Sunday, November 20, 2011

ISA : Najib Mungkir Janji

Kuala Lumpur. 19hb Nov 2011.Najib didesak memberi penjelasan berkenaan penahanan yang baru dilakukan oleh kerajaan Malaysia baru-baru ini. Penahanan tersebut disifatkan sebagai bercanggahan dengan pengumuman Najib pada sambutan Hari Malaysia 16 September lalu berkenaan dengan ISA.

Demikian tegas Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nazmi Nik Din ketika mengulas laporan berita pada 14 November lalu yang menyebut bahawa seramai 13 orang ditahan , 7 daripadanya ialah warganegara Malaysia.

"Kita harap PM tidak berbohong kepada rakyat Malaysia mengenai pemansuhan ISA" kata beliau lagi.

"Kita mahu semua mereka yang bersalah dibicarakan di mahkamah, buat apa kita mansuh ISA tapi roh ISA masih ada, kita mahu roh dan jasad ISA dihapuskan, kita mahukan seseorang tidak dianggap bersalah kecuali diadili di mahkamah" tegas beliau lagi.

"Dalam Islam, seseorang itu tidak dianggap bersalah kecuali diadili dimahkamah, kalau benar Malaysia memperjuangkan Islam mengapa prinsip semudah ini tidak realisasikan?" soal beliau lagi.


Rasulullah s.a.w.bersabda :


وَعَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرُوٍ بٍْنِ الْعَاصِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا وَمَنْ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ وَإِذَا خَاصَمَ فَجَرَ 
(متفق عَليه)


Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

"Ada empat perkara, barangsiapa yang empat perkara itu semuanya ada di dalam dirinya, maka orang itu adalah seorang munafik yang murni - yakni munafik yang sebenar-benarnya - dan barangsiapa yang di dalam dirinya ada satu perkara dari empat perkara tersebut, maka orang itu memiliki pula satu macam perkara dari kemunafikan sehingga ia meninggalkannya, iaitu: Jikalau dipercaya berkhianat, jikalau bercakap berdusta, jikalau berjanji bermungkir - yakni tidak menepati - dan jikalau bertengkar maka ia berbuat kecurangan - yakni tidak melalui jalan yang benar." (Muttafaq 'alaih) 





No comments:

Post a Comment