bersama kepimpinan ulamak




Thursday, March 8, 2012

Khutbah Jumaat - Rabi’ulAkhir 1433 / Mac 2012



Rancangan jahat kaum kuffar membakar al-Quran


الْحَمْدُلِلَّهِ الْقَائِلْ،
وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ ٱلْيَهُودُ وَلَا ٱلنَّصَـٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ

 
bermaksud: "Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang terpesong itu)."

أَشْهَدُ   أَنْ لَّآإِلهَ إِلَّا اللَّهُ     وَأَشْهَدُ   أَنَّ سَيِّدَنَا  مُحَمَّدًا  عَبْدُهُ,   وَرَسُوْلُهُ
 اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ  وَعَلَى آلِهِ   وَأَصْحَابِهِ  
وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ


أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ اللَّهِ !    آتَّقُواْ  اللَّهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ    وَلَاتَمُوْتُنَّ  إِلَّا  وَأَنْتُمْ   مُّسْلِمُوْنَ
 

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Saya berwasiat kepada diri saya sendiri dan tuan-tuan sekelian agar kita gunakan kesempatan bertemunya kita dengan Hari Jumaat ini, penghulu segala hari, untuk kita memperbaharui tekad kita menempatkan diri kita masuk dalam sof orang-orang yang bertaqwa dengan kita membuktikannya dengan kesungguhan kita melaksanakan segala perintah yang wajib-wajib dan menambahkan lagi amalan dengan mengerjakan yang sunat-sunat serentak dengan kita menjauhi perkara yang makruh untuk kita merasa jijik dengan perkara-perkara yang diharamkan Allah.

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Umat Islam di seluruh dunia sekali lagi di gamatkan dengan berita pembakaran kitab suci al-Quran yang turut melibatkan tentera NATO di Afghanistan. Walaupun pihak NATO mengatakan bahawa tenteranya terbabit secara tidak sengaja dan berjanji akan menjalankan penyiasatan terhadap pelakunya, namun ianya tidak mungkin dapat mengubat hati Umat Islam yang bukan sekali dua dihina sebegitu.

Sebelum ini, peristiwa sama pernah terjadi di Florida, Amerika Syarikat di mana pendeta Terry Jones membakar al-Quran kononnya sempena memperingati peristiwa 11 September 2001 di New York dengan menjadikannya sebagai ‘International Burn a Koran Day (Hari membakar al-Quran Antarabangsa). Lebih menyayat hati apabila hari tersebut bertepatan dengan Hari Raya Aidil Fitri 1431 hijrah yang diraikan oleh Umat Islam di seluruh dunia. Kita juga digemparkan pula dengan rakaman tentera NATO yang kencing ke atas mayat orang Islam yang menjadi mangsa serangan mereka di medan peperangan.

Penghinaan demi penghinaan seperti ini akan berterusan selama mana Umat Islam tidak mampu untuk menguasai dunia dan menundukkan dunia dengan peraturan dan cara hidup Islam yang membawa kesejahteraan kepada semua manusia. Firman Allah: 

وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ ٱلْيَهُودُ وَلَا ٱلنَّصَـٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ 

قُلْ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ ٱتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ

ٱلَّذِى جَآءَكَ مِنَ ٱلْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِىٍّۢ وَلَا نَصِيرٍ ﴿١٢٠﴾


bermaksud: “ Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka) sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi pengetahuan kepadamu (mengenai kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 120).

Walaupun Rasulullah SAW sentiasa menghormati di antara sesama manusia, kejahatan dan pengkhianatan Yahudi terhadap Umat Islam pernah menyebabkan Baginda mengusir Bani Qainuqa’ dan Bani Nadir akibat sikap mereka yang melampaui batas.

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Al-Quran menceritakan dengan jelas mengenai sikap dan pegangan jahat Yahudi dan Nasrani terhadap Umat Islam, sejak zaman Rasulullah SAW hingga ke hari ini. Mereka akan terus berusaha dengan segala cara, memusuhi Umat Islam dan kemuncaknya sehingga memurtadkan Umat Islam dari masa ke semasa. Antaranya mereka menggunakan pendekatan yang disebut ‘Gold, Gospel dan Gloryus’ iaitu menguasai ekonomi, menyebarkan agama dan seterusnya menjajah.

Sidang Jumaat Sekelian,

Seterusnya Allah SWT memberikan amaran kepada Umat Islam agar tidak menjadikan orang Yahudi dan Nasrani sebagai teman kepercayaan. Firman Allah swt :


يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ دِينَكُمْ هُزُوًۭا

وَلَعِبًۭا مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَـٰبَ مِن قَبْلِكُمْ وَٱلْكُفَّارَ أَوْلِيَآءَ ۚ

وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٥٧﴾

bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang-orang yang diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu, menjadi penolong-penolong, dan bertakwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 57).

Malangnya masih ada di kalangan Umat Islam yang masih menyatakan sokongan terhadap Yahudi dan Nasrani, masih berusaha menjalinkan hubungan diplomatik dengan Negara mereka, menjalankan perniagaan secara bebas dengan mereka dan tidak berusaha untuk mengutamakan Negara-negara Islam berbanding Negara-negara mereka.

Firman Allah SWT: 

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ

وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُمْ رَ‌ٰكِعُونَ ﴿٥٥﴾

bermaksud : “Sesungguhnya penolong bagi kamu hanyalah Allah, dan Rasul-Nya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah).” (Surah al-Ma'idah, ayat 55).

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Allah telah membongkar kejahatan mereka bagi menyelamatkan Umat Islam dari menjadi mangsa dan terpedaya dengan tipu helah mereka. Namun Umat Islam adanya terlalu berani mengambil risiko untuk terus mengharapkan keuntungan dunia dengan menjadikan mereka sebagai rakan kerjasama selama-lamanya. Marilah kita mengubah nasib kita sendiri dengan mengutamakan Umat Islam sendiri dalam segala urusan kehidupan kita, samada dalam urusan perniagaan, sukan, pendidikan dan sebagainya. Berusahalah untuk beralih daripada kebergantungan kepada mereka dan Negara-negara yang dikuasai oleh mereka kepada bekerjasama di antara Negara-negara Islam. Jika ini dapat kita lakukan pasti mereka tidak akan mampu menakut-nakutkan kita, tidak akan sewenang-wenangnya menghina dan mempersendakan agama kita, dan akhirnya dunia akan menjadi lebih tenang daripada kejahatan mereka.

Firman Allah: 

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ بِطَانَةًۭ مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًۭا

وَدُّوا۟ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ ٱلْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَ‌ٰهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ

قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ ٱلْءَايَـٰتِ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١١٨﴾

yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi ‘orang dalam’ (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Sudah nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami jelaskan kepada kamu keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.” (Surah al-Imran, ayat 118)

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِى الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِي
وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الأيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ
إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ
وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ 

الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ،
فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.




Teks asal khutbah ini juga boleh dimuat turun dari laman www.4shared.com.

No comments:

Post a Comment

KULIAH SETIAP AHAD MINGGU KEDUA




Kempen Tiga B