Tuesday, November 15, 2011

Kuala Lumpur, 14hb Nov 2011. Isu sosial yang melibatkan rakyat negara ini terutamanya golongan remaja negara ini adalah merupakan satu perkara yang mendukacitakan ramai pihak . Ianya adalah bukti kegagalan sistem pendidikan negara untuk mendidik rakyat negara ini khususnya generasi remaja yang bakal menjadi pelapis harapan agama dan negara pada masa yang akan datang.

Demikian ujar Setiausaha Dewan Ulamak PAS Wilayah Persekutuan ketika mengulas berita salah sebuah media arus perdana pada hari ini yang melaporkan bahawa seramai 39 pelajar yang berusia 17 tahun dan bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah antara 180 individu yang ditahan kerana cuba menyertai satu kumpulan kongsi gelap

Ujar beliau lagi, apabila sejumlah besar iaitu 39 orang yang bakal mengambil peperiksaan SPM secara terang meminggirkan kepentingan peperiksaan dan sijil yang penting diperingkat menengah tersebut. Ini menunjukkan kegilaan remaja kepada kegiatan tidak sihat, bahkan sanggup memberikan komitmen yang tidak berbelah bahagi kepada kegiatan tidak bermoral.

“Sikap ‘tsabat’ dan ‘istiqamah’ mereka ini jika disalurkan kepada kegiatan berfaedah sememangnya amat bermakna.Justeru sesuatu perlu dilakukan,Telah sampai masanya penilaian semula program pendidikan kearah yang berpaksikan agama dan moral” tegas beliau lagi.

“Kerajaan hendaklah sedar tentang kepentingan menggunakan sepenuhnya instrumen perundangan Islam untuk menghadapi anasir seperti ini. Perundangan Islam telah berjaya mendisiplinkan dunia padang pasir yang caca merba menjadi pusat terbitnya ketamadunan moden” terang beliau lagi.

“ Kita hendaklah meneliti semula pengaruh paparan kehebatan dan kegiatan kongsi gelap yang kini giat menjadi tajuk dan tema utama drama dan filem. Para ulamak hendaklah menjadi tempat rujukan untuk menyelesaikan perkara ini, kerajaan hendaklah menggabungkan tenaga semua pihak terutamanya pihak berkuasa dengan kerjasama masyarakat tempatan untuk membongkar kegiatan seumpama ini” ujar beliau lagi yang juga merupakan Timbalan Pengerusi Ulamak Pelapis PAS Pusat.





No comments:

Post a Comment