, laksanakanlah formula mengecapi kejayaan merangkumi usaha, ikhtiar, doa dan bertawakkal kepada Allah سبحانه وتعالى secara istiqamah agar kelak memperolehi kejayaan cemerlang untuk agama, keluarga, bangsa dan negara. Mari sama-sama kita hayati firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Ali Imran Ayat 159:

فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿١٥٩﴾

Bermaksud: "Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat untuk membuat sesuatu) maka bertawakkallah kepada Allah kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakkal kepada-Nya".

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.


Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيْرًا كَمَا أَمَرَ. اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ عَبْدِكَ وَرَسُلِكَ سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أًجْمَعِينَ
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ وَكُنُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ. فَقَالَ اللهُ تَعَالَى
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Bermaksud: "Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW), wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucaplah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya". (Surah Al-Ahzab: Ayat 56)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Mimbar menyeru marilah sama-sama kita menunaikan solat-solat fardhu secara berjamaah. Sesungguhnya solat secara berjamaah itu adalah lebih baik daripada solat solat secara bersendirian sepertimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلَاةُ الْجَمَاعَةِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاةِ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً.

Bermaksud: "Daripada 'Abdullah bin 'Umar رضي الله عنهما, telah menceritakan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم pernah bersabda: Solat berjamaah lebih utama dua puluh tujuh bahagian daripada solat bersendirian". (Muttafaqun 'alaih)

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا

Bermaksud: "Seandainya mereka mengetahui apa yang terkandung dalam Solatul 'Atamah (yakni solat Isyak) dan Subuh, nescaya mereka akan mendatanginya meskipun dengan merangkak". (Hadith riwayat Al-Bukhari)

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ. اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ فِي كُلِّ مَكَانٍ وَفِي كُلِّ زَمَانٍ. 

Ya Allah, bukakanlah hati kami untuk melaksanakan ibadat zakat sebagaimana yang telah Engkau fardhukan. Berkatilah hidup hamba-Mu yang melaksanakan tuntutan zakat dan para pewakaf yang telah menginfaqkan harta mereka ke jalan-Mu. Sucikanlah harta dan jiwa mereka, lindungilah golongan fuqara dan masakin daripada kekufuran dan kefakiran yang berpanjangan.

Ya Allah, permudahkanlah anak-anak kami yang menduduki peperiksaan, kurniakanlah ketenangan di hati mereka, kurniakanlah kekuatan agar mereka terus bersemangat mengulangkaji pelajaran dalam masa yang berbaki. Ingatkanlah perkara yang mereka terlupa, ilhamkanlah ke hati mereka untuk menjawab yang terbaik. Ya Allah, berkatilah guru-guru yang berjuang mendidik dan membimbing mereka. Semoga mereka berjaya di dunia dan di akhirat.

Ya Allah, kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayah-Mu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah al-Maghfurulahu dan Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta kerabat dan seluruh rakyat jelata sekalian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
عِبَادَ اللهِ، اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ. 


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang Google Drive. Klik sini.

No comments:

Post a Comment