Monday, October 31, 2011

Membantah Maksiat Berleluasa - Apakah Hanya Taliban

Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegur desakan dalam PAS untuk menghalang konsert rock Elton John di Pahang pada bulan depan atas alasan penyanyi gay itu menggalakkan maksiat. Dr Asri berkata, halangan itu tidak perlu dan cukup sekadar meminta kerajaan tidak membenarkan orang Islam menyertainya. Bercakap kepada Malaysiakini semalam, Dr Asri menasihatkan parti Islam itu "jangan tiru Taliban", sebalinya mencontohi pendirian Islam yang matang, sederhana dan praktikal.
 
Entah ke mana hala tuju dakwah yang nak dibawa oleh bekas mufti yang dikagumi ramai ini. Dalam sesetengah kes kelihatan terlalu ketat dalam mempertahankan kebenaran. Dalam sesetengah kes kelihatan seoalah-olah lebih banyak mempertahankan maksiat daripada mempertahankan dakwah dan perjuangan. 
 
Atas dasar apa beliau menyalahkan PAS yang berusaha menghalang aktiviti maksiat dari dilaksanakan. Mungkin pendekatan beliau berbeza dan dirasakan lebih baik dan diterima oleh orang ramai. Namun dia tidak ada hak menghina dan memperlekehkan pendekatan pihak yang lain dalam menyatakan kebenaran.
 
Memang orang bukan Islam dibenarkan menjalankan aktiviti yang tidak dianggap haram bagi mereka. Namun ini tidak menafikan hak kerajaan daripada bertegas terhadap kemasukan unsur-unsur yang boleh membawa kepada keburukan yang telah ditolak oleh manusia sejagat.
 
Isu ini bukan sangat berkaitan konsert, maksiat dan hiburan tetapi unsur homoseksual yang menjadi barah dalam kehidupan yang sihat. Negara ini tidak mengiktiraf golongan gay yang beramal dengan aktiviti seks luar tabi'i. Ianya juga menjadi penyebab kepada penyebaran penyakit yang mengancam manusia seluruhnya.
 
Apakah wajarnya pejuang agama dan kebenaran dalam masa yang sama memperjuangkan kebebasan melampaui batas. Apakah wajar dibiarkan orang-orang bukan Islam berbuat apa sahaja di negara Islam sehingga melibatkan unsur-unsur yang tidak wajar dibenarkan mempengarahi rakyat.
 
Apakah wajarnya menyamakan bangkangan tersebut dengan pemikiran Taliban yang sentiasa disalahertikan mengikut kaca mata musuh Islam. Apakah belia boleh menerima jika dikatakan kepadanya ; Jangan ikut macam golongan "Islam Liberal" yang memboleh apa sahaja tanpa batas. 

No comments:

Post a Comment