Thursday, November 28, 2013

Khutbah Jumaat - 29 November 2013/25 Muharram 1435H



TANGGUNGJAWAB MENANGANI KEGANASAN TERHADAP WANITA

Khutbah Pertama

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقاَئِلِ فِىْ كِتَابِهِ الْعَزِيْزِ:
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا (النساء:٣٤)
أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ
أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ اللَّهِ !  اِتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُوْنَ

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kepada Allah dengan mengerjakan segala yang disuruh dan meninggalkan segala yang dilarang, mudah-mudahan kita akan mendapat rahmat serta kasih sayang Allah SWT.

Sidang Jumaat sekelian,

Islam merupakan satu-satunya agama yang begitu memuliakan kaum wanita. Sebelum kedatangan Islam orang Arab di zaman Jahiliah telah menanam anak perempuan mereka hidup-hidup sama ada sebaik sahaja anak perempuan tersebut lahir ataupun telah meningkat ke usia remaja. Ini kerana mereka menganggap anak perempuan akan membawa malu serta aib kepada keluarga. Dalam hal ini Allah SWT ada menyebutkan dalam firman-Nya:

وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ ﴿٥٨﴾
يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ ﴿٥٩﴾ - سورة النحل.
“Dan apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa ia beroleh anak perempuan, muramlah mukanya, sedang ia sangat marah. Ia bersembunyi dari orang ramai kerana berita buruk yang disampaikan kepadanya; adakah ia akan memelihara anak itu dalam keadaan yang hina, atau ia menanamnya hidup-hidup dalam tanah? Ketahuilah! sungguh jahat apa yang mereka hukumkan itu.”

Sidang Jumaat Rahimakumullah,

Sejak akhir-akhir ini, amalan jahiliah ini kembali menggegarkan kita. Namun bezanya, pembunuhan tidak lagi terhad kepada bayi perempuan semata-mata malah melibatkan wanita dewasa. Beberapa insiden yang mengerikan kita semua terutama sekali yang melibatkan anak-anak gadis dan kaum wanita khususnya. Pembunuhan, penderaan, sindiket pelacuran, pemerkosaan dan sebagainya berlaku di mana-mana. Hal ini tidak cukup sekadar hanya melafazkan kata-kata ‘kasihan’ di bibir tanpa usaha bersungguh-sungguh bagi menghalangnya dari terus berleluasa.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Allah menjadikan segala makhluk di alam ini dalam keadaan berpasangan. Maka diciptakan wanita sebagai pasangan untuk lelaki. Dari segi tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini, Allah SWT tidak membezakan antara lelaki dan wanita dalam hal memberi ganjaran ataupun pahala dalam setiap amal salih yang dilakukan. Pada sisi Allah, lelaki dan wanita mempunyai peranan yang sama dalam mengatur kehidupan yang sempurna di muka bumi ini. Firman Allah SWT dalam surah al-Nahl ayat 97:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (٩٧)
“Sesiapa yang beramal salih, dari lelaki atau perempuan sedang ia beriman, maka sungguh Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka, dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.”

Sidang Jumaat sekelian,

Lelaki merupakan pemimpin yang diamanahkan supaya melindungi wanita. Tanggungjawab ini adalah bersesuaian dengan beberapa kelebihan dan sifat semulajadi yang dikurniakan oleh Allah. Sehubungan dengan itu, lelaki hendaklah menghormati, memuliakan dan melindungi wanita semampu mungkin. Firman Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 34:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ
“Kaum lelaki adalah pemimpin bagi wanita, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki atas wanita, dan juga kerana orang lelaki telah membelanjakan dari harta mereka.”

Jelaslah bahawa, kaum lelaki mempunyai tanggungjawab bagi melindungi wanita walau siapapun dan apapun hubungan mereka. Sejarah telah membuktikan bahawa junjungan besar Nabi Muhammad saw merupakan pembela kaum wanita yang terulung. Dalam hal ini, baginda Rasulullah saw pernah bersabda riwayat Imam At-Tarrmizi:

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

Daripada Aishah berkata, sabda Rasulullah saw: Sebaik-baik kamu ialah orang paling baik terhadap ahli keluarganya dan akulah sebaik-baik di antara kamu kepada ahli keluargaku”.

Sesungguhnya, Islam yang dibawa Nabi Muhammad SAW telah terbukti berjaya mengubah nasib golongan wanita di seluruh dunia, dari lembah kehinaan dan diskriminasi, lalu diangkat kedudukannya yang mulia dan terhormat.

Muslimin yang dirahmati Allah,

Malangnya masih ada lagi segelintir dari kita yang tidak berlaku adil terhadap wanita. Pandangan dan buah fikiran wanita dianggap sebagai pandangan yang remeh. Prestasi kerja dinilai berasaskan jantina bukan berasaskan prestasi. Segala yang dilakukan oleh wanita sentiasa dipandang serong tetapi masih dianggap baik jika dilakukan oleh lelaki. Lebih dari itu tidak kurang isteri yang didera suaminya sama ada secara fizikal mahupun mental.

Ironisnya, terdapat kaum wanita sendiri yang merelakan diri mereka di eksploitasi dan dijadikan bahan tontonan di mana sahaja. Tatkala Islam mengangkat maruah dan martabat kaum wanita, mereka sendiri yang mencemarkannya. Maka hendaklah kita memimpin anak-anak dan isteri-isteri kita agar mereka tunduk kepada kehendak Allah dan rasulNya. Sabda Nabi Muhammad saw dalam hadis riwayat Imam Al-Bukhari :

اِسْتَوْصُوا بِالنِّساَءِ، فإنَّ الْمَرْأَةَ خُلقتْ مِنْ ضِلَعٍ، وإنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ في الضِّلْعِ أَعْلاَهُ، فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيْمُهُ كَسَرْتَهُ، وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ، فَاسْتَوْصُوا بِالنِّساَءِ
Berpesan-pesanlah terhadap kaum wanita. Sesungguhnya wanita dijadikan daripada tulang rusuk. Sesungguhnya yang paling bengkok pada tulang rusuk itu adalah yang paling di atas. Jika kamu cuba meluruskannya dengan kasar nescaya kamu akan mematahkannya. Jika sekiranya kamu biarkan sahaja maka ia akan terus bengkok. Maka berpesan-pesanlah terhadap kaum wanita.


بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ



Khutbah Kedua

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقآئِلِ فِىْ كِتَابِهِ الْعَزِيْزِ:
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران: ١٠٤)
أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ
أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ اللَّهِ !  اِتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُوْنَ
Sidang Jumaat sekalian,

Manusia telah dijadikan sebagai sebaik-baik kejadian. Sebagai manusia yang dijadikan berpasangan, kita hendaklah sentiasa menjalankan fungsi masing-masing mengikut kemampuan dan budaya kehidupan berasaskan jantina masing-masing. Ada urusan yang tidak mampu dilakukan oleh kaum lelaki dan ada urusan yang tidak mampu dan tidak sesuai untuk dilakukan oleh kaum wanita. Sempena HARI ANTARABANGSA MENANGANI KEGANASAN TERHADAP WANITA yang disambut setiap 25 November, maka marilah kita mengembalikan kemuliaan wanita sebagimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah dan para sahabat. Kaum lelaki wajib menghormati dan memuliakan kaum wanita dan kaum wanita mestilah tidak mencemarkan kemuliaan mereka dengan membiarkan mereka menjadi bahan eksploitasi kaum lelaki. Pendedahan aurat dan berpakaian seksi adalah satu bentuk pencemaran terhadap kemuliaan kaum wanita dan merupakan gangguan terhadap ketenangan kaum lelaki.

Samada kita seorang wanita ataupun lelaki, kita mempunyai tanggungjawab terhadap agama dan negara. Tanpa iman dan taqwa apalah nilai seseorang individu itu samada dia seorang lelaki ataupun wanita.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ، وَاجْعَلْ فِى قُلُوْبِهِمُ الإِيْمَانَ وَالحِكْمَةَ، وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيهِ وَسَلَّم .
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ الْكَفَرَةَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ.
اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سلطان أزلن مُحِبُّ الدِّيْن شاه اِبْنِ اَلْمَرْحُوْمِ سلطان يُوْسُف
عِزُّ الدِّيْن شَاه غَفَرُ اللهُ لَهُ بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ.
رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الأخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ، وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرُوْنَ.
فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ، وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ، وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.

Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang www.4shared.com

No comments:

Post a Comment