bersama kepimpinan ulamak




Friday, September 23, 2011

BAHAYA SALAFIAH WAHABIAH

GERAKAN AS-SALAFIYYYAH AL-WAHHABIYYAH PERTENTANGANNYA DENGAN AQIDAH DAN SYARIAT AHLI SUNNAH WAL JAMAAH.


1. MUQADDIMAH

      GerakanAs-Salafiyyah Al-Wahhabiyyah adalah satu gerakan yang sudah lama bertapak di negara ini.Gerakan ini membawa satu fenomena baru yang menimbulkan berbagai konflik dalam masyarakat Islam tempatan. Mereka menggunakan berbagai nama bagi menggambarkan perjuangan mereka dalam menyebarkan fahaman dan pendekatan mereka di negara ini. Gerakan ini menjadi begitu berpengaruh apabila sebahagian dari mereka dilantik sebagai mufti di sesebuah negeri.Walaubagaimanapun, suatu usaha yang bersepadu haruslah difikirkan bagi mengelakkan kekeliruan yang lebih besar daripada merebak di kalangan masyarakat Islam, terutamanya di negeri-negeri yang berpegang kepada pendapat muktamad di dalam Mazhab Syafie sebagaimana yang diperuntukkan di dalam undang-undang.

2. SEJARAH KEMUNCULAN
  
      Lafaz As-Salafiyyah Al-Wahhabiyyah berasal daripada dua perkataan Salaf dan Wahhab. Menurut Lisanul Arab (Ibnu Manzur : 330-333), lafaz As-Salaf berasal dari perkataan ( سلف يسلف سلفا ) yang bermaksud :

a. Orang yang terdahulu (السلف )
b. Sejenis urusan jual beli (السلف والقرض)
c. Meratakan tanah untuk bercucuk tanam (وسلف الأرض )
d. Memberi pinjaman atau hutang (السلف – والفعل اسلفت )

Apabila lafaz Salaf ditambah dengan huruf Ya nisbiyah maka ianya memberi maksud generasi terawal yang terdiri dari golongan para sahabat, Tabi’in dan Tabi’ Tabi’in. Ini bermakna mereka yang hidup dalam lingkungan 300 tahun selepas hijrah. (Hasyiah Muhammad Bin Muhammad Amir, Syarah Abdul Salam Ibrahim Al-Maliki Ala Jauharat At-Tauhid : 98)

          Aliran Salafiyyah Wahhabiyyah ialah satu aliran yang diasaskan oleh Muhammad Bin Abdul Wahab Bin Sulaiman Bin Ali (1115H- 1206H / 1703M-1792M).Beliau berasal dari negeri Najd yang terletak di sebelah timur Madinatul Munawwarah.Aliran ini dinisbahkan kepada bapa beliau yang merupakan seorang ulamak mazhab Hanbali.Walaubagaimanapun golongan ini tidak selesa digelarkan sebagai golongan Wahabi kerana ianya membawa kepada satu persepsi yang begitu negatif di kalangan Umat Islam.Oleh yang demikian mereka menggunakan berbagai istilah seperti Salafiyyah, Golongan Ahli Sunnah dan sebagainya. Bapa kepada Muhammad bin Abdul Wahab sendiri tidak bersetuju dan begitu kecewa dengan beliau di sebabkan beliau mengambil pandangan yang keras kerana begitu taasub kepada pandangan Ibnu Taimiyyah Al-Harrani. Hasil ijtihad beliau sendiri menyebabkan tindakannya lebih aggresif sehingga mengorbankan ribuan umat Islam berbanding Ibnu Taimiyah sendiri yang hanya menggunakan mata pena sahaja. Abangnya juga, Sulaiman Bin Abdul Wahab turut menjadi penentang hebat beliau.

3. PERTENTANGAN DENGAN AHLI SUNNAH

          Terdapat berbagai pertentangan antara golongan ini dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mana bukan sahaja melibatkan masalah-masalah Furu’ (Feqah) malah turut melibatkan masalah Usul (Aqidah). Di antara pertentangan dalam masalah aqidah adalah :

a. Mereka menolak dan menyesatkan pengamal pendekatan Tauhid Sifat 20 dan membahagikan tauhid kepada 3 iaitu Tauhid Rububiyyah, Tauhid Uluhiyyah dan Tauhid Asma Was Sifat.

b. Berpegang dengan ayat-ayat mutasyabihat secara zahir sehingga sampai ke peringkat menyamakan Allah dengan makhluk (Musyabbihah Mujassimah). Contohnya :

Allah duduk di atas Kursi
(Fathul Majid, Abdul Rahman Bin Hasan Bin Mohd Bin Abdul Wahab, cet. Darul Salam, Riyadh)

c. Menganggap syirik berbagai amalan ahli sunnah seperti Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah sebagaimana yang dikatakan oleh Ibn Baz. (Mohd Jamil Zainu, Kaifa Ihtadaitu Ila Tauhid, ms 83 dan 89)

d. Pengikut Asya’irah dan Maturidiyah tidak layak digelar sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah. (Soleh Fauzan, Min Masyahir Al-Mujaddidin Fil Islam, ms 32, terbitan Riasah Ammah Lil Ifta’)

e. Memerangi Tareqat Kesufian – Perangilah golongan sufi sebelum kamu memerangi Yahudi, sesungguhnya Sufi itu adalah roh Yahudi. ( Majmu’ul Mufid Min Aqidatit Tauhid, ms 102, Maktabah Darul Fikr, Riyadh)

f. Menganggap pelaku berbagai amalan ahli sunnah sebagai melakukan bid’ah dhalalah dan akan menjadi penghuni neraka.

          Manakala pertentangan dalam masalah furuk (feqah) adalah terlalu banyak dan mereka mengatakan begitu banyak amalan-amalan yang dilakukan oleh kebanyakkan Umat Islam di negara ini sebagai bid’ah. Di antaranya adalah :

1. Bacaan Yasin beramai-ramai setiap malam Jumaat.
2. Tahlil Arwah.
3. Kenduri Arwah.
4. Bacaan Quran di samping jenazah.
5. Bacaan Quran di kubur.
6. Bacaan Fatihah ketika jenazah keluar dari rumah.
7. Boleh memberi dan menjawab salam orang kafir.
8. Mengharamkan bertawassul dengan kemuliaan nabi.
9. Majlis sambutan Maulid Rasul adalah bid’ah dan haram.
10. Wanita haram menziarahi kubur walaupun maqam Rasulullah.
11. Haram memotong janggut walaupun sedikit.
12. Wanita haram memakai seluar walaupun longgar termasuk di hadapan suami.
13. Lafaz صدق الله العظيم adalah bid’ah yang sesat.
14. Perempuan dilarang memandu kereta.
15. Suara wanita adalah aurat.
16. Waktu Imsak di Bulan Ramadhan adalah bid’ah yang sesat.


4. SEJARAH GERAKAN INI DI MALAYSIA

          Gerakan ini telah bermula di Malaysia semenjak tahun 1950 an lagi. Di antara tokoh yang menonjol dalam gerakan ini adalah seperti Sheikh Abu Bakar Asy’ari di Perlis dan Sheikh Ibrahim Al-Aqibi di Pulau Pinang.Dikatakan bahawa mereka ini adalah merupakan anak murid kepada Hasan Bandung dari gerakan Muhammadiyyah di Indonesia.Di Singapura gerakan ini dirintis oleh Syed Sheikh Al-Hadi dan Sheikh Tahir Jalaluddin melalui majalah al-Imam di ambang kurun ke 20. Di Melaka, atas nama Ansarul-Sunnah gerakan ini digerakkan oleh Ustaz Haji Mohammad Amin. Di Negeri Sembilan lahirnya Ustaz Abdul malik dan Ustaz Hashim Ghani.

          Pernah diadakan pertemuan antara ulamak di Negara ini dengan mereka, antaranya yang telah dihadiri oleh Sheikh Ghazali, Mufti Perak, Sheikh Abu Bakar Al-Baqir dan lainnya dengan tokoh mereka sehingga berakhir dengan kegagalan Sheikh Ibrahim Al-Aqibi menjawab beberapa soalan yang diajukan. Ini menyebabkan beliau jatuh dari kerusi dan meninggal kerananya.

          Sheikh Abdul Qadir Al-Mandili pernah menulis ktab berjudul “Sinar matahari buat penyuluh kesilapan Abu Bakar Asy’ari” yang telah dicetak di Mesir pada Muharram tahun 1379H.Pada tahun 1953, kitab “Senjata Syariah” telah ditulis oleh Abu Qaniah dan Abu Zahidah, yang telah ditashihkan oleh Sheikh Abdullah Fahim, Tuan Haji Ahmad Tuan Hussin Pokok Sena dan Haji Abdul Rahman bin Haji Abdullah Merbuk Kedah.

5. SEKILAS BERKAITAN BID’AH

          Bid’ah dari segi bahasa bermaksud memulakan sesuatu dan menciptanya tanpa contoh sebelumnya. Bid’ah adalah kata nama (isim) daripada “الإبتداع“ dengan makna “أنشأه وبدأه“ menciptakannya dan memulakannya.Juga “البدع والبديع“ dengan makna sesuatu yang pertama kali wujud. Dalam Al-Quran Surah Al-Ahqaf ayat 9, Allah menyebutkan :

قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًۭا مِّنَ ٱلرُّسُلِ
Aku bukanlah yang pertama di kalangan para rasul

Abu Nu’man meriwayatkan daripada Ibrahim bin Al-Junaid, katanya : Aku mendengar A-Shafie berkata :

          Bid’ah terbahagi kepada 2, iaitu Bid’ah Mahmudah dan Bid’ah Mazmumah. Apa yang sejajar dengan sunnah dikira terpuji dan apa yang bercanggah dengan as-sunnah dikira tercela.

          Dalam kitab Manaqib al-Shafie, al-Baihaqi meriwayatkan daripada beliau (al-Shafie) katanya ; perkara–perkara baru ada dua bentuk :

Pertama : Perkara baru yang diada-adakan itu bercanggah dengan ajaran al-Quran dan as-Sunnah atau athar atau ijmak. Inilah bid’ah yang sesat.

Kedua : Perkara baru yang baik dan tidak bercanggah dengan mana-mana perkara yang disebutkan (al-Quran, as-Sunnah, athar dan ijmak) maka ia tidak dicela.

           Dalam hal ini Saidina Umar pernah menyebutkan mengenai Solat Terawikh secara berjemaah pada Bulan Ramadhan dengan katanya ; .نِعْمَتُ البِدْعَةُ هذِهِ

          Ibnu Taimiyah menentang pendapat yang membahagikan bid’ah kepada Bid’ah Hasanah dan Bid’ah Dhalalah.Beliau menyatakan hujah-hujahnya dalam kitabnya, Iqtidha’ al-sirat al-Mustaqim. Pendapat inilah yang dipegang oleh Muhammad bin Abdul Wahhab, pengasas gerakan Wahhabi dan mereka yang sehaluan dengannya.

Walaubagaimanapun bukan sedikit ulamak yang membuat pembahagian seperti berikut. Antaranya adalah :

a. Imam Muslim, Imam Nasaie dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Jarir Bin Abdullah : 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي الشَّوَارِبِ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ عُمَيْرٍ عَنْ الْمُنْذِرِ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَعُمِلَ بِهَا كَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَمِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا لَا يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً فَعُمِلَ بِهَا كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئًا

          Sesiapa yang membuat sesuatu yang baik lalu diamalkan amalan tersebut, maka baginya pahala dan juga pahala seumpama orang yang melakukannya tanpa dikurangi pahalanya sedikitpun, dan sesiapa yang membuat sesuatu yang tidak baik lalu diamalkan amalan tersebut, maka baginya dosa dan juga dosaseumpama orang yang melakukannya selepasnya tanpa dikurangi dosanya sedikitpun.

Imam Nawawi mengatakan bahawa hadis ini menggesa Umat Islam agar merintis jalan-jalan kebaikan dan mempelopori sunnah-sunnah yang baik.

b. Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abu Juhaifah, katanya, Rasulullah saw bersabda :

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا إِسْرَائِيلُ عَنْ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كَانَ لَهُ أَجْرُهُ وَمِثْلُ أُجُورِهِمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهُ وَمِثْلُ أَوْزَارِهِمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئًا


           Sesiapa yang membuat sesuatu yang baik lalu diamalkan amalan tersebut selepasnya, maka baginya pahala dan juga pahala seumpama orang yang melakukannya tanpa dikurangi pahalanya sedikitpun, dan sesiapa yang membuat sesuatu yang tidak baik lalu diamalkan amalan tersebut selepasnya, maka baginya dosa dan juga dosaseumpama orang yang melakukannya tanpa dikurangi dosanya sedikitpun.

c. Ahmad, al-Bazzar dan al-tabarani dalam kitab al-Awsat meriwayatkan dengan sanad yang hasan daripada Huzaifah, katanya nabi bersabda :

حدثنا عمر بن حفص السدوسي قال : نا عاصم بن علي قال : نا أبي علي بن عاصم ، عن خالد الحذاء ، عن محمد بن سيرين ، عن أبي عبيدة بن حذيفة ، عن أبيه حذيفة قال : كنا عند النبي صلى الله عليه وسلم فقام علينا سائل فسكت القوم، ثم عاد فسأل ، فأعطاه بعض القوم خاتما أو شيئا ، فتتابع القوم ، وأعطوه ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم :  من سن سنة حسنة فاتبع عليها فله أجره ، ومثل أجور من تبعه عليها ، غير منتقص من أجورهم شيئا ، ومن استن سنة سيئة فاتبع عليها فعليه وزرها (1) ، ومثل وزر من اتبعه عليها ، غير منتقص من أوزارهم شيئا

          Sesiapa yang melakukan sunnah yang baik lalu sunnah itu diikuti orang maka baginya pahaladan pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa berkurang sedikitpun. Sesiapa yang melakukan sunnah yang buruk lalu sunnah itu diikuti orang maka baginya dosa dan dosa seperti orang yang mengikutnya tanpa berkurang sedikitpun.

6. KESIMPULAN

          Apa yang dibentangkan di atas adalah sebahagian daripada perbincangan ringkas ulamak berkaitan persoalan bida’ah yang menunjukkan ianya adalah merupakan persoalan khilafiyyah yang memerlukan kepada sikap keterbukaan daripada semua Umat Islam. Setiap mujtahid mempunyai pandangan dan ijtihad tersendiri dan tidak ada mana-mana golongan yang berhak memaksa pandangan mereka diterima pakai oleh semua Umat Islam.

          Walaubagaimanapun perbezaan dari sudut aqidah dan iktikad adalah merupakan perbezaan yang tidak seharusnya diberi ruang tolaransi keran ianya akan menentukan samada kita berada dalam kesesatan ataupun berada di landasan yang sebenar. Pendirian kita hendaklah menjurus kepada pegangan terhadap pandangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi titik sempadan kepada ketepatan pegangan kita terhadap ajaran Allah dan Rasulnya. Oleh yang demikian, semua pihak digesa untuk kembali menghayati ajaran Allah dan Rasul dengan mendasarkan segala pegangan terhadap ajaran Ahli sunnah Wal Jamaah. Semoga dengan ini kita dapat menyatukan Umat Islam demi mengelakkan sebarang bibit–bibit perpecahan yang nyata akan merugikan Umat Islam di negara ini.

7. PENUTUP

          Semoga dengan perbincangan ini akan dapat merungkaikan berbagai masalah yang membelenggu Umat Islam di negara ini.

Disediakan oleh :

DEWAN ULAMAK PAS NEGERI PERAK.





18 comments:

  1. Penulisan yang kurang baik!Tak ada nilai ilmiah langsung!

    ReplyDelete
    Replies
    1. taksub mazhab la PAS nie..imam yg lain pon ahlul sunnah jgk..

      Delete
  2. Tokoh wahabi yang pernah menjadi mufti di sebuah negeri itu juga pernah menafikan beliau adalah Wahabi. Bagaimana tuan?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Pertama sekali ana singing ucapkan tahniah kepada DUPP kerana menyiarkan satu ilmu, iaitu ilmu fitnah. Kedua ialah mengutip maklumat dari golongan yg sememangnya amat memusuhi pendukung manhaj salafi, iaitu dari Syiah dan Tareqah yang sesat. Ketiga, jika DUPP merasakan perkara ini adalah bahaya dan merosakkan umat islam dinegara ini, mohon bertemulah dengan dua pemimpin kita iaitu Tn.Guru Haji Hadi dan Tn.Guru Haji Nik Aziz sendiri serta bertanyakanlah, adakah benar? . Ana pasti jawapan yg diberikan oleh tokoh pimpinan kita itu ialah berlainan dengan apa yang DUPP siarkan ini. Dan terakhir sekali, jika benar2 DUPP mahukan penjelasan,maka anjurkanlah satu forum berdialog bersama pendokong manhaj salafi agar kita tidak tersalah dalam menilai sesuatu perkara supaya DUPP tidak dipandang LEKEH! ..wassalam...

    ReplyDelete
  4. wahabi menggelarkan dirinya sebgai salafi sedangkan salafi yg sebenar tidak berpegang dengan ayat-ayat mutasyabihat secara zahir sehingga sampai ke peringkat menyamakan Allah dengan makhluk (Musyabbihah Mujassimah). Contohnya :

    Allah duduk di atas Kursi atau duduk di atas arasy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.youtube.com/watch?v=rhgHmhQ9htU

      Delete
  5. Apa kata salafi of perak buat satu forum jemput kedua2 berkenaan yg saudara sebut n panggil sorang je syeikh nuruddin albanjari untuk berdialog.lepas tu rakamkan bg semua org tengk ataupun wat live telecast...jgn pulak yg dh berlaku dialog antara sunnah n wahabi di kelantan ,dh teruk kena belasah puak wahabi ni ,lepas tu mengharamkan pulak siapa2 yg publishkan rakaman...mcm2 puak wahabi.tariqat sesat..??pergi tanya syeikh murtadha matan mufti n9.hentam wahabi suruh tanya tgna...hentam tariqat tak reti pulak nk tanya org ahli tariqat...ni yg dikatakan wahabi kesian...bg yg kata tkde ilmiah langsung tu pekak ke buta..kalau pekak tu pekak hati tak mahu terima kebenaran, taksub tak tentu pasal ..kalau buta ,buta pandangan yg tak baca habis...wahabi wajib dibanteras kalau tk, akan jd extremis pd negara kita... ni dua syiah n wahabi jika ada pd negara kita...maka punahlah...hidup DUPP menentang kemungkaran

    ReplyDelete
  6. elok adakan perbincangan antara tokoh2 yang berkaitan..sebagai pedoman untuk kita sama2 memahami islam dengan lebih baik..mentafsif sesuatu kata dengan bahasa yang mudah difahami,bukankah lebih baik?..tg haji hadi juga pernah bacakan tentang hadis 'Allah bersemayam di langit'...tapi pastinya itu hanya terjemahan,,yg tak mungkin sama dengan apa sahaja langit yang kita mampu bayangkan..

    ReplyDelete
  7. Tahniah dewan ulamak pas Perak. Seperti biasa bila didedahkan kebenaran pasti ada yang terasa bahangnya.

    Jadi untuk tutup kebenaran tersebut. Cukup dengan kata ini FITNAH.

    Tetapi pejuang kebenaran akan terus mendedahkan kebenaran tersebut. ^_^

    ReplyDelete
  8. WAHHABI SUATU MISTERI? WAHHABI SUATU LANJUTAN MAZHAB HANBALI? WAHHABI TIDAK SESUAI DI MALAYSIA?
    (1) WAHHABI ITU MAZHAB HANBALI?

    Ada pihak menyangka bahawa puak Wahhabi itu adalah lanjutan daripada mazhab Hanbali. Soalnya, kenapa ada di kalangan ulama besar dalam mazhab Hanbali sendiri turut menyanggah puak Wahhabi dan tokoh-tokoh rujukan mereka? Jawabnya, kerana tokoh-tokoh tersebut menganut fahaman kufur tajsim dan tashbih dan kerana mereka menyalahi beberapa perkara ijmak. Oleh itu, sebelum kemunculan Ibn Taymiyyah (w. 728 H) dan pergerakan Wahhabi lagi mereka secara umumnya telah digelar sebagai mujassimah mushabbihah.

    Antara tokoh mujassimah mushabbihah yang bermazhab fiqh Hanbali atau yang mendakwa bermazhab fiqh Hanbali ialah Abu ^Abdillah ibn Hamid, Abu Ya^la, Ibn al-Zaghuni, Ibn Taymiyyah al-Harrani, Ibnul-Qayyim al-Jawziyyah, pentaqlid Ibn Taymiyyah Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab al-Najdi pengasas ajaran Wahhabi dan pengikutnya yang digelar al-Wahhabiyyah atau al-Qarniyyah.


    Sebahagian Senarai Ulama Mazhab Hanbali Yang Menyanggah Mujassimah Mushabbihah

    1. Al-Imam al-Hafiz al-Mufassir Abul-Farj ^Abdr-Rahman ibn al-Jawzi al-Hanbali (w. 597 H) menyanggah mujassimah mushabbihah seperti Abu ^Abdillah ibn Hamid, Abu Ya^la dan Ibn al-Zaghuni yang menyelinap dalam institusi mazhab Hanbali melalui kitab beliau:
    · Daf^ Shubahit-Tashbih bi-Akuffit-Tanzih fir-Radd ^alal-Mujassimah wal-Mushabbihah
    · Al-Bazul-Ashhab al-Munqid ^ala Mukhalifil-Madhhab.
    2. Al-Qadi Ahmad ibn ^Umar al-Maqdisi al-Hanbali. Penglibatan beliau dalam menyanggah Ibn Taymiyyah dapat dilihat dalam kitab ^Uyunut-Tawarikh oleh al-Mu’arrikh Ibn Shakir al-Kutbi (w. 764 H) dan Najmul-Muhtadi wa Rajamul-Mu^tadi oleh al-Mu’arrikh al-Faqih al-Mutakallim al-Fakhr Ibnul-Mu^allim al-Qurashi (w. 725 H).
    3. Qadi Qudah al-Madinah al-Munawwarah Abu ^AbdiLlah Muhammad ibn Musallam ibn Malik al-Salihi al-Hanbali (w. 726 H)
    4. Al-Hafiz ^Abdur-Rahman ibn Ahmad yang dikenali dengan nama Ibn Rajab al-Hanbali (w. 795 H) menyanggah pendapat Ibn Taymiyyah menyalahi ijmak berkenaan talak tiga sekaligus melalui kitab beliau:
    · Bayan Mushkilil-Ahadith al-Waridah fi annat-Talaqath-Thalath Wahidah
    5. Al-Shaykh Sulayman ibn ^Abdil-Wahhab al-Hanbali saudara Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab al-Najdi pengasas al-Wahhabiyyah menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Sawa^iq al-Ilahiyyah fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    · Faslul-Khitab fir-Radd ^ala Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab
    6. Al-Shaykh Abul-^Awn Shamsud-Din Muhammad ibn Ahmad ibn Salim yang dikenali sebagai Ibn Safarini al-Nabulusi al-Hanbali (w. 1188 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Ajwibatun-Najdiyyah ^an al-As’ilatin-Najdiyyah
    7. Al-Shaykh ^Abdullah ibn Awdah yang digelar sebagai Sufan al-Qadumi al-Hanbali (w. 1331 H) seorang alim bermazhab Hanbali di Hijaz dan Syam. Beliau menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Rihlatul-Hijaziyyah war-Riyad al-Unsiyyah fil-Hawadith wal-Masa’il
    · Al-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    8. Al-Mufti Mustafa ibn al-Shaykh Ahmad ibn Hasan al-Shati al-Dimashqi al-Hanbali yang pernah menjawat sebagai Qadi di Dawma (w. 1348 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Risalatun fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    · Al-Nuqulush-Shar^iyyah fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    9. Al-Mufti Ahmad ibn Hasan al-Shati al-Dimashqi al-Hanbali menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    10. Al-Shaykh Muhammad ibn ^Abdir-Rahman al-Hanbali menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Tahakkumul-Muqallidin bi-man Idd^a Tajdidad-Din
    11. Al-Shaykh Ibn ^Abdir-Razzaq al-Hanbali menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam masalah ziarah kubur Nabi Muhammad melalui kitab beliau:
    · Al-Jawabat fiz-Ziyarah
    12. Al-Shaykh ^Abdul-Muhsin al-Ashqiri al-Hanbali Mufti di al-Zubayr, Basrah menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam masalah ziarah dan tawasul dengan para nabi dan solihin melalui kitab beliau:
    · Al-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    13. Al-Shaykh ^Afifud-Din ibn ^Abdillah ibn Dawud al-Hanbali menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · al-Sawa^iq war-Ru^ud

    ReplyDelete
  9. (2) WAHHABI ITU BENAR TETAPI TIDAK SESUAI DI MALAYSIA?

    Ada pihak yang mendakwa bahawa ajaran dan fahaman Wahhabi tidak sesuai di Malaysia meskipun ajaran Wahhabi itu benar. Soalnya, adakah benar ajaran Wahhabi itu hanya tidak sesuai di Malaysia? Adakah betul ajaran Wahhabi itu suatu ajaran yang benar? Jawabnya, ajaran Wahhabi itu bukan hanya tidak sesuai di Malaysia sahaja, bahkan tidak sesuai di mana-mana tempat pun di dunia ini!! Ajaran Wahhabi juga bukan suatu ajaran yang benar kerana seluruh tokoh besar ulama empat mazhab menolak aqidah kufur tajsim yang merupakan salah satu ajaran dan fahaman sesat Wahhabi.

    Setelah sebahagian ulama mazhab Hanbali disenaraikan di atas, berikut pula adalah sebahagian senarai ulama mazhab Shafi^i (ramai di dunia Arab seperti Mesir, Hijaz, Syam, Somalia, Habsyah dan Yaman juga di Asia Tenggara dan lain-lain), Maliki (ramai di dunia Arab seperti di Hijaz, Iraq, Mesir, Sudan, Libya, Tunisia, Nigeria dan Maghribi dan lain-lain) dan Hanafi (ramai di dunia Arab seperti Hijaz, Syam, Mesir dan Iraq juga ramai di Turki, Afghanistan, Pakistan, India dan China dan lain-lain) yang menolak aqidah tajsim dan tashbih serta beberapa perkara sesat yang lain yang dibawa oleh puak mujassimah mushabbihah sebelum zaman al-Mujassim Ibn Taymiyyah sehingga zaman kewujudan al-Mujassimah al-Wahhabiyyah.

    ReplyDelete
  10. Sebahagian Senarai Ulama Mazhab Shafi^i Yang Menyanggah Mujassimah Mushabbihah

    1. Sultanul-^Ulama’ ^Izzud-Din ^Abdul-^Aziz ibn ^Abdis-Salam al-Sulami (w. 660 H) menyanggah puak mujassimah yang berselindung di sebalik slogan aqidah Salaf dan aqidah al-Imam Ahmad ibn Hanbal dalam kitab beliau:
    · Al-Milhah fi I^tiqad Ahlil-Haqq
    · Al-Radd ^alal-Mubtadi^ah wal-Hashwiyyah
    2. Al-Qadi al-Mufassir Badrud-Din Muhammad ibn Ibrahim ibn Jama^ah al-Shafi^i (w. 733 H)
    3. Al-Shaykh al-Faqih Nurud-Din ^Ali ibn Ya^qub al-Bakri al-Shafi^i (w. 724 H)
    4. Al-Shaykh Kamalud-Din Muhammad ibn Abil-Hasan ^Ali al-Siraj al-Rifa^i al-Qurashi al-Shafi^i menyanggah Ibn Taymiyyah melalui kitab beliau:
    · Tuffahul-Arwah wa Fattahul-Arbah
    5. Al-Shaykh al-Faqih Shamsud-Din Muhammad ibn ^Adlan al-Shafi^i (w. 749 H). Beliau pernah berkata: “Sesungguhnya Ibn Taymiyyah berkata: “Sesungguhnya Allah di atas Arasy dengan sifat atas yang hakiki dan sesungguhnya Allah berkata-kata dengan suatu huruf dan suatu suara”.”.
    6. Al-Imam al-Hafiz al-Mujtahid Taqiyyud-Din al-Subki al-Shafi^i (w. 756 H) menyanggah al-Mujassim Ibn Taymiyyah al-Harrani dalam pelbagai masalah melalui kitab-kitab beliau:
    · Al-I^tibar bi-Baqa’il-Jannah wan-Nar
    · Al-Durratul-Madiyyah fir-Radd ^ala Ibn Taymiyyah
    · Shifa’us-Saqam fi Ziyarah Khayril-Anam
    · Al-Nazarul-Muhaqqaq fil-Halaf bit-Talaqil-Mu^allaq
    · Naqdul-Ijtima^ wal-Iftiraq fi masa’ilil-Ayman wat-Talaq
    · Al-Tahqiq fi Mas’alatit-Ta^liq
    · Raf^ush-Shiqaq ^an Mas’alatit-Talaq
    7. Al-Qadi Safiyud-Din al-Hindi al-Shafi^i (w. 715 H)
    8. Al-Muhaddith al-Mufassir al-Usuli al-Faqih Muhammad ibn ^Umar ibn Makki yang dikenali sebagai Ibn al-Murahhil al-Shafi^i (w. 716 H)
    9. Al-Faqih al-Muhaddith ^Ali ibn Muhammad al-Baji al-Shafi^i (w. 714 H) pernah berdebat dengan Ibn Taymiyyah di empat belas tempat dan beliau mengalahkannya.
    10. Al-Mu’arrikh al-Faqih al-Mutakallim al-Fakhr Ibnul-Mu^allim al-Qurashi al-Shafi^i (w. 725 H) menyanggah Ibn Taymiyyah melalui kitabnya:
    · Najmul-Muhtadi wa Rajmul-Mu^tadi
    11. Al-Qadi al-Shaykh Kamalud-Din ibn al-Zamlakani al-Shafi^i (w. 727 H) berdebat dengan Ibn Taymiyyah dengan dua risalah iaitu pertama dalam masalah talak tiga sekaligus dan kedua dalam masalah ziarah.
    12. Al-Shaykh Shihabud-Din Ahmad ibn Yahya al-Kilabi al-Halabi yang dikenali sebagai Ibn Jahbal al-Shafi^i (w. 733 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam tulisan beliau:
    · Risalatun fi Nafyil-Jihah
    13. Al-Faqih al-Muhaddith Jalalud-Din Muhammad al-Qazwini al-Shafi^i (w. 739 H)
    14. Al-Hafiz al-Dhahabi al-Shafi^i (w. 748 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam dua tulisan beliau:
    · Bayan Zaghlil-^Ilm wat-Talab
    · Al-Nasihat al-Dhahabiyyah
    15. Al-Hafiz al-Faqih al-Usuli Abu Sa^id Khalil Salahud-Din al-^Ala’i al-Shafi^i (w. 761 H) mencela Ibn Taymiyyah dalam kitab Dhakh’irul-Qasr fi Tarajum Nubala’il-^Asr oleh Ibn Tulun di halaman 32 - 33. Al-Hafiz al-^Ala’I juga menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Ahadith Ziayarah Qabrin-Nabi
    16. Al-Faqih al-Shaykh Tajud-Din al-Subki al-Shafi^i (w. 771 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Tabaqatush-Shafi^iyyatil-Kubra
    17. Al-Hafiz Ibn Hajar al-^Asqalani al-Shafi^i (w. 852 H) mendedahkan pandangan ulama terhadap kesesatan Ibn Taymiyyah dan beliau sendiri menyanggah penyelewengan Ibn Taymiyyan melalui kitab-kitab beliau:
    · Al-Durarul-Kaminah fi A^yanil-Mi’atith-Thaminah
    · Lisanul-Mizan
    · Fathul-Bari Sharh Sahih al-Bukhari
    · Al-Isharah bi-Turuq Hadithiz-Ziyarah
    · Al-Ajwibatul-Mardiyyah fir-Radd ^alal-As’ilatil-Makkiyyah
    18. Al-Faqih al-Mu’arrikh Ibn Qadi Shuhbah al-Shafi^i (w. 851 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Tarikh Ibn Qadi Shuhbah
    19. Al-Faqih al-Shaykh Taqiyyud-Din Abu Bakr al-Hisni al-Shafi^i (w. 826 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan mendedahkan kesepakatan ulama empat mazhab sezaman di atas kekufuran Ibn Taymiyyah melalui kitab beliau:
    · Daf^ Shubah Man Shabbaha wa Tamarrad wa Nasaba Dhalika ilal-Imam Ahmad
    20. Al-Hafiz al-Sakhawi al-Shafi^i (w. 902 H) menyanggah Ibn Taymiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-I^lan bit-Tawbikh li-man Dhammat-Tarikh

    ReplyDelete
  11. 21. Al-Shaykh Ibn Hajar al-Haytami al-Shafi^i (w. 974 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Fatawal-Hadithiyyah
    · Al-Jawharul-Munazzam fi Ziyaratil-Qabril-Mu^azzam
    22. Al-Shaykh ^Abdur-Ra’uf al-Munawi al-Shafi^i (w. 1031 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Sharhush-Shama’il lit-Tirmidhi
    23. Al-Muhaddith Muhammad ibn ^Ali ibn ^Illan al-Siddiqi al-Makki al-Shafi^i (w. 1057 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Mubarridul-Mubki fi Raddis-Sarimil-Munki
    24. Al-Shaykh ^Abdullah ibn ^Abdul-Latif al-Shafi^i pernah menjadi guru kepada pengasas Wahhabiyyah Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab. Beliau telah menyanggah Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab melalui kitab beliau:
    · Tajrid Sayfil-Jihad li-Muda^il-Ijtihad
    25. Al-Shaykh Muhammad ibn Sulayman al-Kurdi al-Shafi^i pernah menjadi guru kepada pengasas Wahhabiyyah Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab. Beliau menyanggah Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab dalam kitab beliau:
    · Al-Radd ^ala Muhammad ibn ^Abdil-Wahhab
    26. Al-Mufti al-Sayyid Ahmad ibn Zayni Dahlan al-Shafi^i (w. 1304 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam melalui kitab beliau:
    · Al-Durarus-Sunniyyah fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    · Fitnatul-Wahhabiyyah
    27. Al-^Allamah Barakat al-Ahmadi al-Makki al-Shafi^i menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Raddun ^ala Ibn ^Abdil-Wahhab
    28. Al-Shaykh Muhammad Salih al-Zamzami al-Shafi^i imam di Maqam Ibrahim di Mekah
    · Al-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    29. Al-^Allamah al-Sayyid Yusuf al-Batah al-Ahdal al-Zabidi al-Makki al-Shafi^i (w. 1246 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Risalatun fi Jawazil-Istighathah wat-Tawassul
    30. Al-Shaykh Zaynul-^Abidin ibn Muhammad al-Fatani mendedahkan dan menolak kesesatan puak mujassimah di zaman beliau dalam kitab beliau:
    · Irshadul-^Ibad ila Sabilir-Rashad

    ReplyDelete
  12. 31. Al-Shaykh Ahmad Khatib ibn ^Abdul-Latif al-Minankabawi imam mazhab Shafi^i di Masjidil-Haram menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Khattul-Mardiyyah fi Radd Shubhah Man Qal bi-Bid^atit-Talaffiz bin-Niyyah
    32. Al-Shaykh Hasanud-Din ibn Muhammad Ma^sum ibn Abi Bakr al-Dali al-Jawi al-Shafi^i menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Qutufatus-Sunniyyah li-Man^ Ba^d ma fil-Fawa’idil-^Aliyyah
    33. Al-Musnid al-Habib al-Sayyid Abul-Ashbal Salim ibn Husayn ibn Jindan al-Indunisi al-Shafi^i (w. 1389 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Khulasatul-Kafiyah fil-Asanidil-^Aliyah
    34. Al-Faqih al-Habib al-Sayyid ^Alawi ibn Tahir al-Haddad al-Hadrami al-Shafi^i Mufti Negeri Johor mendedahkan kesesatan puak al-Wahhabiyyah yang digelar Kaum Muda dalam kitab beliau:
    · Fatwa Mufti Kerajaan Negeri Johor
    35. Al-^Allamah al-Habib al-Sayyid ^Alawi ibn Ahmad al-Haddad al-Shafi^i (w. 1222 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Sayful-Batir li-^Unuqil-Munkir ^alal-Akabir
    · Misbahul-Anam wa Jila’uz-Zalam fi Radd Shubahil-Bid^iyyil-Najdiyyillati Adalla bi-hal-^Awam
    36. Al-Shaykh Salamah al-^Azami al-Quda^i al-Misri al-Shafi^i menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Furqanul-Qur’an bayn Sifatil-Khaliq wa Sifatil-Akwan. Dalam kitab ini beliau menyanggah aqidah tajsim Ibn Taymiyyah dan al-Wahhabiyyah.
    · Al-Barahinus-Sati^ah fi Radd Ba^dil-Bida^ish-Sha’i^ah
    · Maqalat fi Jaridatil-Muslim (al-Misriyyah)
    · Risalatun fi Ta’yid Madhhabis-Sufiyyah war-Radd ^alal-Mu^taridin ^alayhim
    37. Al-Shaykh Ahmad ibn ^Ali al-Basri al-Qabbani al-Shafi^i menyanggah puak al-Wahhabiyyah dengan kitab beliau:
    · Faslul-Khitab fi Radd Dalalat Ibn ^Abdil-Wahhab
    38. Al-Shaykh ^Uthman ibn al-^Umari al-^Aqili al-Shafi^I menyanggah puak al-Wahhabiyyah dengan kitab beliau:
    · Risalatun fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    39. Al-Shaykh al-Kiyahi Ihsan ibn Muhammad Dahlan al-Jamfasi al-Kadiri al-Indunisi al-Shafi^i menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Sirajut-Talibin ^ala Minhajil-^Abidin ila Jannah Rabbil-^Alamin
    40. Al-Shaykh al-Kiyahi Sirajud-Din ^Abbas al-Indunisi al-Shafi^i (w. 1401 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · I^tiqad Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah
    · Arba^inil-Masa’il-Diniyyah: Empat Puluh Masalah Agama
    41. Al-Shaykh al-Kiyahi ^Ali Ma^sum al-Jukjawi al-Shafi^i (w. 1410 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Hujjah Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah
    42. Al-Shaykh al-Kiyahi Ahmad ^Abdul-Halim al-Qindili al-Indunisi al-Shafi^i menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · ^Aqa’id Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah
    43. Al-Shaykh al-Kiyahi Ahmad Makki ^Abdullah Mahfuz al-Indunisi al-Shafi^i menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Hisnus-Sunnah wal-Jama^ah fi Ma^rifah Firaq Ahlil-Bida^
    44. Al-Shaykh al-Kiyahi Muhammad Shafi^I Hadhami ibn Muhammad Salih Ra’idi al-Indunisi Ketua Umum Majlis Ulama Indonesia, Jakarta (1990 – 2000 R) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Tawdihul-Adillah
    45. Al-Hafiz al-Muhaddith al-Zahid al-Shaykh ^Abdullah ibn Muhammad al-Harari al-Abdari al-Shaybi al-Rifa^i al-Shafi^i (w. 1429 H) mufti di Harar, Habsyah menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah dalam kitab-kitab beliau seperti:
    · Al-Maqalatus-Sunniyyah fi Kashf Dalalat Ahmad ibn Taymiyyah
    · Sarihul-Bayan fir-Radd ^ala Man Khalafal-Qur’an
    · Al-Tahdhirush-Shar^iyyil-Wajib
    . Bughyatut-Talib

    ReplyDelete
  13. Sebahagian Senarai Ulama Mazhab Maliki Yang Menyanggah Mujassimah Mushabbihah

    1. Al-Qadi Muhammad ibn Abi Bakr al-Maliki
    2. Al-Faqih al-Mutakallim al-Sufi al-Shaykh Tajud-Din Ahmad ibn ^Ata’iLlah al-Iskandari al-Shadhili (w. 709 H)
    3. Qadi Qudah al-Malikiyyah ^Ali ibn Makhluf (w. 718 H). Beliau pernah berkata: “Ibn Taymiyyah berkata dengan aqidah tajsim dan di sisi kami barangsiapa yang berpegang dengan iktikad ini telah kafir dan wajib dibunuh”.
    4. Al-Faqih al-Rahhalah Ibn Battutah (w. 779 H) mendedahkan kesesatan Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Rihlah Ibn Battutah
    5. Al-Hafiz Waliyyud-Din Abu Zur^ah Ahmad ibn ^Abdur-Rahim al-^Iraqi al-Maliki (w. 826 H) menyanggah Ibn Taymiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Ajwibatul-Mardiyyah fir-Radd ^alal-As’ilatil-Makkiyyah
    6. Al-Shaykh ^Umar ibn Abil-Yaman al-Lakhmi al-Fakihi al-Maliki (w. 734 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dengan kitab beliau:
    · Al-Tuhfatul-Mukhtarah fir-Radd ^ala Munkiriz-Ziyarah
    7. Al-Shaykh ^Isa al-Zawawi al-Maliki (w. 743 H) menyanggah Ibn Taymiyyah melalui kitab beliau:
    · Risalatun fi Mas’alatit-Talaq
    8. Shaykh Ifriqiya Abu ^Abdullah ibn ^Arafah al-Tunisi al-Maliki (w. 803 H)
    9. Al-Shaykh Ahmad Zaruq al-Fasi al-Maliki (w. 899 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dengan kitab beliau:
    · Sharh Hizbil-Bahr
    10. Al-Shaykh Muhammad al-Razqani al-Maliki (w. 1122 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Sharhul-Mawahibil-Laduniyyah
    11. Al-Shaykh Idris ibn Ahmad al-Wazani al-Fasi al-Maliki (dilahirkan pada 1272 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Nashrut-Tayyib ^ala Sharhish-Shaykh al-Tayyib
    12. Mufti al-Madinah al-Munawwarah al-Shaykh al-Muhaddith Muhammad al-Khadir al-Shanqiti al-Maliki (w. 1353 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Luzumut-Talaqith-Thalath Daf^ahu bi-ma la Yastati^ul-^Alim Daf^ahu
    · Qam^ Ahliz-Zaygh wal-Ilhad ^anit-Ta^n fi Taqlid A’immatil-Ijtihad
    13. ^Alim Makkah Muhammad al-^Arabi al-Tabban al-Maliki (w. 1390 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Bara’atul-Ash^ariyyin min ^Aqa’idil-Mukhalifin
    14. Al-Hafiz al-Mujtahid al-Shaykh al-Sayyid Ahmad ibn al-Siddiq al-Ghumari al-Maghribi al-Maliki (w. 1380 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah dalam kitab-kitab beliau seperti:
    · Hidayatus-Sughara’
    · Al-Qawlul-Jali
    · Ihya’ul-Maqbur min Adillah Istihbab Bina’il-Masajid wal-Qubab ^alal-Qubur
    15. Al-Muhaddith al-Shaykh al-Sayyid ^Abdullah ibn al-Siddiq al-Ghumari al-Maghribi al-Maliki (w. 1413 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah melalui kitab-kitab beliau seperti:
    · Itqanus-Sin^ah fi Tahqiq Ma^nal-Bid^ah
    · Al-Subhus-Safir fi Tahqiq Salatil-Musafir
    · Al-Rasa’ilul-Ghumariyyah
    16. Al-Shaykh al-Mashraqi al-Jaza’iri al-Maliki menyanggah al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Izharul-^Uquq min-man Mana^at-Tawassul bin-Nabi wal-Waliyyis-Saduq
    17. Shaykhul-Islam di Tunisia al-Shaykh Isma^il al-Tamimi al-Maliki (w. 1248 H) menyanggah al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Radd ^ala Ibn ^Abdil-Wahhab
    18. Al-Shaykh Ahmad al-Sawi al-Maliki menolak puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Hashiyatus-Sawi ^ala Tafsiril-Jalalayn
    19. Al-Shaykh Ibrahim ibn ^Abdil-Qadir al-Tarabulusi al-Riyahi al-Tunisi al-Maliki (w. 1266 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    20. Al-Shaykh Muhammad al-Sa^di al-Maliki menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Risalatul-Mardiyyah fir-Radd ^ala Man Munkiriz-Ziyaratil-Muhammadiyyah
    21. Al-Shaykh Yusuf ibn Ahmad al-Dijwi al-Azhari al-Maliki (w. 1365 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab-kitab beliau:
    · Risalatun fi Tasarrufil-Awliya’
    · Al-Maqalat
    22. Al-Shaykh ^Ali ibn Muhammad al-Mayli al-Jamali al-Tunisi al-Maghribi al-Maliki menyanggah aqidah tajsim puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Suyuful-Mashraqiyyah li-Qat^ A^naqil-Qa’ilin bil-Jihah wal-Jismiyyah
    23. Al-Shaykh ^Abdul-^Aziz al-Qurashi al-^Alji al-Ahsa’i al-Maliki menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui tulisan beliau:
    · Qasidatun fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah

    ReplyDelete
  14. Senarai Ulama Mazhab Hanafi Yang Menyanggah Mujassimah Mushabbihah

    1. Al-Qadi Muhammad ibn al-Hariri al-Ansari al-Hanafi
    2. Qadil-Qudah di Mesir al-Shaykh Ahmad ibn Ibrahim al-Saruji al-Hanafi (w. 710 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dengan kitab beliau:
    · I^tiradat ^ala Ibn Taymiyyah fi ^Ilmil-Kalam
    3. Al-Shaykh Ahmad ibn ^Uthman al-Turkamani al-Juzjani al-Hanafi (w. 744 H) menyanggah Ibn Taymiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Abhathul-Jaliyyah fir-Radd ^ala Ibn Taymiyyah
    4. Al-^Allamah al-Shaykh ^Ala’ud-Din al-Bukhari al-Hanafi (w. 841 H) mengkafirkan Ibn Taymiyyah dan mengkafirkan sesiapa yang menamakannya sebagai Shaykhul-Islam dalam keadaan mengetahui kekufurannya. Ini telah disebut oleh al-Hafiz al-Sakhawi dalam kitab beliau al-Daw’ul-Lami^.
    5. Al-Shaykh Muhammad ibn Ahmad Hamidid-Din al-Farghani al-Dimashqi al-Hanafi (w. 867 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dengan kitab beliau:
    · Al-Radd ^ala Ibn Taymiyyah fil-I^tiqad
    6. Al-Qadi al-Bayadi al-Hanafi (w. 1098 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam kitab beliau:
    · Isharatul-Maram min ^Ibaratil-Imam
    7. Al-Shaykh al-Mulla ^Ali al-Qari al-Hanafi (w. 1014 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dengan kitab beliau:
    · Sharhushi-Shifa lil-Qadi ^Iyad
    8. Al-Shaykh Ahmad al-Khafaji al-Misri al-Hanafi (w. 1069 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dengan kitab beliau:
    · Sharhushi-Shifa lil-Qadi ^Iyad
    9. Al-Shaykh ^Abdul-Ghani al-Nabulusi al-Dimashqi al-Hanafi (w. 1143 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dalam banyak kitab beliau.
    10. Al-Shaykh Muhammad Bakhit al-Muti^i al-Hanafi pernah menjadi mufti di Mesir (w. 1354 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan al-Wahhabiyyah dengan kitab beliau:
    · Tathirul-Fu’ad min Danasil-I^tiqad
    11. Al-^Allamh al-Shaykh Muhammad Zahid al-Kawthari al-Hanafi (w. 1371 H) menyanggah Ibn Taymiyyah dan puak al-Wahhabiyyah melalui kitab-kitab beliau seperti:
    · Kitab Maqalatil-Kawthari
    · Al-Ta^aqqubul-Hathith li-ma Yanfi-hi Ibn Taymiyyah minal-Hadith
    · Al-Buhuthul-Wafiyyah fi Mufradat Ibn Taymiyyah
    · Al-Ishfaq ^ala Ahkamit-Talaq
    · Tahdhirul-Khalaf min Makhazi Ad^iya’is-Salaf
    · Muhiqqul-Taqawwul fi Mas’alatit-Tawassul
    12. Al-Shaykh Nu^man ibn Mahmud Khayrid-Din yang dikenali sebagai Ibn al-Alusi al-Baghdadi al-Hanafi (w. 1317 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Ajwibatun-Nu^maniyyah ^anil-As’ilah al-Hindiyyah fil-^Aqa’id
    13. Al-Faqih al-Shaykh ^Ata al-Kasam al-Dimashqi al-Hanafi menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Aqwalul-Mardiyyah fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    14. Al-Muhaddith al-Shaykh Tahir Sunbul al-Hanafi menyanggah puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Al-Intisar lil-Awliya’il-Abrar
    15. Al-Shaykh Muhammad al-Nafilati al-Hanafi mufti di al-Quds al-Sharif (masih hidup pada tahun 1315 H) menyanggah al-Wahhabiyyah dengan kitab beliau:
    · Al-Tahriratur-Ra'iqah
    16. Al-Shaykh HamduLlah al-Dajiwi al-Hindi al-Hanafi menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-Basa’ir li-Munkiri al-Tawassul bi-Ahlil-Maqabir
    17. Al-Shaykh ^Abdullah ibn Ibrahim al-Miraghni al-Hanafi yang mendiami Ta’if menyanggah al-Wahhabiyyah dengan kitab beliau:
    · Tahridul-Aghniya’ ^alal-Istighathah bil-Anbiya’ wal-Awliya’
    18. Al-Shaykh Dawud ibn Sulayman al-Baghdadi al-Naqshabandi al-Hanafi (w. 1299 H) menyanggah puak al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Sulhul-Ikhwan fir-Radd ^ala Man Qal ^alal-Muslimin bish-Shirk wal-Kufran
    · Al-Mihnatul-Wahbiyyah fir-Radd ^alal-Wahhabiyyah
    19. Al-Shaykh Muhammad Amin yang lebih dikenali sebagai Ibn ^Abidin al-Dimashqi al-Hanafi menolak puak al-Wahhabiyyah dalam kitab beliau:
    · Raddul-Muhtar ^alad-Durril-Mukhtar
    20. Al-Shaykh ^Abdur-Rahman al-Hindi al-Dilhi al-Hanafi menyanggah al-Wahhabiyyah dengan kitab beliau:
    · Rawdul-Majal fir-Radd ^ala Ahlid-Dalal
    21. Al-Shaykh Ahmad ibn ^Abdil-Ahad al-Faruqi al-Naqshabandi al-Hanafi menyanggah al-Wahhabiyyah melalui kitab beliau:
    · Al-^Aqa’idut-Tis^

    ReplyDelete
  15. 3) WAHHABI SUATU PERKARA KHILAFIYYAH?

    Perkara khilafiyyah ialah perkara yang menjadi perselisihan pendapat di antara ulama mujtahidin seperti perselisihan di antara empat imam mazhab yang utama. Khilafiyyah seperti ini suatu yang dibenarkan kerana berlaku dalam lingkungan perkara furu^iyyah (cabangan) dan ­ijtihad ulama mujtahidin. Manakala tiada seorang tokoh pun di kalangan Wahhabiyyah yang bertaraf mujtahid. Oleh itu, jika ada yang mendakwa bahawa Wahhabi ialah puak yang tidak bermazhab Shafi^i seperti tidak membaca qunut solat Subuh dan menghukum amalan tersebut sebagai bidaah, maka takrifan ini tidak tepat. Kenapa? Kerana seluruh tokoh besar selain mazhab Shafi^i iaitu mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali yang tidak mengamalkan qunut itu pun turut menolak puak Wahhabi seperti senarai di atas. Ini menunjukkan bahawa perselisihan Wahhabi bukan setakat dengan mazhab Shafi^i sahaja. Malah, mereka berselisih pendapat dengan empat mazhab yang muktabar. Bahkan, sebenarnya puak Wahhabi menyalahi ijmak ulama Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah dalam perkara aqidah dan syariat. Maknanya, persoalan Wahhabi tidak wajar dianggap perkara khilafiyyah, bahkan, sewajarnya Wahhabi ini dianggap telah mencarik ijmak.

    Antara perkara aqidah yang telah diijmakkan dan puak Wahhabi menyalahinya ialah aqidah bahawa Allah ada tanpa bertempat. Puak Wahhabi beranggapan bahawa kewujudan Allah mesti bertempat kerana bagi mereka sesuatu yang tidak bertempat ada suatu yang tiada. Maha suci Allah… Ini suatu kesesatan dan kekufuran yang nyata!!!

    ReplyDelete
  16. (4) WAHHABI SUATU MISTERI?

    Tulisan ini tidak mampu menyenaraikan semua tokoh yang menyanggah puak mujassimah kerana sangat ramai ulama Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah terutama daripada kalangan empat mazhab Hanafi, Maliki, Shafi^i dan tokoh-tokoh utama mazhab Hanbali yang menyanggah puak mujassimah mushabbihah sedari kemunculan bidaah aqidah tajsim sehingga kini yang digelar al-Wahhabiyyah.

    Aqidah tajsim dan tashbih yang dibawa oleh al-Wahhabiyyah dengan dicanangkan bahawa mereka membawa aqidah al-salaf al-salih telah pun dibuat oleh beberapa tokoh mujassimah sebelum ini. Mereka menyelinap masuk ke dalam empat institusi mazhab fiqh muktabar. Institusi mazhab fiqh yang paling ramai dimasuki puak mujassimah ini ialah institusi mazhab Hanbali sedangkan al-Imam Ahmad ibn Hanbal berlepas diri dari kesesatan mereka.

    Selain label aqidah salaf, pada zaman sekarang puak mujassimah ini selalu berselindung di sebalik slogan yang baik yang lain seperti menolak bid^ah, kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah, Darul-Sunnah, ijtihad, tajdid, Mazhab Shafi^i tulin dan lain-lain lagi.

    Selayaknya untuk ditegaskan di sini ialah aqidah tajsim dan tashbih suatu aqidah kufur yang sangat berbahaya kepada umat Islam. Oleh kerana seluruh tokoh utama mazhab sepanjang zaman menolak aqidah sesat dan kufur ini, maka anda jangan terpengaruh dengan dakwaan dan sangkaan bahawa Wahhabi suatu ajaran yang benar cuma tidak sesuai di Malaysia serta mendakwa polemik Wahhabi ini hanya melibatkan masalah khilaf mazhab sahaja.

    Akhirnya, jauhilah sesiapa yang berkata: “Wahhabi suatu istilah misteri”, atau “Saya tidak tahu apa itu Wahhabi”, atau “Jika pandangan saya sedikit berbeza dengan JAIS atau mazhab Shafi^i itu dianggap Wahhabi, maka ramailah orang Wahhabi!”, atau “Wahhabi suatu label yang direka oleh penjajah untuk memecahbelahkan umat Islam” sedangkan dia beraqidah tajsim (seperti mereka yang berpegang dengan zahir nas-nas mutashabihat bahawa Allah ada anggota tangan, kaki dan muka dan bahawa Allah duduk di atas Arasy atau bertempat di atas Arasy dan langit). Sebenarnya kata-kata seumpama itu adalah suatu pembohongan yang bertujuan untuk memisterikan kewujudan al-Wahhabiyyah di pandangan orang ramai, sedangkan sedari awal kemunculan al-Wahhabiyyah sehingga kini ramai ulama empat mazhab di seluruh benua dan kepulauan umat Islam telah pun mendedahkan sejarah kesesatan mereka.

    WaLlahu a^lam wa ahkam.

    ReplyDelete

KULIAH SETIAP AHAD MINGGU KEDUA




Kempen Tiga B