Friday, December 6, 2013

KHUTBAH JUMAAT - 6 DISEMBER 2013 / 3 SAFAR 1435H



“BERPALING DARI PERKARA-PERKARA LAGHO”

Khutbah Pertama

اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ .
أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ  وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ  الله .
اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ ، فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
Sidang Jumaat yang dikasihi kerana Allah SWT,

Pada hari jumaat yang penuh keberkatan ini saya berpesan kepada tuan-tuan dan diri saya sendiri marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT dengan memperkukuhkan pengabadian diri kita kepada-Nya dengan melaksanakan segala perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan pada hari yang penuh keberkatan ini menjadikan kita insan yang berjaya di dunia dan akhirat.

Sidang Jumaat yang dimuliakan,

Ketika Saidatina Aishah Radhiallahu Anha ditanya mengenai akhlak Rasulullah saw maka dikatakan bahawa akhlak Rasulullah adalah Al-Quran. Menjadi kewajipan ke atas kita untuk berterusan berakhlak dengan akhlak al-Quran kerana ia merupakan akhlak Islam. Apakah nilai seorang muslim sekiranya tidak dihiasi dengan akhlak al-quran. Di antara akhlak al-quran yang utama ialah berpaling dari perkara-perkara lagho. Lagho ialah perkataan bahasa arab yang bermaksud :

“setiap perkataan atau perbuatan yang tidak bermanfaat kerana ia muncul tanpa berfikir, tiada padanya faedah atau hasil”.

Sesungguhnya al-Quran telah menegaskan bahawa berpaling dari perkara-perkara lagho merupakan salah satu daripada sifat mukmin. Malahan ia merupakan sifat asasi daripada sifat-sifat mereka yang beriman dengan Allah. Firman Allah SWT dalam Surah al-Mukminun ayat 1-3:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿٣﴾

(1) Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman
(2) Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya
(3) Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia

Tatkala al-Quran membicarakan tentang sifat-sifat hamba Allah, Allah SWT sendiri menjadikan berpaling dari perkara-perkara lagho sebagai tanda yang nyata daripada tanda-tanda keimanan. Allah SWT berfirman dalam Surah al-Furqan ayat 72:

وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا ﴿٧٢﴾

(72) Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak memberikan persaksian palsu dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya.

Ini bermakna orang-orang yang beriman mestilah tidak melibatkan diri dengan perkara lagho, jangan berterusan dengannya, jangan bersubahat dengan mereka bahkan mereka membentengi diri mereka sendiri dan memuliakannya dengan tidak melibatkan diri dengan sesuatu daripada debu-debu kotoran tersebut.

Sidang Jumaat yang dikasihi,

Hayati pula firman Allah SWT dalam Surah al-Qasas ayat 55:

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ ﴿٥٥﴾

(55) Dan apabila mereka mendengar perkataan yang sia-sia, mereka berpaling daripadanya sambil berkata: Bagi kami amal kami dan bagi kamu pula amal kamu; selamat tinggallah kamu; kami tidak ingin berdamping dengan orang-orang yang jahil.

Ayat ini menggambarkan seolah-olah pelaku-pelaku lagho merupakan kaum yang rendah lagi hina, tidak layak bagi orang-orang beriman untuk menghampiri mereka atau mengotorkan kesucian jiwa mereka dengan kerendahan akhlak golongan tersebut kerana orang-orang beriman merupakan kaum yang hebat lagi mulia sehingga Allah SWT memuliakan mereka daripada mendekati golongan tersebut.

Sidang Jumaat yang dihormati,

Mencela orang lain merupakan perkataan lagho, menghina individu lain merupakan perkataan lagho, menyebarkan rahsia merupakan perkataan lagho sebagaimana ia juga merangkumi setiap apa yang tidak layak dikaitkan dan dilakukan oleh orang-orang beriman yang berakhlak mulia. Rasulullah saw bersabda riwayat Imam Tarmizi:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ حُسْنِ إِسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيهِ

Daripada Abu Hurairah berkata, sabda Rasululllah saw ; daripada kendahan keIslaman seseorang itu adalah dia meninggalkan apa yang tiada kaitan dengannya.

Sidang Jumaat sekelian,

Al-Quranul Karim juga menyatakan kelebihan berpaling daripada perkara-perkara lagho. Allah SWT mengkhabarkan bahawa syurga itu terpelihara daripada perkara lagho, maka Allah SWT menceritakan berkenaan keadaan ahli syurga dalam Surah al-Waqiah ayat 25-26 :


﴾لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا ﴿٢٥﴾ إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا ﴿٢٦

(25) Mereka tidak akan mendengar dalam syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa (26) Melainkan mereka hanya mendengar ucapan: Selamat! Selamat! (dari satu kepada yang lain)

Begitu juga dalam Surah At-Thur ayat 23 :

يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْسًا لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ ﴿٢٣﴾
Mereka di dalam Syurga itu (kerana melahirkan kemesraan antara satu dengan yang lain): berebut-rebut mengambil piala yang berisi arak yang tidak menyebabkan timbul (dari peminumnya) perkara yang sia-siadan tidak pula menyebabkan (peminumnya menanggung) dosa.

Penghuni syurga nanti akan berebut-rebut gelas sambil bersenda gurau kerana bersangatan gembira. Inilah gelas yang tiada lagho dengan meminumnya kerana ia bukan seperti gelas di dunia. Mereka tidak bercakap ketika meminumnya dengan perkataan yang sia-sia dan mereka tidak melakukan apa yang boleh dinisbahkan kepada dosa. Hanyasanya mereka berkata-kata dengan hikmah dan kalam yang indah, mereka hanya melakukan perbuatan orang-orang mulia. Walaupun syurga itu merupakan negeri yang penuh kenikmatan dan luas serta tempat bersedap-sedap, namun demikian Allah azza wa jalla tetap memeliharanya daripada perkara-perkara lagho dan batil seolah-olah Allah SWT inginkan hamba-hambanya yang mukmin, sedangkan Dia yang mengetahui tujuan sebenarnya untuk mereka menjauhi perkara lagho dan batil kerana mereka ini (ahli syurga) sentiasa merupakan golongan yang mulia yang tetap menjauhi perkara sia-sia dan percakapan yang batil walaupun pada waktu-waktu gembira dan detik-detik nikmat di dalam syurga.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


Khutbah Kedua

اَلْحَمْدُ للهِ القَائِل :

لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَ‌ٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١١٤﴾

(114) Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah atau berbuat kebaikan atau mendamaikan di antara manusia dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.

أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.

Sidang Jumaat sekelian,

Selayaknya kita mengetahui bahawa kebanyakan percakapan kita dikuasai lagho khususnya di kalangan mereka yang tidak terdidik dengan tarbiah islam, tidak pernah menghiraukan kepentingan akhlak dan mereka lalai daripada zikrullah. Ingatlah wahai para jamaah sekalian, seorang pujangga pernah bermadah:

“Tidak pernah aku menyesal terhadap diamku sekali-kali, tetapi aku menyesal terhadap perkataanku berkali-kali”

Di sana kebanyakan manusia tidak memadai dengan kurangnya melakukan kebaikan amalan, tidak menyesal kerana tidak menuturkan kata-kata yang baik sebaliknya mereka sentiasa berfikir untuk melakukan perbuatan-perbuatan lagho termasuklah mengganggu dakwah yang hak dan suara-suara kebenaran yang muncul dari lisan ahli-ahli kebaikan. Inilah perbuatan yang pernah dilakukan oleh orang-orang kafir yang keras hati sehingga al-quran menggambarkan keadaan mereka dalam Surah Fussilat ayat 26:

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَـٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ ﴿٢٦﴾
(26) Dan orang-orang kafir berkata: Janganlah kamu mendengar Al-Quran ini dan tentanglah ia (dengan nyanyian-nyanyian dan jeritan-jeritan riuh rendah serta tepuk sorak), supaya kamu berjaya (mengganggu bacaan atau menenggelamkan suara pembacanya)!

Sesungguhnya orang-orang musyrikin yang berdosa itu berwasiat di antara mereka untuk meninggikan suara-suara mereka apabila mendengar al-quran sehingga tidak mendapat peluang bagi mereka yang mahu bertadabbur supaya mendengar dan mengambil iktibar.

Wahai Pengikut Nabi Muhammad saw!

Barangsiapa yang mampu melakukan banyak kebaikan sama ada melalui perkataan mahupun amalan, maka tidak patut baginya untuk alpa atau bertangguh-tangguh. Barangsiapa yang tidak mampu melakukan banyak kebaikan sama ada perkataan mahupun amalan, maka tidak layak baginya untuk mengabaikan melakukan amalan walaupun sedikit. Barangsiapa yang tidak mampu melakukan banyak mahupun sedikit kebaikan, maka hendaklah dia menjauhi perkara-perkara dosa, lagho dan batil. Barangsiapa yang syaitan telah memperdayanya, maka segeralah berhenti dari melakukan dosa-dosa. Sentiasalah ingat bahawa Allah SWT menyeru kepada orang-orang beriman:

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿١٣٥﴾
(135) Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ، وَاجْعَلْ فِى قُلُوْبِهِمُ الإِيْمَانَ وَالحِكْمَةَ، وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّ اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم . اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ الْكَفَرَةَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ . اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ، وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ، وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ، اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ،  وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ، وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ . اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ، وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ الْأَحْزَابِ، إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ، بِقُدْرَتِكَ وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ .

اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سلطان أزلن مُحِبُّ الدِّيْن شاه اِبْنِ اَلْمَرْحُوْمِ سلطان يُوْسُف عِزُّ الدِّيْن شَاه غَفَرُ اللهُ لَهُ بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ . رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الأخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ، وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرُوْنَ . فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ، وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ، وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ .


Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com

No comments:

Post a Comment