Thursday, October 24, 2013

Khutbah Jumaat - 25hb Oktober 2013/20hb Zulhijjah 1434



“ISLAM AGAMA PERPADUAN”

Khutbah Pertama

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِىْ اَنْزَلَ عَليْنَا الْكِتَابَ وَلَـمْ يَجْعَـلْ لَهُ عِوَجًا.
اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ,
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ وَالتَّابِعِيْنَ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.
فَيَا عِبَادَ اللهِ اِتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ  وَلاَ تَمُوْتُـنَّ اِلاَّ وَاَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.

Sidang Jumaat yang di rahmati Allah,

Saya berpesan kepada kepada saudara sekalian dan tidak lupa juga kepada diri saya sendiri supaya kita bertaqwa kepada Allah kerana orang-orang yang bertaqwa adalah mereka yang berjaya dan mendapat keberuntungan di dunia dan akhirat.

Sidang Jumaat yang di rahmati Allah,

Saya berpesan kepada kepada saudara sekalian dan tidak lupa juga kepada diri saya sendiri supaya kita bertaqwa kepada Allah kerana orang-orang yang bertaqwa adalah mereka yang berjaya dan mendapat keberuntungan di dunia dan akhirat. Firman Allah swt :

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Artinya : Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk. - Ali-Imran ayat 103

Muslimin yang dirahmati Allah,

Ummat yang kuat adalah ummat yang bersatu padu dan ummat yang bersatu tidak akan mudah digugat dan tidak gentar dengan mana-mana ancaman dan ugutan. Islam adalah agama yang menganjurkan perpaduan kerana dengan perpaduanlah akan dapat mengekalkan keamanan dan kestabilan. Sebaliknya Islam sama sekali tidak membenarkan perpecahan kerana perpecahan akan membawa kepada kehancuran dan huru-hara. Ummat yang berpecah akan mudah dihancurkan oleh musuh Islam kerana perpecahan akan menghilangkan kekuatan sesuatu ummat atau bangsa. Sesungguhnya perpaduan tidak harus dipandang hanya pada aspek pertahanan dan ketenteraan semata-mata malah meliputi berbagai aspek dalam kehidupan. Musuh Islam tidak melihat hanya kepada satu sudut sahaja, malah mereka melihat di mana sahaja ruang kelemahan yang ada pada kita. Oleh itu kita perlu menguatkan perpaduan dalam semua aspek kehidupan termasuk aspek ekonomi, sosial, politik dan sebagainya.

Hadirin yang dirahmati Allah,

Persaudaraan adalah kunci kepada perpaduan. Semakin erat persaudaraan yang dijalin maka semakin kukuhlah perpaduan sesuatu ummat atau bangsa. Konsep dan semangat persaudaraan perlu dipupuk dan disematkan dalam jiwa setiap muslim malah persaudaraan juga merupakan ciri-ciri orang beriman. Sebaliknya permusuhan, perbalahan dan perseteruan adalah musuh utama kepada persaudaraan. Jesteru itu, sesuatu bangsa atau kaum sering bermusuhan dan berbalah maka sebenarnya mereka tidak bersaudara,apatah lagi untuk membentuk sebuah kesatuan dan perpaduan.

Hadirin yang Dirahmati Allah,

Begitu banyak ayat al-Quran menyentuh tentang perpaduan dan persaudaraan. Antaranya Allah swt berfirman:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat. - Al-Hujurat ayat 10

Demi untuk mengekalkan hubungan persaudaraan, maka Allah menganjurkan supaya dilakukan usaha-usaha perdamaian dan Islah apabila wujudnya tanda-tanda bahawa sesuatu hubungan itu mulai retak. Allah swt juga memberi amaran kepada kita semua supaya jangan berpecah belah apabila telah nyata sesuatu kebenaran. Oleh kerana kebenaran adalah hak mutlak Allah maka kebenaran hendaklah ditentukan berdasarkan Syariat Allah. Firman Allah :

وَلَا تَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَٱخۡتَلَفُواْ مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلۡبَيِّنَـٰتُ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ لَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٌ۬

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar. - Ali-Imran 105

Inilah yang dimaksudkan oleh Allah dengan Syariat yang telah diturunkan kepada para nabi dan rasul sebelum kerasulan Muhammad SAW. Setelah datangnya Islam kepada Nabi Muhammad saw, maka termansukhlah segala Syariat terdahulu dan seluruh manusia wajib beriman dan berpegang teguh dengan Syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw dan tidak ada sebab lagi untuk kita berpecah belah.

Maksudnya: Dia telah mensyari’atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa, dan Isa iaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya). - Assyura ayat 13



Khutbah Kedua

Ya Allah kami ini lemah tapi dalam kami dalam keadaan lemah ini kami masih menderhakai Mu ya Allah.

Ya Allah kami ini hanya bergantung hidup dengan ihsan nikmat dan kasih kasih sayang Mu, tapi dengan nikmat Mu yang melimpah ruah ini kami gunakan pula untuk memaksiati Mu ya Allah.

Ya Allah Engkau Maha Tahu betapa berdosanya hamba-hambaMu ini namun Engkau masih melimpahi nikmat-nikmatMu kepada kami. Engkau masih memberi peluang demi peluang untuk kami menyesal dan bertaubat.

Ya Allah pada hari perhimpunan kami yang penuh dengan kasih sayang dan pengampunanMu, kami menadah tangan merintih pengampunanMu.

Ya Allah lihatlah ke wajah-wajah kami ini ya Allah. Sambutlah permohonan kami ini ya Allah. Kami tidak mampu menanggung peritnya NerakaMu walaupun kami tahu amalan kami yang sedikit ini tidak melayakkan kami ke syurgaMu namun kami masih berharap dengan limpahan redha Mu ya Allah agar mengampuni segala dosa dosa kami dan memasukkan kami ke syurga Mu.

Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami atas kecuaian kami menjaga agama kami sehingga sehari demi sehari ia cuba dipermain-mainkan. Ya Allah kembalikanlah sikap tegas dan berani kepada kami.

Ya Allah kami memohon ampun kepadaMu atas kecuaian kami menjaga saudara-saudara Islam kami sehingga anak-anak mereka dimurtadkan semula. Apa yang kami ingin jawab di hadapanMu apabila anak-anak ini mengadu di hadapan Allah nanti. “Ya Allah apa yang telah mereka lakukan kepada kami.”

Ya Allah kami memohon ampun kepadaMu atas kecuaian kami menjaga saudara-saudara Islam kami sehingga darah mereka mengalir setiap hari sedangkan kami bersenang lenang dan bersuka ria. Kami tidak sanggup lagi melihat dan mendengar tangisan dan raungan anak-anak mereka yang sebaya dengan anak-anak kami, isteri- isteri mereka memerlukan perlindungan sepertimana isteri-isteri kami. Ya Allah hentikanlah segala kezaliman ini dengan kekuatan Mu ya Allah.

Ya مُثَبِّتَ الْقُلُوْبِ tetapkan hati-hati saudara-saudara kami di Mynmar, saudara-saudara kami ahli sunnah wa al jamaah di Syria, saudara-saudara kami di Mesir dan Palestin serta di seluruh mukabumi ini agar tetap dalam iman tidak berganjak walaupun sedetik terhadap sebesar manapun ujian yang menimpa. Kalau mereka mati di sana dan kami mati di sini, himpunkanlah kami semuanya di dalam syurgaMu Ya Allah.

Ya Allah kami semua yang hadir ini memohon restuMu agar mengurniakan taufiq, inayah serta riayah kepada Raja kami DYMM Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Azlan Muhibuddin Shah ibni al Marhum Sultan Yussuf Izuddin Shah Ghafarullah lah.

Ya Allah bantulah hamba-hambaMu ini membentengi agamaMu di negeri ni. Kurniakanlah kepada hamba-hambaMu ini penasihat-penasihat yang jujur lagi amanah yang meletakkan kepentingan Islam mengatasi kepentingan-kepentingan yang lain. Demi Allah, kami rakyat mengikat janji akan menjadi tulang belakang kepada hamba-hambaMu ini selama mana mereka mendepani kami dalam mempertahankan agama di bumi bertuah ini.

Teks asal khutbah ini boleh juga dimuat turun dari laman sesawang 

No comments:

Post a Comment