Tuesday, September 22, 2015

KHUTBAH EIDUL ADHA PRESIDEN PAS 1436 H / 2015 M



KENANGI PENGORBANAN RASULULLAH

Khutbah Pertama

ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ 
الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدَ الْحَامِدِينَ، وَحَمْدَ الشَّاكِرِينَ، وَحَمْدًا يُوَافِى نِعَمَهُ وَيُكَافِى مَزِيدَهُ،
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَأَعَزَّ جُنْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الرَّحْمَةُ الْمُهْدَاةُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ مُحَمَّدٍ شَفِعِ الْأُمَّةِ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ وَالَاهُ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اِتَّقُوْا اللهَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah, 

Bertakwalah kepada Allah. Carilah bekalan, sebaik-baik bekalan itu ialah bertakwa, dan sesungguhnya berjayalah orang-orang yang bertakwa.

Hari ini kita bersama seluruh umat Islam menyambut Hari Eidil Adha bersempena dengan ibadah haji, Rukun Islam yang ke 5. Ibadah haji menghimpunkan jumlah orang Islam yang datang daripada seluruh pelusuk dunia. Mereka yang mampu, ada harta dan boleh pergi ke Makkah kerana menunaikannya yang diwajibkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Firman Allah:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ ﴿٩٦﴾ فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿٩٧﴾

Maksudnya: "Sesungguhnya rumah yang pertama-tama didirikan untuk (beribadah kepada Allah) ialah yang berada di Makkah yang diberkati dan menjadi petunjuk kepada seluruh alam. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata (di antaranya) maqam Ibrahim dan sesiapa yang memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia. Allah mewajibkan ke atas manusia di kalangan sesiapa yang mampu supaya menunaikan haji ke Baitullah itu, dan sesiapa yang kufur (ingkar atau melawan perintah ini) sesungguhnya Allah itu Maha Kaya (tidak berhajat) kepada seluruh alam." (Surah Ali Imran: Ayat 96 - 97)

Berjuta manusia orang Islam berhimpun di Makkah kerana menunaikan perintah Allah dengan menyerah diri kepada-Nya, sanggup membelanjakan harta dan berjalan jauh kerana Allah. Mereka datang daripada seluruh dunia daripada setiap negeri yang sampai kepadanya seruan Islam dan adanya orang Islam, seperti yang dijanjilan oleh Rasulullah ShollallAllahu ‘alaihi wasallam sejak lebih seribu empat ratus tahun yang lalu. Sabdanya:

لَيَبْلُغَنَّ هَذَا الْأَمْرُ مَا بَلَغَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ

Maksudnya: "Demi sesungguhnya agama ini (Islam) akan sampai di mana-mana tempat sampainya malam dan siang." (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Mereka berhimpun di Makkah sehingga berjuta orang, datang daripada seluruh pelusuk dan penjuru dunia, timur dan barat, utara dan selatan daripada semua benua yang mesti ada orang yang menganut Islam. Mereka datang ke Makkah al-Mukarramah melangkah lautan, hutan rimba dan padang pasir, gunung ganang dan bukit bukau, melalui jalan darat, laut dan udara, menyahut seruan Allah supaya menunaikan haji, seruan pertama yang diwajibkan oleh Nabi Ibrahim Alaihissalam dengan perintah Allah:

وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿٢٧﴾

Maksudnya: "Serulah manusia supaya menunaikan ibadah haji, mereka mesti datang menyahut seruanmu, sanggup menunggang unta sehingga kurus melalui jalan yang jauh." (Surah Al-Hajj: Ayat 27)

Diucapkan seruan itu ketika Makkah tidak diketahui oleh manusia dan sebelum adanya alat-alat perhubungan yang mudah dan memudahkan perjalanan yang jauh. Kenyataan berlaku di akhir zaman ini, di masa kerasulan Nabi Akhir Zaman Muhammad ShollallAllahu ‘alaihi wasallam.

Mereka yang berhimpun di Makkah itu menunaikan ibadah dengan jasad, roh dan harta. Nikmat yang dikurnia Allah kepada manusia, menyatakan dirinya hamba kepada Allah. Sesiapa yang mengerjakan ibadah haji itu sama sahaja, samada raja atau pemimpin atau rakyat, alim atau jahil, kaya atau miskin daripada semua bangsa yang beragama Islam. Mereka beramal dengar syiar (lambang) akidah tauhid (mengesakan Tuhan) dan menolak segala rupa syirik (menyengutukan Allah dengan lainnya). Yang terkandung dalam ajaran Islam yang sempurna, yang dibawa oleh semua Rasul yang dilantik Allah, bermula dari Adam Alaihissalam sehinggalah Nabi yang terakhir Muhammad ShollallAllahu ‘alaihi wasallam.

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ﴿٣٦﴾

Bermaksud: "Dan Kami bangkitkan kepada tiap-tiap umat itu akan Rasulnya supaya mengajak manusia kepada beribadah (menghambakan diri) kepada Allah dan menjauhkan diri daripada yang melampau (batas Allah). Maka ada di kalangan mereka yang mendapat hidayah (petunjuk) dan ada yang ternyata berada dalam kesesatan. Maka berjalanlah (mengembara) di pelusuk bumi, maka lihatlah (dengan mengambil pengajaran) bagaimana akibat (balasan) terhadap orang-orang yang membohonginya." (Surah An-Nahl: Ayat 36)

Memperhambakan diri kepada Allah sahaja dalam perkara ibadat dan semua urusan hidup. Menyembah Allah dan menerima segala hukum Allah dengan tidak memilih hukum yang lain atau mengadakan hukum yang tidak diizinkan oleh Allah kerana Allah berfirman:

مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿٢٠﴾ أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢١﴾

Maksudnya: "Sesiapa yang berkehendak kepada tanaman Akhirat, Kami tambahkan kepada mereka hasil tanamannya (pahala yang berkali ganda) dan sesiapa yang berkehendakkan tanaman dunia, Kami berikan kepadanya sebahagian daripadanya dan tiadalah baginya di hari Akhirat apa-apa bahagian. Adakah mereka itu mempunyai sekutu-sekutu (lain daripada Allah) yang mengadakan hukum syariat dalam perkara Addin (urusan agama dan cara hidup) dalam perkara yang tidak diizin oleh Allah? Kalaulah tidak kerana adanya keputusan yang dikatakan oleh Allah untuk menghukum mereka di hari Kiamat, nescaya mereka dihukum di atas dunia ini. (Ingatlah) bahawa sesungguhnya orang-orang yang zalim itu disediakan untuk mereka azab yang sangat pedih." (Surah As-Syura: Ayat 20 - 21)


Muslimin dan Muslimat yang dikasihi,

Di hari Eidil Adha ini kita bersama-sama para jamaah haji yang berhimpun di Makkah memperingati contoh pengorbanan Nabi Ibrahim Alaihissalam yang diterima Allah menjadi contoh seorang Islam yang sebenarnya percaya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan menolak syirik, setelah berjaya dalam ujiannya. Firman Allah:

۞ وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿١٢٤﴾

Maksudnya: "Dan ingatlah apabila Tuhan menguji Ibrahim dengan kalimah-kalimah (kata-kata memerintahnya) dalam perkara agama dan urusan dunia yang mengikut petunjuk agama, lalu Ibrahim menunaikannya dengan sempurna. Allah berfirman: Wahai Ibrahim! Aku jadikan kamu imam (pemimpin). Ibrahim berkata: Wahai Tuhanku, jadikanlah juga kepada zuriat keturunanku. Tuhan berfirman: JanjiKu tidak boleh dicapai oleh orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah: Ayat 124)

Maka Allah memilih Ibrahim Alaihissalam supaya meletakkan keluarganya di bumi Makkah Ummul Quro (ibu kepada segala kampung dan negeri), dilahirkan daripadanya Nabi terakhir Muhammad ShollallAllahu ‘alaihi wasallam yang dilantik menjadi menjadi rasul kepada semua manusia di seluruh alam di akhir zaman ini, sebelum ditamatkan alam dunia dan berpindah ke alam Akhirat, dengan dihancurkan bumi langit dan segala isinya.

Di bumi Makkah Nabi ShollallAllahu ‘alaihi wasallam, membawa Al-Quranul Karim kitab mukjizat petunjuk daripada Allah kepada seluruh manusia di akhir zaman, berhadapan dengan cabaran yang lebih besar daripada Nabi Ibrahim Alaihissalam kerana berjuang menghadapi seluruh dunia yang menentang dan mengepung Islam, daripada kalangan musyrikin sehinggalah golongan ahli kitab yahudi dan nasoro. Serta menghadapi kerajaan kuasa besar dunia di timur dan barat.

Allah Subhanahu wa Ta'ala telah membuktikan Islam telah berjaya meruntuhkan bala tentera Ahzab gabungan barisan daripada semua kumpulan itu di zaman Rasulullah ShollallAllahu ‘alaihi wasallam sehingga kita menyebut setiap takbir hari raya:

الله اكبر

(Allah Maha Besar)

Dengan diikuti dengan ,menyebut:

وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ

(Allah telah membinasakan bala tentera Ahzab dalam keadaan Esa-Nya)

Ini menunjukkan bahawa permusuhan ini berpanjangan, maka umat Islam wajib menyambung petunjuk ini selepas wafatnya Rasulullah ShollallAllahu ‘alaihi wasallam dengan menyambung perjuangan bersama pusaka ajaran Islam yang ditinggalkan selepas wafatnya. Firman Allah:

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾

Maksudnya: "Dan tiadalah Muhammad itu melainkan dia seorang Rasul, sesungguhnya telah berlalu, sebelumnya rasul-rasul yang lain. Adakah sekiranya Muhammad itu mati (binasa) atau dia dibunuh, maka tumit-tumit kamu kamu berpusing (menyeleweng daripada Islam). Dan sesiapa yang tumitnya berpusing (menyeleweng daripada Islam) maka dia tidak memberi apa-apa mudharat terhadap Allah sedikit pun dan Allah mesti membalas (dengan pahala besar) kepada orang-orang yang bersyukur (di atas nikmat bersama Islam)." (Surah Ali-Imran: Ayat 144)

Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,

Seluruh umat Islam hari ini bersama dengan para jemaah haji di Makkah menghidupkan syiar (lambang tauhid mengesakan Allah) dan sedia mengorbankan diri dan harta kerana menegakkan Islam, khususnya di zaman ini ketika Islam sedang dikepung di seluruh dunia supaya dakwahnya dilemahkan dan kerajaan yang memerintah umat Islam tidak boleh melaksanakan syariat Allah yang ditulis dan dibaca daripada Al-Quran dan hadis Rasulullah ShollallAllahu ‘alaihi wasallam yang tetap dipelihara oleh kumpulan yang berjuang menegakkan Islam bersama para ulamak yang menjaga amanah ilmu agama Islam yang tetap dipelihara Allah.

Percayalah kepada Islam yang kita mengaku menjadi umatnya dengan berpegang teguh kepada akidah (kepercayaan kita) kepada Allah, Rasul dan petunjuk dan janji-Nya di dunia dan Akhirat. Dengan terus beribadah kepada-Nya sahaja dengan diri dan harta. Tetap percaya kepada semua ajaran Islam, samada yang boleh kita amalkan bila-bila masa sahaja atau hukum syariat yang kita dihalang dan disekat kerana tidak adanya negara Islam yang berdaulat. Jangan sekali-kali kita pisahkan ajaran Islam daripada hidup kita sehingga mati dan jangan sekali-kali kita potong dan mengerat ajaran Islam dengan percaya kepada sebahagian dan tidak percaya kepada sebahagian yang lain, walaupun kita menghadapi kesusahan di dunia sementara waktu ini, kerana Allah berfirman kepada golongan ahli kitab yang menipu, mengaku menjadi pengikut Nabi Ibrahim Alaihissalam dan Nabi-Nabi mereka Alaihimus sholatu wassalam.

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَ‌ٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨٥﴾ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ ﴿٨٦﴾

Maksudnya: "Adakah kamu beriman dengan sebahagian kitab dan kamu kufur dengan sebahagian yang lain? Maka tidak ada balasan kepada mereka yang melakukan begitu melainkan kehinaan dalam kehidupan di dunia dan Akhirat nanti, dihumbankan ke dalam azab neraka yang paling menyiksa, dan Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa-apa yang kamu kerjakan. Maka tidak diringankan azab terhadap mereka dan mereka juga tidak diberi pertolongan." (Surah Al-Baqarah: Ayat 85 - 86)

Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,

Marilah kita bersama jamaah haji yang beriqrar di hadapan Allah sebaik sahaja mereka masuk ke dalam ibadat haji dan umrah:

إِنَ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكُ لَا شَرِيكَ لَكَ

Maksudnya: "Sesungguhnya segala kepujian, nikmat dan pemerintahan semua menjadi kepunyaan-Mu. Tiada sekutu bagi-Mu."

مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَـٰكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿٦٧﴾

Maksudnya: "Tidaklah Ibrahim itu menganut agama yahudi dan tidak juga agama nasrani (kristian).Tetapi dia seorang yang menganut Agama Tauhid yang tidak syirik, iaitulah Agama Islam. Dan Ibrahim juga bukan seorang musyrikin." (Surah Ali-Imran: Ayat 67)

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْكِتَابِ وَالسُنَّةِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالْحِكْمَةِ، أَقُولُ قَوْلِى هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.



Khutbah Kedua

ٱللَّهُ أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، ٱللَّهُ  أَكْبَرُ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ 
أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ وَالَاهُ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اللهَ اُوْصِيْكُمْ وَاِيّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى.

Muslimin dan Muslimat sekalian,

Marilah pada hari raya ini, kita merasakan betapa besarnya nikmat Iman dan Islam yang dikurniakan kepada kita oleh Allah SWT, bahkan kita patut berbangga kerananya. Hanya kematian di dalam Iman dan Islam sahaja yang diredhai oleh Allah sebagaimana firman-Nya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٠٢﴾

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa, dan janganlah kamu mati melainkan kamu di dalam ke adaan beragama Islam." (Surah Ali-Imran: Ayat 102)

Pada hari ini juga hendaklah kita ingat betapa besarnya nikmat persaudaraan Islam yang dianjurkan di dalam Islam. Tanda iman seseorang ialah dia kasih kepada saudara seagama dengannya sebagaimana dia kasih kepada dirinya sendiri. Sabda Rasulullah ShollallAllahu ‘alaihi wasallam:

لَايُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحَبُّ لِنفْسِهِ

Maksudnya: “Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia kasih kepada saudaranya sebagaimana kasihnya kepada dirinya sendiri.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Sehubungan itu hendaklah lahir di dalam hati setiap prang Islam perasaan sedih terhadap bala bencana dan kesusahan yang menimpa umat Islam di serata dunia, samada mereka yang ditimpa gempa bumi, dilanda peperangan, kemiskinan dan kebuluran di negara-negara Afrika, dan umat Islam yang sedang dijajah,dizalimi dan dibunuh serta ditindas seperti yang sedang berlaku di Palestin, Iraq, Syria, Selatan Thailand, Rohingya dan sebagainya.

Jika tidak mampu membantu mereka dengan wang ringgit dan tenaga, sekurang-kurangnya melalui doa dan munajat kepada Allah supaya Allah memberi pertolongan kepada mereka dan membebaskan mereka daripada penderitaan dan kezaliman manusia yang dihadapi mereka.

Muslimin dan Muslimat sekalian,

Pada hari yang mulia dan penuh barokah ini, marilah kita membanyakkan ucapan selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad ShollallAllahu ‘alaihi wasallam yang telah menyampaikan Islam kepada kita setelah melalui berbagai bentuk jihad dan pengorbanan. Tanda kasih kita kepada baginda dirakamkan melalui ucapan selawat dan salam sebagaimematuhi perintah Allah di dalam Al-Quran:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya sentiasa berselawat ke atas Nabi, maka wahai orang-orang beriman ucapkanlah selawat dan salam ke atasnya dengan sesungguh-sungguhnya.” (Surah Al-Ahzab: Ayat 56)

اللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ ، وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ ، فِي الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ. رَبَّنَا اغْفِرْ  لَنَا ذُنُوبَنَا وَالِدينَا وَارْحَمْهُمْ كَمَا رَبَّوْنَا صِغَارًا، رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ ، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ ، وَالنِّفَاقَ وَالْمُنَافِقِيْنَ وَالظُّلْمَ وَالظَّالِمِيْنَ ، اَللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُوْرِأَعْدَائِنَا وَنَعُوْذُبِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ، اللهم رُدَّ كَيْدَهُمْ عَلَى نُحُرِهِمْ، اللّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَقِلَّ عَدَدَهُمْ وَسِلاحَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاِبكَ، اللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِينَ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ فِى فَلَسْطِينَ، وَفِى غَزَّةِ، وَفِى الْعِرَاقِ، وَفِى كَشْمِير، وَفِى جَنُوبِ تَايْلنْد، وَفِى كُلِّ مَكَانٍ. اَللَّهُمَّ قَوِّ عَزَئِمَهُمْ، وَاجْمَعْ كَلِمَتَهُمْ، وَثَبِّتْ أَقْدَامَهُمْ، وَانْصُرْهُمْ عَلَى أَعْدَائِهِمْ.
اَللَّهُمَّ آتِ أَنْفُسَنَا تَقْوَاهَا، وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّهَا، أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلَاهَا،  اَللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ، وَأَرِنَا الْبَاطِلًا وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ. اللَّهُمَّ وَفِّقْ سُلْطَان نَزْرِين مُعِزُّالدِّينِ شاه ابْنِ الْمَرْحُوم سُلْطَان أَزْلَن مُحِبُّ الدِّين شاه الْمَغْفُورُلَهُ بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ وَكَذَلِكَ توانكو زَارَ سَالِم، كَمَا نَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ أَنْ تُصْلِحَ أَئِمَّتَنَا وَوُلَاتَ أُمُورِنَا، وَاجْعَلْ وِلَايَتَنَا فِيمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ. رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. وَالْحْدُ لِلَّه الْعَالَمِيْنَ.


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com

No comments:

Post a Comment