Friday, July 3, 2015

KHUTBAH JUMAAT - 3 JUN 2015M / 16 RAMADHAN 1436H



RAMADHAN DAN AL-QURAN:
PERISYTIHARAN PERANG KEPADA HAWA NAFSU YANG JAHAT

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾

أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ،
فيا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اِتَّقُوْا اللهَ اُوْصِيْكُمْ وَاِيّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Wahai hamba-hamba Allah! Bertakwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa. Semoga segala ibadah yang kita sedang lakukan ini menambah lagi ketakwaan kita kepada Allah. Mari kita teruskan segala bentuk ibadah ini agar takwa tetap melekat di sanubari kita sehingga kita menemui Allah.

Antara hikmah terbesar kita berpuasa ialah bagaimana kita dilatih untuk mengawal hawa nafsu. Hawa nafsu yang tidak terkawal akan mnjerumuskan kita kepada berbagai bentuk keburukan. Allah berfirman di dalam Surah Yusuf Ayat 53:

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٥٣﴾

Bermaksud: "Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku. (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Kita perlu faham bahawa hikmah puasa ini bukan hanya penting untuk kita yang berpuasa secara individu tetapi ia juga sangat penting kepada umat Islam sebagai hamba-hamba Allah yang berada dalam kem memenangkan peraturan Allah berhadapan jahiliyyah versi moden yang cuba memenangkan hawa nafsu.

Kumpulan oengamal seks songsang, homoseksual baru-baru ini meraikan kemenangan mereka apabila Mahkamah Tinggi Amerika Syarikat memutuskan bahawa undang-undang negara itu telah mengiktiraf perkahwinan sejenis menyertai 50 negara yang lain di dunia ini. Dalam perbicaraan pada hari Jumaat lepas, keputusan 4-5 oleh para hakim telah dicapai sekaligus membatalkan undang-undang di peringkat negara yang melarang perkahwinan sama jantina itu di seluruh negara. Sementara itu di White House Rose Garden selepas keputusan mahkamah dibuat, Presiden barrack Obama yang berucap di hadapan media berkata, "Negara kita diasaskan dengan prinsip bahawa kita semua dicipta sama rata. Setiap generasi mahukan sesuatu perkara itu disesuaikan dengan realiti yang berubah mengikut masa," katanya. "Hari ini adalah langkah besar dalam usaha kita menuju kesama rataan. Pasangan gay dan lesbian sekarang memiliki hak untuk berkahwin sama seperti orang lain," katanya sambil menulis hashtag #lovewins.

Ini adalah satu contoh hawa nafsu buas manusia dimenangkan dan diberi kekuatan undang-undang atas nama hak kesama rataan yang menjadi slogan keramat seluruh dunia pada hari ini. Pusingan kali ini dimenangi oleh pemuja-pemuja hawa nafsu.

Di Malaysia sudah muncul generasi pewaris-pewaris pemuja hawa nafsu juga berselimut dalam perjuangan hak kesama rataan. Bermula secara kecil-kecilan tetapi akhirnya nanti akan lebih parah jika pejuang kem yang memenangkan hak Allah tidak bingkas menentang. Memenangkan cara berpakaian ahli gimnastik, memutar belitkan pemahaman  tegas  Al-Quran terhadap kewajipan menutup rambut ke atas wanita muslimah secara konsisten dari dahulu lagi oleh Sisters In Islam, mempertikaikan etika berpakaian sopan bagi pelanggan di sesetengah agensi berkewajipan. Ini sangat bertentangan dengan firman Allah:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٣١﴾

Bermaksud: "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (dari memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (An-Nur: 31)

Sangat celuparnya pejuang-pejuang hawa nafsu manusia memenangkan kem mereka sedangkan kem kem yang mahu memenangkan agama Allah masih bersuara lembut atas alasan strategi dakwah. maka hukum hakam Al-Quran hanya ditadarus bukan diguna untuk mengurus.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ



Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ 
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ،
فيا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اِتَّقُوْا اللهَ اُوْصِيْكُمْ وَاِيّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Mulianya Ramadhan ini kerana diturunkan di dalamnya Al-Quran mulianya umat ini apabila ia memuliakan Al-Quran.

عَنْ عُمَرَ الْخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنهُ قَالَ : قَالَ رَسُول اللهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللَّهَ يَرْفَعُ بِهَذَا الْكِتَابِ أَقْوَامًا وَيَضَعُ بِهِ آخَرِينَ

Daripada Umar bin Al-Khattab bahawasanya Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya Allah mengangkat dengan kitab ini beberapa kaum dan merendahkan dengan kitab ini kaum yang lain. (Hadis Riwayat Muslim)

Memuliakan Al-Quran ialah dengan menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Al-Quran dan mengharamkan apa yang diharamkan oleh Al-Quran serta terus-terusan berjuang menegakkan kehidupan ini dengan panduan Al-Quran sepenuhnya samada bernegara, berekonomi dan sebagainya.

Pemuja hawa nafsu ini berusaha sedaya upaya menjarakkan umat Islam dari mendekati Al-Quran. Digambarkan payahnya hendak membaca Al-Quran, kalau dibaca pun memadai hanya dengan bacaan yang merdu, kalau dihafaz pun, cukup sekadar hafazan. Projek menjarakkan umat Islam dari memahami Al-Quran adalah projek mega kerana hasilnya sangat berbaloi. Ini adalah formula jaminan kemenangan kem jahiliyyah ke atas kem syariat Allah. Allah berfirman dalam Surah Fushshilat Ayat 26:

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَـٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ ﴿٢٦﴾ 

Bermaksud: Dan orang-orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar Al-Quran ini dan tentanglah ia (dengan nyanyian-nyanyian dan jeritan-jeritan riuh rendah serta tepuk sorak), supaya kamu berjaya (mengganggu bacaan atau menenggelamkan suara pembacaannya)!"

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Kita masih melayari bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan ini dengan penuh keinsafan dan kesabaran betapa pentingnya kita sentiasa mematuhi setiap anjuran Islam dalam kehidupan harian. Khatib juga ingin mengingatkan bersempena bulan yang mulia ini marilah kita memelihara batas-batas agama termasuklah memilih makanan yang menjadi juadah berbuka puasa mahupun bersahur dengan makanan halalan toiyiba. Marilah kita memastikan bahawa setiap makanan atau minuman yang melintasi tekak lalu memasuki perut kita dan seluruh ahli keluarga kita adalah halal. Firman Allah dalam Surah An-Nahl Ayat 114:

فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿١١٤﴾

Maksudnya: Maka makanlah daripada apa yang Allah kurniakan kepada kamu dalam keadaan halal dan baik serta bersyukurlah akan nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah.

Pilihlah makanan dan minuman yang halal dan tinggalkanlah yang haram mahupun yang syubhah. Begitu juga halnya dengan pembelian barang kegunaan harian termasuk persiapan menyambut 'Eidul Fitri, maka pilihlah barangan yang diyakini berstatus halalan toiyiba sahaja khasnya memiliki sijil pengesahan halal Malaysia. Semoga Allah akan sentiasa memelihara kita dari sumber makanan dan minuman yang haram.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ
اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ . اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ.
 اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ، بِقُدْرَتِكَ وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.
اللَّهُمَّ وَفِّقْ سُلْطَان نَزْرِين معزالدين شاه ابن المرحوم سلطان أزلن محب الدين شاه المغفورله بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ وَكَذَلِكَ توانكو زَارَ سَالِم
 رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.



Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com



No comments:

Post a Comment