Thursday, May 28, 2015

KHUTBAH JUMAAT - 29 MEI 2015M / 11 SYA’BAN 1436H



“Nasib Umat Islam Rohingya”

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ:

وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿سورة البروج:٨﴾

Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji.

أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ،
أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Muslimin yang dikasihi Allah,

Saya mengingatkan diri saya dan tuan-tuan sekalian, marilah sama-sama kita tingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan cara melaksanakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya di samping berusaha mencari rezeki yang halal dan kehidupan yang diredhai Allah SWT. Umur kita semakin bertambah dan ha kikatnya kita semakin menghampiri garis penamat kehidupan yang sementara ini, maka jangan berlengah dan bertangguh lagi untuk mempersiapkan diri mencari bekal dalam perjalanan kita menemui Allah SWT. Mudah-mudahan kita berjaya menjadi insan yang beruntung di dunia dan akhirat.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Dunia sentiasa dipaparkan dengan episod keganasan dan kezaliman sesama manusia dari masa ke semasa. Ini sesuai dengan sikap manusia yang suka menumpahkan darah sesama sendiri sebagaimana yang disebutkan oleh malaikat ketika Allah hendak menjadikan Nabi Allah Adam. Sejarah sentiasa mencatatkan bahawa mangsa kekejaman dan kezaliman yang berlaku di seluruh dunia adalah Umat Islam. Walaupun mereka disiksa oleh berbagai puak dan agama, namun yang pasti alasannya hanyalah kerana mereka beriman dengan Allah dan berpegang kepada agama suci ini. Bermula dengan berbagai kisah sebagaimana yang diceritakan oleh Al-Quran sehinggalah ke hari ini, kezaliman demi kezaliman masih berterusan dan semakin menjadi-jadi.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Kini kita dipaparkan lagi dengan kisah sedih, kekejaman penganut Buddha Myanmar terhadap minoriti etnik Muslim Rohingya. Selain daripada apa yang tersurat di hadapan kita, hakikatnya ini adalah satu perancangan jahat yang didalangi oleh Zionis Israel. Tidak syak lagi bahawa penganut Buddha di Myanmar dan Zionis Israel mempunyai hubungan rapat dan berkongsi matlamat yang sama untuk menghapuskan umat Islam di dunia ini. Seorang penulis yang juga penganalisis politik, Kevin Barrett ada menyentuh perancangan kedua -dua kumpulan ini. Hubungan erat Burma-Israel ini mula terbina apabila Perdana Menteri Israel, David Ben-Gurion melawat negara itu pada tahun 1961.

Hubungan itu berterusan sehingga hari ini yang menyaksikan pemerintahan junta melaksanakan ‘penghapusan etnik’ iaitu sebahagian daripada plan dan agenda Zionis terhadap umat Islam. Seorang lagi penulis, Kashef Ahmed pula mendedahkan komplot BuddhaZionis melalui tulisannya. Melalui artikel yang disiarkan Februari tahun lalu, Kashef mendakwa satu pelan strategik kedua-dua puak itu dibentuk bertujuan menyekat kuasa China. Bagi mencapai matlamat tersebut, umat Islam etnik Rohingya dijadikan sebagai mangsa bagi mewujudkan kekacauan di negara itu sekali gus merencatkan penguasaan China. Umum mengetahui bahawa China mempunyai kepentingan ekonomi di perairan Myanmar dan mahu membina pelabuhan dan pangkalan operasi di negara itu.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Puluhan tahun masyarakat Islam etnik Rohingya didiskriminasi oleh kumpulan majoriti Buddha di negara itu. Ribuan daripada mereka kini cuba untuk melarikan diri bagi mendapatkan bantuan dari negara-negara Asia lain, termasuk Malaysia, Thailand dan Indonesia. Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), dalam tiga bulan pertama tahun ini sahaja sekitar 25,000 etnik Rohingya telah meninggalkan negara itu dengan menaiki kapal.

Sidang Jumaat sekelian,

Sampai bila kita nak mengharapkan dunia bagi membela nasib Umat Islam. Satu demi satu penipuan dan pendustaan dunia barat terhadap umat Islam atas nama kebaikan. Adakah cukup dengan hanya mencanangkan nama Aung San Suu Kyi yang sebelum ini terkenal dengan pro-keamanan dan demokrasi sehingga dianugerahkan Anugerah Nobel Keamanan pada 1991 tetapi hanya mendiamkan diri apabila yang ditindas melibatkan Umat Islam. Ironinya, Suu Kyi sendiri lahir daripada etnik Burman beragama Buddha yang kedua-dua elemen bangsa dan agama ini telah terlibat dalam penghapusan etnik Muslim Rohinyga yang juga berasaskan sentiman etnik (Rohingya) dan agama (Islam). Jika dulu ASEAN menerima keanggotaan Myanmar kerana negara itu mula menunjukkan mereka mengutamakan hak asasi manusia, kini sudah tiba masanya ASEAN menggantung keahlian Myanmar kerana melanggar hak asasi manusia apabila melaksanakan penghapusan etnik Rohingya.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ



Khutbah Kedua

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،

الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿سورة الحج:٤٠﴾

Iaitu mereka yang diusir dari kampung halaman mereka dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: "Tuhan kami ialah Allah". Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamaNya ; sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa; - (Surah Al-Haj 40)

أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ،

أَمَّا بَعْدُ، فَيَاعِبَادَ الله، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Bagaimanakah dunia akan menghormati Umat Islam jika umat Islam sendiri tidak menunjukkan sikap yang sewajarnya terhadap saudara kita sendiri. Ketika mana Turki menunjukkan kasih sayangnya terhadap pelarian Rohingya, negara-negara Umat Islam yang lebih hampir masih berdolak dalih dalam membantu mereka. Di negara kita sendiripun berbagai alasan diberikan oleh pemimpin bukan Islam bagi menafikan tanggungjawab mereka membantu pelarian Rohingya.

Maka tidak ada jalan lain selain Umat Islam sendiri yang wajib membantu saudara seagama kita. Umat Islam tidak seharusnya hanya sibuk bertoleransi dengan orang bukan Islam dan sibuk menjaga hati mereka semata-mata, sedangkan dalam masa yang sama mereka tidak pernah menghormati dan menjaga perasaan kita. Umat Islam sudah tidak lagi merasa peka bila agama kita dihina, ulamak kita dicerca dan dihina, Hukum Allah dipersenda dan ditentang secara terbuka. Untuk itu kita wajib kembali kepada kesucian ajaran Islam, memuliakan ulamak yang menjadi nadi kepada kekuatan Islam, berusaha untuk mendaulatkan keseluruhan undang-undang Islam dan mengenepikan sebarang kepentingan lain apabila berhadapan dengan kepentingan Islam.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم.اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ
اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ . اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ.

 اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ، بِقُدْرَتِكَ وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

Ya Allah!! kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayahmu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, Ibni Al-Marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur-lah dan Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Perak Darul Ridzuan Tuanku Zara Salim serta seluruh kerabat diraja sekelian.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com



No comments:

Post a Comment