Wednesday, December 25, 2013

PENYAKIT YANG KE 32: (PUTUS ASA)

Penyakit yang ke tiga puluh dua ini sering menimpa umat Islam samada dalam bentuk individu atau kumpulan,pemerintah atau rakyat jelata ialah penyakit “putus asa”.

Bagi mengubati mereka yang telah terjebak dengannya atau bagi menjaga dan mengawal mereka yang belum terjebak,maka tidak dapat tidak hendaklah dilaksanakan beberapa kewajipan yang dapat disimpulkan dalam beberapa baris yang berikut :

Pertama : Takrif اليأس “putus asa” dari sudut bahasa dan istilah.

A) Putus asa dari sudut bahasa :

اليأس dari sudut bahasa ia membawa kepada beberapa makna dan
pengertian,diantaranya:

1- Putus harapan (إنقطاع الرجاء) daripada sesuatu,dan tidak berusaha lagi untuk mencapainya.seperti dikata : يئس من الشئ ia putus asa daripada sesuatu,maka dia dikatakan يائس : putus cita-cita dan harapan daripada sesuatu dan tidak ingin lagi berusaha kea rah itu فهو يائس .
Juga membawa arti : يئست المرأة : yakni عقمت (mandol) wanita itu mandol.

2- Hina,tertekan dan rendah diri,lembut dan kerdil.
Senarnya tidak ada pertentangan antara dua makna dan pengertian ini,kerana seseorang yang putus harapan daripada sesuatu dan tidak ingin untuk mendapatkannya lagi akan membawa kepada rasa hina,tertekan,rendah diri dan kerdil.

B) اليأس dari sudut istilah : ialah putus harapan untuk keluar (melepas diri) daripada kepompong keadaan dan suasana yang dialami umat sekarang,samada individu,kumpulan,pemerintah dan rakyat jelata sehingga membawa kepada kehinaan,tertekan,rendah diri dan menyerah kalah.


A) القنوط لغة
1- Tersangat berputus asa daripada sesuatu,dikatakan قنط يقنط فهو قانط : sangat-sangat berputus asa (amat kritikal) seperti mana firman Allah سبحانه وتعالى
didalam surah ( 28- الشورى)

Yang bermaksud: Dan Dia lah yang menurunkan hujan setelah mereka berputus asa, dan Ia pula menyebarkan rahmatNya merata-rata. Dan (ingatlah) Dia lah pengawal (yang melimpahkan ihsanNya), lagi Yang Maha Terpuji.

2- القنوط هو اليأس نفسه : sama erti dengan اليأس seperti firman
Allah: سبحانه وتعالى (الزمر 53 )
Yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


B) القنوط إصطلاحا
Putus asa yang bersangatan (kritikal) untuk keluar dari suasana dan keadaan sekarang yang dialami oleh ummah,samada individu,jamaah(kumpulan),pemerintah dan rakyat jelata,sehingga membawa kepada kehinaan,tekanan dan penindasan lemah dan kerdil,rendah diri dan menyerah kalah.


Kedua : Diantara fenomena yang menunjukan “putus asa” dan bagaimana
sikap Islam terhadap penyakit ini.

Disana terdapat banyak fenomena yang menunjukkan “putus asa” , Cuma kami sebutkan sebahagian daripadanya:


1- Membersihkan diri daripada beriltizam dengan Islam dengan alasan beriltizam dengan Islam mengundang bencana dan celaka,dan memberi peluang kepada musuh untuk memerangi kita,sekali atas nama “pengganas” sekali pula atas nama “pelampau” kali yang lain pula atas nama “usuli” begitulah seterusnya.

2- Berhenti daripada الأصولي berdakwah kejalan Allah dan tarbiah atas alasan kita berdakwah dan mentarbiah orang lain dengan agama Allah dan kerana agama Allah dengan tujuan menghantar mereka ke tempat tahanan dan penjara pemerintah yang zalim,yang menjadi beban dan bala bagi umat ini, atau dengan lain alasan,iaitu : segala kejayaan yang kita capai dalam menentang mereka sejak beberapa tahun dimusnahkan begitu mudah oleh media massa, sekolah-sekolah maktab-maktab pengajian tinggi yang membawa aliran yang bercanggah dengan akidah ummah.

3- Tidak percaya dengan apa sahaja yang berunsur Islam samada dalam bidang ekonomi,pendidikan,kesihatan,penerangan,politik, kemasyarakatan dan apa jua bidang dan lapangan bahkan mereka mempersenda dan menghina.

4- Mengganggu dan melemahkan semangat mereka yang beriltizam dengan Islam,pendakwah-pendakwah Islam kata mereka: Sesungguhnya apa yang kamu lakukan hanya untuk menghabiskan usia kamu dalam penderitaan ujian dan mihnah kesemuanya menimpa kamu, anak buah kamu dan ahli keluarga kamu, bahkan menimpa ummah seluruhnya.

5- Memberi kepercayaan penuh terhadap musuh-musuh ummah bagi setiap yang mereka katakana terhadap kita,terutama sekali dalam bidang memburuk-burukan sejarah kita,perjalanan kita mengikut landasan Islam,mereka dindangkan perkara-perkara tersebut serta menyebarkannya,bahkan mereka sebarkan dikalangan kami dengan apa jua cara yang mungkin yang menunjukan tanda-tanda putus asa.

6- Memberi kepercayaan mutlak terhadap musuh ummah yang mendakwa mereka Berjaya dalam semua perkara,mereka menguasai dunia,mampu mengintip dan mengekuri kita walaupun kita berada dalam kamar tidur dan dapat memusnahkan kita kalau mereka mahu.

Islam mengharamkan “putus asa” , melarang agar tidak terjebak dan terjerut dengan tali-tali dan sesawangnya ,apatah lagi hendak menyeru agar “berputus asa”. Allah berfirman atas lisan (lidah ) Nabi Yaakub عليه السلام yang menggesa anak-anaknya agar keluar menjelajah mencari Nabi Yusuf عليه السلام dan adiknya Bunyamin dengan tidak sedikitpun berputus asa dan hampa,bahkan mengharapkan kepada Allah tanpa putus asa, kerana berputus asa adalah akhlak orang kafir,
firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Yusuf ayat 87

Yang bermaksud : Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir".

Kata Al-Imam Al-Alusi رحمه الله (ولا تيأس من روح الله)
Yang bermaksud : Jangan kamu berputus asa daripada kelapangan dan kesenangan yang akan diberikan oleh Allah.

Sesungguhnya tidak berputus asa daripada kelapangan dan kesenangan yang diberi oleh Allah kecuali orang-orang kafir.
Kerana orang-orang kafir tidak mengenal Allah,dan sifat-sifatnya,maka orang yang mengenal Allah tidak akan berputus asa dalam apa jua keadaan pun,atau mengukuhkan apa yang mereka mengetahuinya dari perkara tersebut.

Allah سبحانه وتعالى menyatakan lebih dari satu ayat bahawa “putus asa” itu adalah merupakan akhlak orang kafir,di antaranya firman Allah dalam
Surah Al-A’nkabut ayat 23 :

Yang bermaksud : Dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah dan pertemuan denganNya, mereka tetaplah akan menjadi orang-orang yang putus asa dari rahmatKu; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

Lagi firman Allah dalam Surah Al-Mumtahanah ayat 13

Yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan teman rapat mana-mana kaum yang dimurkai Allah, mereka telah berputus asa daripada mendapat kebaikan akhirat, sebagaimana berputus asanya orang-orang kafir yang ada di dalam kubur.
Dalam menghuraikan pengertian اليأس dalam ayat-ayat diatas,kata Ibnu Jarir Attbari : Ahli ta’wil berselisih pendapat dalam menta’wilkanfirman Allah


قَدۡ يَٮِٕسُواْ مِنَ ٱلۡأَخِرَةِ كَمَا يَٮِٕسَ ٱلۡكُفَّارُ مِنۡ أَصۡحَـٰبِ ٱلۡقُبُورِ

Setengah daripada mereka berkata: Pengertian putus asa dalam ayat ini ialah : Kaum Yahudi yang dimurkai Allah “berputus asa” daripada mendapat pahala Allah diakhirat kelak,selepas mereka dibangkitkan seperti mana orang kafir yang hidup sekarang ini “berputus asa” mengharapkan orang-orang mati dikalangan mereka supaya hidup kembali dan pulang kepada mereka.

Kata setengah yang lain : Makna ayat tersebut bahawa : Orang-orang kafir “berputus asa” bahawa diakhirat kelak mereka tidak mendapat rahmat Allah,Allah tidak mengampunkan mereka,sepertimana orang-orang kafir daripada penghuni kubur “berputus asa” daripad mendapat rahmat Allah dan pengmpunannya di akhirat kelak,kerana mereka telah yakin bahawa azab Allah menunggu mereka disana.

Firman Allah dalam Surah Hud ayat 9 :

Yang bermaksud : Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.

Firman Allah lagi dalam Surah Al-Isra’ ayat 83:

Yang bermaksud : Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah ia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia merasai kesusahan, jadilah ia berputus asa.

Dan firmanya lagi dalam Surah Fushilat ayat 49 :


Yang bermaksud : Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan. Dan kalau ia ditimpa kesusahan maka menjadilah ia seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah).

“الإنسان” dalam ketiga-tiga ayat yang akhir ini ialah “orang kafir” atau orang yang menyembah Allah secara lahir sahaja,apabila mendapat kebaikan ia senang dan tenang,tetapi apabila ditimpa keburukkan ia melenting, ia rugi dunia dan rugi akhirat.

Allah berfirman dalam Surah Al-Hijr ayat 56:


Yang bermaksud: Nabi Ibrahim berkata: "Dan tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat".

Dan firman Allah lagi dalam Surah Ar-Rum ayat 36:

Yang bermaksud : Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat, mereka bergembira dengannya (sehingga lupa daratan); dan jika mereka ditimpa sesuatu bencana disebabkan apa yang telah dilakukan oleh tangan mereka sendiri, tiba-tiba mereka berputus asa.

Allah سبحانه وتعالى menyeru secara terus terang akan manusia membebaskan diri daripada “putus asa” dengan berfirman dalam
Surah Az-Zumar :

Yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


diterjemah oleh,
Tuan Sheikh Ismail Bin Khamis.

No comments:

Post a Comment